Varför går hon inte upp i vikt?!
Hej, jag har en hona som jag tänkt para med en hane i februari. Problemet är att hon endast väger runt 650 gram! Hon är 6 månader nu & jag vet inte hur jag ska få henne att gå upp ca 200 gram till innan hon blir parad. Hon äter med bra aptit och är pigg osv. Hon springer mycket & är muskelös med bra kondition! Men de där gramen vill inte gå upp känns det som. Är det normalt för en hona att väga 650 g vid 6 månaders ålder?
En motfråga: Vad har den här honan som gör att du vill para henne?
En av alla kriterier som jag tycker att man ska ha på en avelshona är storlek och att hon växt normalt. Jag tror inte att det är sunt och naturligt för marsvin att vara väldigt små och ha svårt att lägga på sig. På samma sätt tror jag inte att motsatsen är bra heller, alltså att de växer väldigt fort och lägger på sig mycket hull.
Man måste själv sätta upp sin bild av hur man vill att ett marsvin ska vara för att vara friskt, sunt, trevligt o.s.v. och så får man fråga sig hur bra avelsdjuren stämmer med det.
800 gram är inte en magisk gräns på något sätt. Däremot blir det förstås högre påfrestning på kroppen på en väldigt liten hona, jämfört med en större.
#1 Hon är i rätt färg & har ett mycket trevligt temperament. Okej, väger henne minst 1 gång i veckan & det går ju uppåt. Men inte jätte mycket, är det en stor risk för honan att para henne vid 700 g?
Här är lite vikter, Dock lite ojämna! 19 nov - 634g 20 nov - 649g 25 nov - 663g 28 nov - 676g 3 dec - 658 g (innan mat!) Som sagt så väger jag minst 1 gång i veckan.
#2 Jag hade inte parat henne under 800 gram. Finns ingen mening med det tycker jag. Låt henne mogna på sig in sin takt så märker du om hon är lämplig att para eller inte :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Tack så jätte mycket! :D Kan man para vid 8-10 månaders ålder? Eller vilken ålder är bäst?
om du nu har bestämt dig för o avla på henne, vet att du har tillräckligt med kunskap för att undvika tragiska situationer, har pengar nog för avlivning ifall det skulle gå åt pipsvängen, har tagit på dig huvudansvaret för att se till att ungarna kommer att komma till bra hem, har plats ifall alla ungarna skulle vara hanar,vet att du riskerar honans liv med aveln, då tycker jag du först och främst ska vänta tills hon har ålder tillsammans med storlek inne. stressa inte, då förstoras bara risken att allt går åt h**vte.
i februari kommer hon visserligen vara 8 månader, men det skulle inte direkt skada henne om du väntade längre, tvärt om. jag tror att hon kommer ha minimunvikten inne till 8 månader, så det finns ingen anledning till att pusha vikten. men som sagt, viktigast är att hon inte är liten. :) ungarna är stora jämfört mot mamma marsvin när de föds, så ju mindre honan är desto värre kommer det bli för henne
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#5 Ja man kan para vid 8-10 månader ålder, man brukar rekommendera 7-12 månaders ålder :) Vissa har fått när dem är äldre, beror lite på marsvinet, med hull, kondition osv men jag skulle personligen inte ta första kullen på en hona som är över 16-18 månader gammal :)
ja de är de väligt stor risk att honan toxar eller födder förtidigt eller dö under födselen av ungarna när hon väger så lite.
vad gör du om hon dör och har 1 till 5ungar att stödmata var 2 till 3 timme dyngnet runt tills dom väger mella 200 till 250 gram.
sen om hon har rätt färg eller temp spelar inge roll tycker jag.
honor under 800gram ska man inte ta kullar på över huvudtaget då de finns för många risker.
så jag tycker att du ska vänta tills hon väger lite över 800 gram. stressa inte fram henne vikt utan ta de lungt och låt henne växa och gå upp den takten som hon vill.
tänk om du fick barn när du 10 år gammal de är samma sak för djur.
#6 & #5 Tack! Det känns jätte bra nu, trodde att max åldern var 10 månader. Men nu har jag ju ytterligare några månader på mig att förbereda & låta henne växa! :)
#8 Jag sa aldrig att jag skulle para henne under 800 g. ;) Frågade bara om det var okek & det fick jag bekräftat att man kunde vänta ännu längre & låta henne växa klart! :) Färg & temperament kan spela väldigt stor roll, t.ex roan + dalmatin? Eller om man avlar på aggresiva djur.
#10 Avlar man på roan och dalmatin parar man med enfärgad :) Det är att man inte ska korsa dem med varandra eller roan med roan eller dalmatin med dalmatin :)
#11 Okej, hehe ojdå! ;) Trodde det blev missbildningar om man parade en roan med en dalmatin.
