Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 755 ggr
tantnett
0

Marsvinshistorik?

Jag har länge funderat över hur dagens marsvin kom till, samt dom olika raserna och hårlag.

Visst vet jag att dom första marsvinen medföljde sjöfararna från sydamerika till våra breddgrader.

Men då undrar jag om inte det var Cuyar? Det har ju alltid varit och är Cuyar som sydamerikanerna haft till mat.

Stämmer detta? men hur kom då dagens mindre lugnare variant till?

Gällande raser undrar jag, hur och när kom den första  Skinnyn till? var det en miss? Fast en väldigt lyckad miss i så fall. Skrattande 

Tänkte att denna tråd kunde ge svar på dessa frågor samt ni andras frågor, säkert är vi många här som undrar över ett och annat gällande detta? så ni som vet kan väl delge oss era kunskaper

Marsvin 4-ever Tungan ute.

carsbo
0

kan inte svara på så mycket annat än ang. skinnys, läste på wikipedia att skinnys kom till på ett laboratiorium och sedan lyckades en del rymma o privatpersoner kanske fångade dem?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

_Charlie
0

Jag har också läst att skinnys kom till på laboratorium eftersom det är lättare att se resultat på hårlösa försöksdjur än pälsade.

Däremot läste jag att det var folk från laboratoriumet som tog hem skinnys, inte att de rymde från labbet.

carsbo
0

jag kan ha missläst det eller så kom min lilla hjärna öpå det själv Tungan ute

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

tantnett
0

#2 Intressant. Skrattande

Hoppas att det är många här på iFokus som har många intressanta frågor gällande rasernas uppkomst m.m.

idipidi
0

Kul frågor, men kräver rätt långa svar. Vet inte om jag orkar svara på allt nu.

Vad gäller cuy kan jag i alla fall säga att det inte är något ursprungligt marsvin utan resultatet av ett avelsarbete för att få fram större marsvin, detta för att de skulle bli lönsammare att föda upp och kunna bidra till de fattigas försörjning i Sydamerika. På köpet fick man den kortare livslängden och de ofta många tårna. Är man lite elak kan man jämföra med broilerhöns…

idipidi
3

Innan man drog igång cuy-projekten så var cuyarna små och blev också allt mindre. Detta eftersom att man inte hade kunskap om avel och hela tiden slaktade de största djuren, viket innebar att de mindre fick föra sina gener vidare i större grad.

I slutet av 60-talet drog man igång ett projekt på jordbruksuniversitetet i Lima, Peru. Då var medelvikten bara 750 gram. En bit in på 70-talet hade man fått fram exemplar som vägde 1,7 kg. Man har sen fortsatt att avla dem större och större och nu finns olika (hårt inavlade) stammar som har olika egenskaper. En stam kan t.ex. ha en något lägre medelvikt men producera fler ungar per kull medan en annan stam kan ha en snabbare tillväxthastighet men få färre ungar.

Man har sen haft många projekt där man utbildar befolkningen i hur de ska skötas och avlas och ser till att de får tillgång till bättre avelsdjur. Något som man sysslar med än idag.

Länk för den som är intresserad av cuy i sydamerika.

Länk till info om ett sånt projekt där man utbildar befolkningen.

tantnett
0

#6 Aj då, så det var så det gick till. Jag har allltid trott att Cuyarna var ursprungsmarsvinen. Skäms