Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: bilderfilmer
Läst 1804 ggr
juliino
1

Kan marsvin lära sig trix?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag halkade in på råttor iFokus här om dagen och kom in i en tråd när en person frågade om marsvin var bättre val än råttor. Dom flesta svarade att dom tyckte att marsvin var stillastiddande och tråkiga djur som inte gjorde något.

Jag blev frustrerad. Ger man marsvin det dom behöver. En stor bur, en artfränd eller två, rätt inredning och foder så får man ett livligt och glatt marsvin som popcornskuttar och är hur mysiga som helst.

Så tror jag det är med varje djur art. Ger man dom rätt miljö och omvårdnad så blir dom inte stillasittande burdjur utan sociala och keliga husdjur.

Men en person postade denna vidio. Vet inte om den har visats här inne förut men tycker att den är så härlig att den bör ses om och om igen!

Marsvin är inget stilla sittande burdjur, dom blir vad man gör dom till. Glad

Frosstis
1

Naaw vilka söta små troll ♥

_Charlie
0

Herre gud så söta, och så duktiga!

Skulle jag visa denna för mina latgrisar skulle de fnysa åt mig och undra vad som tagit åt mig. Menar jag att de ska behöva börja arbeta för godiset? De som är så söta att de får ändå? Nääh! ;)

Men visst blir man lite generad som skrytit om hur duktigt sitt marsvin är som står på bakbenen för lite godis! Detta visar ju att dom har kapacitet för så mycket mer än så innan man kan börja kalla dom cirkusgrisar. ;)

juliino
0

#2 Haha! Jag tror mina skulle reagera likadant..Oskyldig

Men det är skaplig roligt att kunna visa detta för folk som alltid undrat varför jag tycker marsvin är så roliga. Min pappa är en av dessa personer. Han tror att marsvin är några trista burdjur som aldrig gör något utan bara sitter i ett hörn.

godisgrisen
1

Ja den är så bra denna film. det är klart att marsvin kan lära ssig trix! Mina kan massor trots att jag inte försökt lära dom. Marsvin är smarta.

juliino
0

Ni kan läsa tråden HÄR. Jag vet att råttor är extremt sociala djur och när dom är ute så klättrar dom upp på sin ägare och sitter på axeln men marsvin är inte mindre sociala för att dom inte kan göra det. Jag har flera marsvin som om dom kunde skulle med stor sannorlikhet vilja krypa ner innanför tröjan på mig och hänga med mig när jag gick runt hemma ..och en som skulle vilja käka upp allt mitt hår på huvudet..

Sammetskatt
0

Haha, det var det coolaste jag sett med marsvin! Jag försöker lära mina att hoppa i sin säng så jag kan lyfta upp dem i den från buren, då de annars är så sprattliga. Tyvärr så behöver jag något godare nu att locka med, för de bara hoppar i, sliter åt sig godiset innan jag hinner lyfta upp sängen och står sedan där bredvid och skrattar åt mig medan de väntar på att bli lockade av en till godis ;)

Abico
0

Hahaha, dom där marsvinen kan mer "lydnad" och tricks än min 8 månaders valp kan ;) Han kan "sitt", ibland…

Hanna 

nnicoleee
0

Mina kan snurra runt haha :-)

Sammetskatt
0

Den här videon gav mig ett enormt sug efter tama marsvinsungar som jag kan börja träna från början ;)

Creation
0

Himla kul att se! Marsvin har ju det hyfsat lätt att koppla rörelser/ljud med mat, så det är kanske inte så svårt att lära dem tricks som man tror. :-) Frågan är vad för metod man ska använda för inlärning…

Trist att många i nämnd tråd verkar ha sådana fördomar om marsvin.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

fossingen
0

Finns mycket fördomar, hörde ungdomar kalla råttor för "skitfula, äckliga djur" härom förra veckan.. Många tycker även marsvin är jobbiga djur.

Sammetskatt
0

#11 Innan ville jag ha råttor just för att de verkade så sociala och mysiga (det var min fördom). Sedan träffade jag 2 och tyckte bara de var obehagliga (nästan äckliga) och ville inte ta i dem. Blev förvånad över min reaktion! Så nu har jag ingen fördom om råttor längre…men gillar dem INTE.

fossingen
0

#12 Oj då, var de elaka?

Jag tycker inte råttor och hamstrar är äckliga, jag är bara rädd för att de ska bitas osv om de är ilska.

Syrran hade en elaking när hon var liten som bet folk så jag har vart lite försiktig med sådana, tills 10 år senare då hon hade två stora råttor. De råttorna var hur snälla som helst och busiga. Efter dem är jag inte rädd råttor alls, de var de mysigaste och roligaste råttor jag vart med om, och det finns många roliga historier de skapat :) Annars är jag inte direkt en rått/hamster person.

Sammetskatt
0

#13 Nja, kanske inte elaka. Den ena kunde bitas sa ägaren så den var jag lite rädd för. Men mest var det bara att jag kände en obehagskänsla när de gick omkring på golvet…och den nakna svansen gjorde mig olustig. Kan inte beskriva varför, men de kändes så obehagliga och jag ville inte ens ta i dem. Kanske är jag undermedvetet inpräntad med att råttor är äckliga skadedjur? Men jag var verkligen öppen för dem innan och ville verkligen gilla dem, så jag blev verkligen förvånad över hur jag reagerade.

fossingen
0

#14 Ja, det kan mycket väl vara undermedvetet eller något annat.

idipidi
0

Den här videon är verkligen helt underbar.

Min gamla skinnyhona lärde jag bland annat att snurra runt på kommando. Det ledde till att hon tiggde mat i buren genom att snurra runt, när de andra bara stod vid burkanten och pep. Hemskt gulligt.