Burar och storlekar
Vilken storlek är den bästa på en bur för 3 marsvin? Just nu har jag 2 marsvin med en bur med bredden: 95cm och djup: 55cm, skulle vilja ha ett till marsvin men jag tror buren jag har nu är för liten för 3st… Vad har ni för storlekar på era burar som ni rekomenderar?
Jag har två sammankopplade gallerburar till fyra tjejer. Ena buren är 115x60 och den andra 100x50, så totalt är den 215x50-60. Jag har satt ihop dom kortsida mot kortsida och lagt en planka genom gallret på den lilla buren så att dom enklare kommer över väggen som blir utav plastbottnarna och på köpet har dom ett extra gömställe ^^
Haha, okej! Det blir svårt för mig eftersom jag inte har så mycket plats till en större bur än den jag har… :(
Verkar inte gillas som större yta när jag har övervåning till dom.
Jag brukar räkna så här: är buren godkänd för 4 marsvin har jag max 2 st i den, är den godkänd för 8 marsvin har jag 4-5 st i den osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina tre hanar bor på en 160x70 yta. En 140x70 bur är nog det minsta att rekommendera för tre honor. Jag skulle också rekommendera minst 120x60 för två.
Du kanske kan försöka inreda om rummet eller ha marsvinen i ett annat rum än du tänkt?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#4: Okej! :)
#5: Får väll hitta på ett sätt! :)
jag tycker också minst 120 bur,men tänk på att dom vill ha varsin bolåda och gärna ett rör så det blir inte så mycket plats över då om man ska ha 3 marsvin +tillbehör,
http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/
Här kan du se burmåtten, men kom ihåg; de mått som står är absolut minimum, och på tok för lite enligt mig. Sedan tycker jag som #4, har man en bur som rymmer fyra marsvin (enligt dom lagliga måtten) ska man ha högst två, o.s.v
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 bästa grejen jag sett på länge!!!! TACK!
#9 haha varsegod ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7: Jag tror mina marsvin ska få vara på golvet ganska mycket och jag har inte så mycket tillbehör. Har hus, toa, matskål, vattenskål och hö ställning eller vad det heter! 
#8: Ja, där har jag kollat. Det står att det är laglit att ha 3 marsvin i min 95x55cm bur, men buren är ju egentligen för liten för 3st… Övervåning räknades väll inte även om dom kan springa både uppe och nere?
#11 du kan skippa höhäcken :) marsvin har munnen placerad på undersidan och är alltså bygda för att äta hö ifrån backen - marsvin äter hö under största delen av dagen och skulle de stå med böjda nackar hela dagarna så får de ont
sen skulle jag råda dig att bara skaffa ett till marsvin om du vet att du har mer plats. marsvin tycker också om tunnlar så du kan bättre införskaffa något sådant för marsvinen du redan har :) marsvin är beroendeframkallande djur men jag tycker bara du ska skaffa en till om du kan fixa störr yta så marsvinen har mer yta o röra sig på + mer tillbehör.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#11 Nej du har alldeles, var våning räknas för sig :)
#12: Mina marsvin äter inte hö från ''golvet''. De sover oftast på det då eftersom det nästan är som halm? Jag tror att jag kommer köpa en marsvinsbebis när jag och min pappa byggt en bur med 2 våningar. Man kan ju fixa en liten gård för dom utanför buren med gallergrejj runt. Där kan dom ju ha filtar att gå på och massa mysiga tillbehör! :)
#13: Okej! :)
#14 vah? du missuppfattade nog något. marsvin äter ifrån marken det är ett fakta, de är inte gjorda för att äta ur höhäck. dessutom så älskar marsvin att gosa i höet.
#15: Okej! Men jag läste från någon sida att marsvin inte ska äta från marken eftersom det blir smutsigt snabbt.
#16 Det är mer naturligt för dem att äta från marken. Vissa marsvin skitar ner andra inte. Mina får hö i små högar flera omgångar. Gillar inte höhäck: Onaturlig ställning för dem att äta, riskerar att fastna där i ect.
#16 jo man kan läsa väldigt mycket på internet å därför måste man vara kritisk till vad för info man stoppar på sig. som frida säger så är det inte naturligt, blir det smutsigt så ge lite i flera omgångar istället :)
Jag gör som #17, lite hö (med så att de alltid har såklart) och sen flera gånger om dagen. Märker inte av att det blir så skitigt då.