#12 ja det blir det, just det jag skrev :)
#12 vart skrev du det?:P
#14 Okej, förstod inte riktigt, trodde du menade att det var ok ;)
#15 Lite längre upp, jag skrev att det kunde spela stor roll med färger osv. T.ex roan + dalmatin. Det skulle ju bli galet om jag parade i dessa färger? ;)
#17 förlåt jag skrev # till fel inlägg :) menade till #14. vad jag förstått så ska man aldrig göra det då det ofta blir missbildningar, å de vill man ju inte :)
#16 Skrev ju att man inte ska para dem ;)
#19 Okej, uppfattade aldrig riktigt vart du ville komma med inlägget. ;)
#20 Vad är det du inte fattar av det? :P
Säger som de andra att det är bättre att vänta. Det är inte bra att jobba på att hon ska gå upp i vikt och vara så fokuserad på hennes vikt hela tiden. Ta det lugnt, låt henne äta som vanligt, övergöd henne inte…bara vänta :)
#21 Vart du ville komma med inlägg #11 jag skrev ju ovan som ett exempel på roan + dalmatin. Sedan så förstod jag inte vad du menade i inlägg #11. Är lite rörig av mig, hehe.. :)
#23 Ok för jag skrev det inte rörigt, var därför jag undrade hehe
Jag fattar det hela som att:
- Nummer 1 frågar varför TS vill para.
- TS svarar i nr 2 att hon vill para pga marsvinets temperament och färg.
- Nummer 8 skriver att det spelar ingen roll om hon har rätt färg eller temperament.
- TS svarar i nr 10 att färg visst spelar roll ifall marsvinet är tex roan eller dalmatin.
- Nr 11 försöker förklara något TS redan vet och inte frågat om på ett ganska rörigt sett.
Och där rörde det till sig ordentligt. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#25 Nej jag har inte försökt förklarat något TS vet :) Jag försökte reda ut det ts skrev i #10 :)
#26 Men hon visste ju redan att roan och dalmatiner spelar roll färgmässigt vid avel. Som du sen försökte förklara fast hon redan visat att hon visste?
#27 Jag försökte reda ut om hon visste att man itne fick bara just dem emellan också. Plus att jag tolkade kanske den texten annorlunda än vad du gör? Jag tyckte inte den var helt självklar, därför försökte jag redan upp det, inte förklara något TS redan vet, sedan får du säga vad du vill, men det var inte så i alla fall :)
#28 Om du hade skrivit i första inlägget "Du vet att man inte får para roan med dalmatin heller va?" hade hon kunnat svara "Ja det vet jag" i nästa inlägg så hade ni sparat ett dygns förvirrade inlägg. ;)
Om man går tillbaks till frågan i trådstarten så märker jag att jag fick noll respons på det jag skrev. Är det verkligen ingen annan som tycker att honor ska vara av normalstorlek för att man ska vilja ta kull efter henne?
#30 Jo jag tycker det :) Skulle aldrig para en hona som väger under 800 gram eller är liten i storlek :)
#30 jo, jag skrev det i mitt inlägg.
"då tycker jag du först och främst ska vänta tills hon har ålder tillsammans med storlek inne."
"men som sagt, viktigast är att hon inte är liten."
Det lät mest som att alla verkade tycka att man helt enkelt ska vänta tills hon nått över 800 gram och para henne då. Jag resonerar mer att en hona som växer långsamt och som så småningom landar på strax över 800 gram, kanske inte är den ideala honan att ha i avel. Att växa väldigt långsamt kan vara ett tecken på att de inte är helt sunda. T.ex. är det vanligt i många dåligt avlade linjer med dålig sundhet, att djuren växer långsamt och är små som vuxna.
Ett annat exempel är en hona som jag sålde för många år sedan som växte långsamt och aldrig blev speciellt stor. Hon visade sig ha hjärtfel. Det upptäcktes bara för att matte var väldigt engagerad och kostade på henne en ordentlig undersökning när hon började andras ansträngt. Oftast är det inte ekonomiskt försvarbart att göra så ordentliga undersökningar av marsvin som ska gå i avel. Då får man istället gå på det som är enkelt att se och observera.
Kanske ska förtydliga att jag självklart pratar om avelsprinciper generellt nu och inte om just det här marsvinet som jag förstås inte har sett.
