Stor genomgång
Hade genomgång av Rufus & Ludde idag, oj vad det tog tid. Ludde vägrar att sitta stilla & jag råkade klippa honom i pulpan den här gången också, inte för att han verkade märka något. Det var värre med att gå igenom pälsen. Så fort jag kommer åt bakdelen så sprätter han & skriker, kittlig kanske. Det tog väldigt lång tid att borsta honom & reda ut alla knutar. När han kom hem ifrån djuraffären så va han jättetovig, aldrig borstad antar jag. Sedan dess har jag tagit det i korta perioder för att vänja honom vid att pälsvård inte är farligt. Så häromdagen så såg jag att han hade lika mycket knutar som sist jag kollade honom & besämde mig idag för att gå igenom pälsen riktigt ordentligt, för annars skulle han nog aldrig bli av med knutarna. Oj så det såg ut när jag började syna honom. Jag klippte bort allt jag kunde hitta för det gick inte att reda ut. Vid baken satt det små små knutar som knappt syntes. Stackarn var helt slut när jag var klar. Han skrek & for runt så han blev helt svettig. När han var klar la jag honom i en korg & satt brevid honom tills han lugnat ner sig. En stor gurka fick han också som belöning. Rufus därimot tog allt hur lungt som helst. Får han en gurka i munen så glömmer han allt annat. Ett riktigt matfreak!
Det är hemskt synd om alla djuraffärsdjur. När det kommer till nya ägare så är de inte alls vana vid att borstas & klippas. Vissa djur klarar det säkert utmärkt, Rufus har blivit mycket lugnare vid genomgånarna, men stackars Ludde har det riktigt jobbigt. Hoppas nu att det ska gå bättre nästa gång nu när ALLA tovor är borta. Han behövde verkligen en genomgång från top till tå!
Hur vet man om tänderna är för långa eller inte, kan man se der, eller märks det bara på om de slutar äta?
Tänderna på marsvin ska vara ganska långa, om marsvinet inte dreglar eller att du ser att han har problem att tugga är det ingen fara.
Fortsätt med att borsta och klippa, han kommer att vänja sig efter ett tag.
Helena
Stackars liten. Det är värkligen synd om många djuraffärsdjur. I stort sett alla mina marsvin har varit ifrån djuraffär, somliga har varit hur coola som helst, antagligen då uppfödda hoss någon privatperson, andra har varit som världens orkaner (tänker främst på lilla Molly). Med mycket tålamod och vänlig, men bestämd hand så går det att få ordning på de flesta marsvin.
Så kämpa på.
Hanna