Finns även de som använder sig av en hörntoalätt eller liknande och lägger spån+hö i och sen bara tömmer den oftare än hela buren. För de flesta marsvin verkar kissa och bajsa där de äter, hur ofräscht det än låter :P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Kanske får börja lägga höet på marken istället tills jag har en ny bur! För då ska jag ha en sån här i buren som man kan lägga hö i:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49871676/
Det är bara att göra en liten ingång så dom får tag på höet! Det borde fungera. :D
#20 För hög kant för dem, har sett dem IRL.
Risken är om man gör ett hål är att kanterna blir vassa, plus att det är hårdplast = svårt att göra hål :)
#20: Skippar nog det ändå :/ Tar ändå plats i buren med en sån
#22 Ja dem är ganska stora , då får man ha riktigt stor bur :)
Hur stor bur ska ni bygga?:)
#23: Jag tänkte en 105x50cm med en lika stor övervåning. Alltså bredd: 105cm djup: 50cm och höjd: 75cm. Eller så blir det en hörn bur! Det beror på hur det blir med ett till marsvin. :)
#24 Jag skulle starkt avråda från den idén (med två våningar som är lika stora). Har själv varit inne på det tidigare, men blir inte bra i praktiken. Marsvinen behöver ju en ramp upp och den får inte vara så brant för då kan de inte komma upp, detta gör att våningarna kommer bli väldigt nära varandra och då blir det väldigt mörkt och svårt att få tag på marsvinen på undervåningen. Hoppas du förstår hur jag menar :)
#25: Asså jag vill ju ha en våningsbur som är helt öppen där uppe utan tak. Och mellan nedervåning och undervåning så kommer det att vara 35cm mellanrum. Mer än var jag har på den standard buren jag har nu, så det borde inte bli några problem att få tag på dom vid nedervåningen. Man får väll fixa rampen så den inte blir så brant. :)
#26 35 cm med kant eller utan kant? Nu har de ju inget tak alls antar jag. Tror fortfarande det kommer att bli riktigt mörkt på undervåningen och svårt att se dem där nere överhuvudtaget.
#26 Om det är mellan våningarna du hade tänkt ha 35 cm blir det lite väl lågt. kommer inte in bra med ljus, och svårt med att placera bra hus till dem, då många marsvin gillar att sitta på husen :)
#27: Kant antar jag? :P
#28: Den buren jag har nu är 40cm mellan, det går bra med hus!
#29 5 cm skillnad är mer än vad man tror ;) sedan blir det som sagt för mörkt. Jag har 2 gallerburar på varandra och dem är 50-55 cm och det är inte riktigt så ljust i undre buren som jag vill ha det :)
#29: Blir det typ inte lite ljusare om man har vit bur och ljusa tillbehör? ;)
#31 Nej inte på samma sätt, det handlar ju om att solen och ljuset ska komma in :)
#31: Buren kommer stå vid fönstret eller mittemot! :)
#33 Mitt emot fönstret är inte så bra för dem ska inte så i direkt solljus.
Mina står bredvid fönster men blir ändå knappt tillräckligt trots att det är 50-55cm höjd på undre buren :)
#33: Okej… Men då kanske den får stå bredvid eller iallfall nära fönstret men inte så dom får solljus på sig ! :D
#35 ja kan du ju göra,bara det inte drar på dem där när fönstret är öppet när det är varmare ute :) men jag hade haft minst 45-50 cm eller högre mellan våningarna om du nu måste ha våningar, och göra olika trappsatser upp så att det inte blir brant.
Men hade även gjort burarna större när ni ändå ska bygga :) Just för att marsvin brukar uppskatta den ytan mer än våning :)
Det blir ungefär 40-45cm mellan våningarna isåfall. Beror på hur hög träskivan ska vara så inte marsvinen hoppar ut från övervåningen och ramlar ner. Där nere kommer det vara en träskiva som är upp till 15cm hög iallfall så dom kan hoppa ut där iaf! :) Sen kommer jag nog ha som en liten gård med galler runt utanför buren som man kan ta bort någon gång när man behöver den platsen. Alltså, man gör hål i buren så dom kan gå ut när dom vill! :) ;)