#30 Jag håller absolut med dig. En hona som växer dåligt ska enligt mig inte användas i avel. Det hjälper inte att stirra sig blind på grammen och bara låta henne få längre tid på sig det är inte det som det handlar om. Siffran är ju bara ett riktmärke inte en regel i sig. Ser man att ett marsvin växer trögt och förblir liten länge har hon… eller han inte det som krävs till avel. Jag anser att man bara ska avla på de bästa djuren och det är mycket som spelar in. Jag tycker inte att färg kan gå före hälsa. Så är jag osäker på hälsan hoppar jag hellre över att para en hona överhuvudtaget även om hon skulle vara vacker som en dag.
Ska man syssla med avel ska man kosta på sig att välja bra avelsdjur inte bara ta det man råkar ha och avla på dem för att de är söta och snälla. Alla marsvin är mer eller mindre söta och snälla det är deras grej liksom.
TS detta var min allmänna uppfattning i ämnet och inte speciellt riktat till dig eller din hona.
#33 & #34 Ja det håller jag fullständigt med om att en hona som växer långsamt inte bör vara i avel :)
#33 håller med dig fullt ut
Dåså. Då tänker jag inte helt udda iaf.
Sen kan det ju finnas andra saker som överväger, alltså att en hona har något väldigt ovanligt eller exceptionellt bra som man verkligen vill föra vidare. Då tycker jag att man också måste kunna tänka om. Ingen regel som inte har något undantag heter det ju…
Håller med dig också. Så 650 g är alltså lite för en 6 månaders? För hon växer så det knakar i storleken, men det är väl grammen som inte hänger med riktigt.
Nu är jag hård och hoppas att du tar det på rätt sätt. Jag tycker faktiskt att man ska ha så mycket erfarenhet av arten marsvin att man känner igen en bra storlek, om man ska avla. Man ska ha haft ett antal marsivn och sett många marsvin i olika åldrar. Om man inte har bra kontakt med någon som har den erfarenheten och kan hjälpa en. Annars kan man ju omöjligt veta vad man är ute efter att få fram i aveln?
Men jo, 650 gram är lite för en sexmånaders. Är föräldrarna normalstora?
Okej, jag tycker nämligen att hon är i bra storlek & tyvärr vet jag inget om föräldrarna. Men troligtvis, så skulle jag tro att dom är det. Jag gillar de större djuren, vad är då en normalvikt för en sexmånaders?
Tack, ska kolla in den.
Nu har jag inte läst igenom precis hela tråden men jag kan dela min erfarenhet. Jag har en hona som alltid varit liten i kroppen. Jag var dock inte så uppmrksam på detta och hade inga bra uppfödare som jag pratade med utan den uppfödaren jag pratade med sa bara att jag skulle vänta tills hon vägde rätt. Jag lyssnade på denna uppfödare då jag litade på denna personen och denna hona hade alla egenskaper jag ville ha av en hona. snart fyller denna hona 2år hon har fått två kullar en kull som överlevde. Hon väger cirka 900g och nu har jag fått reda på att med stor sannorlikhet har hon skörtkörtelsjukdom. Detta har hon fört vidare till åtminstånde en av sina avkommor.
Jag vet inte om hon har varit liten i kroppen hela livet pga sköldkörtelsjukdommen men nu är det som det är. hon ar iaf varit liten i kroppen hela livet och för tillfället får jag kämpa för att hålla henne i en bra vikt.
Så om jag vore du skulle jag inte avla på en hona som har problem med vikten. Som Idipi säger så kan ett marsvin som har problem att håkla vikten tyda på sjukdommar. Det behöver inte göra det men det är inte något jag skulle vilja föra vidare.
Oj, det var intressant med små djur och problem med organ. Min lilla hane som var mycket mindre än de andra i kullen när jag tog honom vid 3 månader är fortfarande liten. Tyckte det var kul när uppfödaren sa att jag skulle få honom billigare eftersom han var "efterbliven", hehe, tror vi tolkar ordet olika ;) När han blev lite äldre började han få problem med andningen, när han blir stressad låter andningen raspig som om han har astma eller så. Ibland snarkar han också när han sover, man kan höra honom ibland när han sover i trähuset…blir ju lite resonans där inifrån. Troligen är det något fel på hans lungor. Kanske är det därför han är liten?
#43 Inte för att skrämma upp dig, men rosslig andning kan vara hjärtproblem. Honan som jag nämnde ovan togs till veterinär p.g.a. rosslig andning och det var så hjärtproblemet upptäcktes. Tror att de konstaterade det via ultraljud, men jag kan minnas fel eftersom att det var länge sen.
På amerikanska forum kan man hitta info om kopplingen rossel-hjärtproblem.
