Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1345 ggr
Ilya
1

Hur täcker ni c-vitaminbehovet?

Vilka c-vitaminrika grönsaker ger ni? Ger ni något tillskott? Hur många olika c-vitaminrika grönsaker ger ni PER DAG? Något annat tips för att se till att grisarna får i sig sitt dagliga behov av C-vitamin? Berätta!

Fridaaaa
0

Vitkål,blomkål, grönkål, paprika, persilja, broccoli, spetskål mm :D
Dem får någon av dem varje dag, oftast vitkål eller grönkål och sedan ev någon annan grönsak till. :D

Det krävs inte så stora bita grönsaker för att täcka dagsbehovet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jarado
0

Samma som ovan, Alltid någon kålsort samt röd paprika varje dag, plus någon annan grönsak.

Ilya
0

#2 Bla paprika ger väl munsvamp om man ger det för ofta (som varje dag)?

Fridaaaa
0

#3 Beror på. Marsvinen vi hade på gymnasiet jag gick på fick det varje dag under dem 3 åren jag gick där, dem hade aldrig munsvamp :)

Jarado
0

Mina är över 2 år. Ingen munsvamp….

kodex
0

Vitkål (på sommaren), grönkål(på vintern), paprika, persilja, fänkål, spetskål, broccoli. Är det de får mest av. Sen får de ofta morötter, selleri, tomat ibland, äpple m.m.

Som sagt, krävs inte så mycket av varje grönsak för att täcka behovet om man ger riktigt C-vitaminrika grönsaker :)

wingren
0

Oftast är det vitkål eller broccoli, nu senast har det varit en del grönkål istället :)

dermot
0

Som ovan #1. :)

Men det händer att vi inte ha något av det hemma, så då har de fått hoppa över en dag. Men det är då inte ofta.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

pinku
0

Fänkål? Gillar de det? Kanske skulle prova här hemma! :)

fossingen
0

Brysselkål, vitkål, broccoli, persilja m.m

Sammetskatt
0

Jag slutade med kål för ett tag sedan för att prova, oj vad buren började lukta fräschare på en gång ;) Nu får de endast paprika (en liten bit), ibland persilja och gröt med antingen nyponsoppa eller askorbinsyra i.

Fridaaaa
0

#11 Enda kål som luktar i buren hos mig är broccoli, inget annat :D

Sammetskatt
0

#12 För mig heeelt klart att vitkål luktar, för det använde jag mest innan. Marsvinens avföring luktar fis efteråt tycker jag Förvånad

Fridaaaa
0

#13 Konstigt :P Aldrig märkt det hehe bara broccoli :P
Blir det inte enformigt att bara få paprika, persilja och askobinsyra? :)
Grönkål, har du testat de? :)

Sammetskatt
0

Men nu ska jag prova grönkål när jag ser det i affären, kanske inte luktar av det :)

Fridaaaa
0

#15 Ja det är värt att testa :D Mina älskar grönkål :D

Frida B
0

jag ger mina grisar allt som har c-vitamin i sig, fänkål, broccoli, paprika (röd, min äldsta är 4 år och 11 månader och har ätit paprika hela sitt liv, har aldrig haft problem med munsvamp), gurka (mest som godis dock), en del rotsaker m.m

Min kompis marsvinsungar (snart ett halvår) får c-vitamintillskott (flytande) men det är bara för att dom vägrar äta grönsaker av den anledningen att dom är för rädda än. Annars skulle hon inte ge dom tillskott då det är onaturligt

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sammetskatt
0

#17 Onaturligt är det ju inte, beror ju på vad man använder för c-vitamintillskott. Att tex blanda i lite askorbinsyra eller nyponpulver i maten är ju inte onaturligt, askorbinsyra är ju ren c-vitamin. Däremot är det ju onödigt (och kanske onaturligt, vet ej vad det innehåller) att köpa dyrt tillskott på djuraffär och rätt verkningslöst att blanda tillskottet i vattnet.

Abico
0

Mina får oftast vitkål, grön/vit paprika och broccoli. Under vintern försöker jag få tag i grönkål till dom men ibland tycker jag att det kan vara rätt svårt… Sen får dom även en del palsternacka och då och då persilja, selleri (egentligen bara för att jag älskar lukten, haha), diverse frukter, grönsaker och salladsrester som blir över efter maten.

Det är verkligen inte svårt att tillgodose det dagliga behovet av c-vitamin, så att köpa dyra (och ibland värdelösa) tillskott finns det ingen anledning att göra tycker jag. Förutsatt att marsvinet får i sig det som ges. Askorbinsyra tycker jag annars är det bästa om man absolut ska ha något, exempelvis om marsvinet inte äter eller är sjukt.

Hanna 

Svarttusch
0

Använder oftast vitkål som bas, sen lägger jag till t. ex brocooli eller paprika för att vara extra säker på att de får i sig tillräckligt. Persilja har jag inte testat ännu, men det kan man bara ge i bland va? :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
1

#20 Ja det går bra att ge ibland.
Kan säga att Piff & Puff älskade det här hihi :D

MiniW
0

Till mina ger jag på daglig bas morötter och vitkål och sedan varierar jag med paprika, broccoli, persilja och groddar till det :)

Fridaaaa
1

#22 Morötter är bara godis för marsvinen :) Innehåller för mycket socker, så inte bra att ge var dag :)

[texel]
0

Mina har alltid vitkål i burarna, det är inte jättevarierat men morot någon gång i veckan.

