Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 608 ggr
[Niike]
0

Tycker inte om att bli lyft

Min marsvinshane tycker inte om att bli lyft. Han stretar emot jättemkt och klättrar "uppåt" i mina händer. Jättesvårt att lyfta honom ibland. Är han höjdrädd eller känner han sig osäker? Så är det varje gång när jag lyfter honom. Hur lyfter ni? Några andra tips?

/Maja, Swinto, Chicko

paronskrutten
0

Låt honom vara i buren om han inte vill upp..

Helena

Chippers
0

En av mina hanar är likadan, ska jag lyfta honom stretar han emot och nafsas lite, men jag brukar ej ge mig, utan klappa försiktigt, ev ha något gott att ge honom samtidigt som jag lyfter upp honom försiktigt.

Jag tror bara din hane känner sig osäker bara. Ev kan ha ont på kroppen ..  när han väl är uppe och du lyfter honom, är han lugn då? Är det värst då han ska upp ur buren?

#1 Inte ska han bara få sitta i sin bur för det!

[Niike]
0

#2 Det är när jag lyfter upp honom som han stretar. Ibland även när jag håller honom i min famn, men inte lika mkt. När han är på golvet och så är han jättelugn och go, älskar att bli kliad och gosad med;) När jag lyfter in honom i buren är han likadan. :/ Tack för ditt svar. :)

[Liinda]
0

Har också en hane som är så när jag lyfter honom så tar han i med frambenen och trycker sig ur mitt grepp. Jag har tränat och tränat på att lyfta honom så att han ska vänja sig och jag har också testat att linda in honom i en handuk sen lyfta. Men inget var spec smidigt. Så det jag kom fram till när det gäller min hane är iallafall att bara lyfta ut honom snabbt istället för att dra ut på det.

[Niike]
0

#4 Precis samma här som du skrev i första meningen. Han trycker sig ur mitt grepp på nåt sätt. Har också tränat en del men det hjälper inte nåt vidare .. Får fortsätta öva annars får jag väl lyfta ut honom hur mkt han än stretar emot, för han blir ju jättelugn och snäll sen när jag väl lyft ut honom:)

MikaelaH
0

Ha typ lite marsvinsgodis i handen så kanske han vill upp.

Sen när han vill upp så slutar du ha godis så får du se

Thea-Cazzy
0

Jag håller mi händer så att dom ser händerna, men dom börjar skrika ändå när man tar upp dom, jag lyfter dom inte alls så att det kan göra ont, så det är kanske bara som dom inte gillar att tas upp, men dom ÄLSKAR att sitta uppe i knäet och mysa

Blondi3
0

Visa dem att dina händer inte e farliga genom att ge gottis o så :) Det lärde sig mina rätt fort :)