#44 Ja, då är det ju möjligt att det är det. Skulle inte förvåna mig. Men än så länge är han då väldigt pigg och äter bra. Får bara hålla koll på honom i framtiden så han inte blir sämre. Spelar ju egentligen inte så stor roll om det är hjärtat eller lungorna om han nu skulle börja må dåligt…min lilla goding. Dessutom tror jag att han kan vara satin. Får väl se hur länge han får leva, kanske inte så länge känns det som :(
#45 Jag skulle gå och kolla upp det. Rosslig anding låter inte alls bra. Jag hade ett marsvin som gjorde det och det visade sig att han hade vatten i lugnorna pga ett medfött hjärtfel. visserligen var han tvungen att avlivas vid bara några veckors ålder pga detta. Men jag skulle ändå kolla upp det om jag vore du.
Marsvinet som jag pratar om blev bättre med hjärtmedicin som hon åt livet ut.
#47 Då bör man ju besöka veterinären om det finns medicin som kan hjälpa. Den kanske hjälper mot andninge med?
Om andningsproblemen beror på hjärtfel som ger vätska i lungorna så kan det hjälpa. Gäller dock att man hittar en veterinär som är duktig på marsvin.
#46 Var inte ditt marsvin påverkad av det då? Tänkte eftersom han fick avlivas?
#47 Ja, men han är ju inte sjuk i nuläget, så vad ska han bli bättre mot? :) Det kan ju vara så att han har ett medfött hjärtfel, men i nuläget så känns det ju onödigt att ta till veterinär, behandla osv, eftersom han inte verkar störas av det. Blir han slö och medtagen så tar jag honom självklart direkt till veterinären!
#50 Mitt marsvin hade ett medfött hjärtfel. Jag minns inte riktiht hur det var, men hjärtat kunde inte pumpa runt ordentligt så han fick vatten i lungorna soch därav rosslade han och andades tungt.
Men av vad jag förstått av vad Idipidi skrivit så ska det finnas en medicin som kan hjälpa som kan göra att andningen blir bättre. Så jag skulle defenetivt ta marsvinet till veterinären för att få det undersökt och eventuellt få utsrkivet medicin så att han kan få lättare att andas.
#0 Vilken slump. Jag trillade över en gammal tråd igår som du hade skrivit, när jag sökte efter en sak på mif, och det stod om honan som du enligt hemsidan ska para. I den tråden stod det att hon var 10-11 veckor i mitten av september, såg jag nu. Alltså är hon väl ca fem månader gammal nu, inte sex… om det stämmer är hon inte lika liten för sin ålder, men kanske lite i underkant.
Det jag sökte efter var dock bilder på extra tår på baktassarna, för att visa en som undrade… hyfsat ofarligt, men det är väl ändå rätt olämpligt att avla på? Du nämner färg och temperament som anledningar till aveln, men friskhet och en känd, frisk stam är ju jätteviktigt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#50 Tror helt enkelt att vi har olika definition av vad ett sjukt djur är. Marsvin visar inte att de är sjuka i första taget så när de väl börjar vara hängiga och äta mindre så brukar de vara rejält dåliga. I min värld är det jobbigt för ett marsvin att andas rossligt, precis som att det vore jobbigt om jag var med om samma sak. Däremot har jag full förståelse för om man av olika anledningar inte vill behandla allt som går att behandla på marsvin. Tycker att man kan ha olika inställningar till veterinärvård på smådjur som är etiskt försvarbara.
#53 Fast han andas ju absolut inte rossligt hela tiden. Det händer bara när han blir riktigt uppstressad över nåt. Typ när man lyfter upp honom ibland så sprattlar han som en tok och då kan han låta rosslig när han ligger nära örat. Nu för tiden brukar jag lyfta upp honom genom att han självmant klättrar upp i en bädd, så då sprattlar han inte och inget problem med andningen heller. Snarkningarna jag beskrev har jag bara hört ett femtal gånger i hans liv. Men självklart ska jag ha koll på det. Blir han rosslig av att springa lite i buren eller så, så blir det ju veterinären. Tyvärr har inte jag bra erfarenheter av veterinärer. Men helt ärligt så verkar han inte alls störd av det i nuläget :)
Självklart är det skillnad om det bara händer ibland. Marsvinet jag pratar om var ofta rosslig och växte dåligt. Däremot var hon pigg och glad och åt bra.
#52 Jag hade räknat fel & trodde hon vart född den 27 Juni, men det visade sig att hon var född den 7 Juni. Hon är pigg, glad & allmänt frisk i mina ögon. Om det skulle förekomma extra tår i denna kullen så sätter jag inte ut ungarna i avel, inga syskon till henne hade extra tår. När hon nu är så himla fin, enligt mig, så känns det som att hon skulle kunna gå bra i avel. Men jag har ju god tid på mig att tänka till ordentligt & så får vi se hur det blir. (Kul att du kollat in hemsidan!)
OT - Får hem min nya hane imorgon! :)