Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 625 ggr
Caroob
0

kissnisse!

Jag vet att det kommit frågor om rumsrenhet innan men jag vet inte hur jag ska göra, en av mina små pojkar är extrem på att kissa överallt, han verkar knappt märka när det sker, bara promenerar över mitt knä o pinkar samtidigt ibland! Trist.. Tar ändå alltid med deras "låda" när de får vara ute men det spelar inte någon roll.. Någon som har nåt tips, tror ni det kanske blir bättre när han blir äldre? Är ju bara 3 månader ännu..

FeliciaS
0

Ja du… Inte vet jag. Jo, bättre kan det bli när han blir äldre. Ungar har ju svårare att "hålla tätt" än vuxna marsvin :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

katiz
0
[Liinda]
0

Jag tror det blir bättre när han är äldre och kan hålla sig bättre :) Dom är precis som med bebisar fast bebisar har blöja :P

Willemor
0

För cirka 10 års sedan köpte jag en hona som ytterst ytterst sällan kissa i min famn eller på golvet. Jag har för mig att hon även mestadels kissade i en hörna för jag kommer i håg att jag hade en liten toalåda i buren men om hon bajsa i den också kommer jag ej i håg.  

Nu har jag ju 2 grabbar som är ett år (har precis fått dem). Dom bajsar och kissar överallt i buren och jätte gärna på golvet och vi ska inte prata om vad gott det är att skita och kissa när vi sitter och myser. Det är nästan så jag tror att dom är ganska karlaktiga d v s skita är skönt och gärna länge =), inte som en annan väldigt fort och diskret.

Hur kan jag få dom att kissa i ett hörn? hur skall jag få dem att kissa mindre i min famn? På golvet?

Willemor
0

Jag har läst alla inlägg nu i efterhand om hur att få dem rumsrena men problemet kvarstår ju då - min famn. Är likadana i famnen på sonen och detta gäller båda två, inte något skrik eller tecken där inte, snarare att gosa skönt är likamed att kissa en skvätt. Var det inte någon sång som gick så?

Abico
0

När jag fick mina första marsvin så skaffade mamma ett par frotte/plast/filtar typ (låter hur veligt som helst XD). Det är handduksstora "tyg" stycken med plast på ena sidan och ludd på andra. Dessa hade jag alltid i knät i början när jag myste med små grisarna. Idag har jag dom bara om Sune ska sitta i min säng eller fåtölj. Dom ser till att kisset inte läcker igenom i knät på en. Jättepraktiskt, synd att jag inte vet vad det heter ^^'

Kram Hanna

Hanna 

Willemor
0

Jag vet vad du menar - plastad frotte - Jag  har sådana till mina söner under lakanet i sängen då dom inte är så stora ännu och kan hålla tätt alltid

Abico
0

#7 - Ja, det låter som om det skulle kunna vara rätt. Jag tror det är enklast att ha något åt det hållet om man inte vill ha kiss i knät. Att träna bort det tror jag inte riktigt på. Men det går kanske, med mycket tålamod går allt.

Hanna 

Yogi
0

asså mina marsvin har typ alldrig kissat på mej detb är nästan som om dom har blivit rumsrens för i fall jag håller dom och domär kissignödiga då säger dom til,, typ piper eller börjar att sprattla!

och när dom är på golvet så har jag buren uppen då hoppar dom in där när dom ska kissa! och sen går dom ut på golvet igen!

Yogi
0

det låter kanske knepigt men det är sant!

Samaraz
0

Men oj, jag blir aldrig kissad på ( nu blir jag vel det bara för att jag sa aldrig ; ) . Tycker att mina marsvin SÄRSKILT hanar är väldigt duktiga på att alltid kissa i samma hörn av buren och aldrig på mig, man märker ju på dem när de blir kissnödiga, då sätter jag ner dem så att de kan kissa och sedan kan jag ta upp dem igen.

Om han kissar mkt , likssom småskvätter så kanske han har någon slags urinvägs infektion?