Sammetskatt
0

#24 Har de alltid vitkål i buren? Alltså fri tillgång?

MiniW
0

#23. Oj, men gud, haha, det ska stå broccoli och inte morötter! De hade precis fått morötter när jag skrev, haha! De får till största del vitkål och en del broccoli och sedan varierar jag med det andra :)

Bör tillägga också att när jag väl givit mina marsvin (de jag tidigare haft, de jag har nu har jag bara haft hos mig i två dygn) så har de fått en knappa halv morot att dela på - men morot brukar bli en till två gånger i veckan :)

Fridaaaa
0

#26 Haha okej :P Ja jag har med skrivit saker jag precis tänkt eller sagt haha  :P

MiniW
0

#27. Men nu var det ett tag sen jag hade marsvin sen sist så kan behöva färska upp minnet, har du nå mer bra tips på någon grönsak som är c-vitaminrik som inte är för kalciumrik, fettsnål (om man kan skriva så om grönsaker?) och inte innehåller så mycket socker eller andra diverse grejer man gärna vill att de ska vara utan? :) Någon som man kan ge på daglig bas utan att känna någon risk att det blir lite för mycket kalcium el. dylikt ex.? :)

PiggieVille
0

Rotselleri,savoykål bl.a. Hyfsat enkelt att få tag på och uppskattas iaf här :)

Sammetskatt
0

#29 Tänk bara på att rotselleri innehåller väldigt lite c-vitamin :)

Fridaaaa
0

#28 humlansmarsvin.se är en superbra sida att kolla på :D

MiniW
0

#31. Tack! :D

Jag läste dock på hennes sida att hon ger sina marsvin morot dagligen, "själv ger jag mina marsvin varsin morotsbit varje morgon", är det enligt tycke och smak själv eller är det så att vi marsvinsägare är lite kinkiga? Eller är det faktiskt dumt att ge morot dagligen?

Mina, som jag tidigare haft, har alltid fått en-två gånger i veckan och jag minns att det var för att jag undvek att ge dom grönsaker med för mycket socker i.

Men det skulle ju vara jättehändigt om det faktiskt går att ge morot dagligen utan negativa effekter då det är en billig grönsak som är lätt att få tag i året om - och enligt mig går det ner hos de flesta marsin.

Sammetskatt
0

Såg just på en hemsida ett tips, om marsvinen gillar det så innehåller apelsinskal och torkade nypon mycket c-vitamin.

[texel]
0

#25 Fick skriva lite snabbt men ja, mina har fri tillgång till vitkål. Det går inte åt så himla mycket mer än vanligt. Jag fyller på med lite annat på kvällen. Gillar att de alltid har fri tillgång till grönsaker, så jag och grisarna aldrig behöver oroa oss om at maten i buren tar slut. Sedan hetsäter de inte när man stoppar in nya grönsaker och hö osv.

Sammetskatt
0

#34 Oj vad man resonerar olika. Själv håller jag ganska hårt på att de ska ha "80%" hö och skulle därför aldrig välja att ge dem så mycket grönsaker. Särskilt inte kål heller av oro att de skulle få ont i magen. Marsvin fiser ju ganska mycket av kål vilket jag tänker kan tyda på att för stort intag kan ge magknip.

Fridaaaa
0

#34 Hur kommer det sig att du har det? :) Fri tillgång till dem av vitkål menar jag? Måste ju lukta illa i buren snabbt med det i hela tiden? :)

[texel]
0

#35 Tack för att du sa till att det inte är så bra med för mycket vitkål, vill ju absolut inte riskera att mina små änglar får ont i magen :) Får mixtra om lite i deras diet :) #36 DEt ha blivit så, i alla fall jag gillar att de har hö, grönsaker och hemmagjord foderblandning* i buren :) Har faktiskt inte märkt att det luktar, det hade säkert om man hade kvar det man matade med för 3- 4 dagar sedan.. * Innan jag får en massa påhopp så vill jag säga att foderblandningen består utav havregryn, nässlor och lite sånt man hittar i köket och i kökslandet. Allt här är förståss torkat.

[Marielle_]
0

Jag har slutat att ge mina vitkål helt och hållet då det inte är så värst populärt och jag tvingas slänga. Jag ger istället andra kålsorter vilket är mer omtyckt! Jag antar att jag har ytterst kräsna svin här hemma haha! Spetskål och salladskål är iaf otroligt populärt och varieras som bas här hemma!

Det blir dock väldigt varierat beroende på vad för grönsaker som finns hemma just för stunden! Men paprika brukar dom få iaf varannan dag och persilja ges ca var fjärde dag, beroende om det finns på Willys där jag handlar, oftast så har de det bara då och då!

Annars blir det stjälkselleri, salladskål (bas) körsbärstomater, romansallad, savojkål, grönkål, broccoli och blomkål. Morötter ges bara då och då eftersom jag inte vill ha överviktiga grisar!

Tror att jag fått med allt iaf men det är det jag ger mina små här hemma!