Hormoner tappar päls?
Min Sigrid fick missfall någon gång i januari. Hon födde då 3 ungar cirka 2-3 veckor för tidigt. Ingen levde och ingen hade hår.
Hon klarade sig bra avmagrade bara lite och tappade päls. Hon såg ut som en väldigt överbehårad skinny. Vi åkte till vet för en grundlig undersökning bara för att se så att allt var som det skulle och dom sa att hon bara behövde få äta upp sig och vila (som vi väntat)Hon hade inga konstiga kölar eller dylikt i magen så ingen cyctor.
Men nu är det som så att hon ännu inte fått tillbaka pälsen. Visserligen har jag en pälsätare men jag tror ändå inte att det är han. Sigrid är även tunnhårig på halsen vilket är lite svårt att komma åt att tugga om det skulle vara min kastrat som tuggar päls.
Har även märkt att Sigrids dotter Elsa som fick en kull 3 maj nu i år hon har med glesar päls vid revbenen precis som Sigrid. Kan det vara någon hormonrubbning?
Sigrid
Jag tycker inte det ser ut som hormonpälsbortfall dels därför att det sitter för långt fram det brukar komma symetriskt på bakre delen av bålen inte i framändan som på dina honor. När jag ser de där bilderna misstänker jag starkt sellnic därför att två har det, för att det sitter där de kommer år bra att klia, därför att huden ser strakt råsa och irriterad ut. Kliar de sig?
#4 Sellnic ska väll tillslut vara dödligt? Jag var ju som sagt till vet och Sigrid var då ganska torr och dom tog och skrapade dän lite hud och kollade efter kryp men såg inget. Inget odlingsprov var det.
Jag tycker inte dom kliar sig mycket. Men det är bara dessa två som har. Bör det inte ha smittat någon annan? Jag har ju just nu misstankar om Ringorm hos mig men jag tycker inte detta ser alls ut som detta. och dom har inga ringorms utslag utan bara tappat pälsen.
Det är ganska likt min merinohane som har en sköldkörtelsjukdom, dvs. onormala nivåer av sköldkörtelhormon. Marianne Tornvall ställde diagnosen.
Symtomen började när han var 1-1½ år och nu är han över 2½ år. Det går i perioder; ibland är pälsen mest bara kort, ibland gles och kort som hos Elsa och ibland är den nästan kal, mer som hos Sigrid. Pälsavfallet sker främst som en sadel över ryggen, som på dina bilder. Han kan ev. vara mer glespälsad över hals/mage ibland också. Huden är dock fin, ev. lite torr.
Han behandlades först mot sellnic utan resultat. Därefter togs blodprov som visade att han hade för höga nivåer av sköldkörtelhormon. Inga andra av mina djur har visat symtom under det 1½ år han haft det och hans symtom har heller inte blivit mer sellnic-lika någon gång. Så det känns väldigt säkert att det är just hormonerna det beror på i hans fall.
Hormonrubbningar kan vara ärftliga(samt triggas av graviditet, läste jag på en sida om samma problem hos människor), och det kan vara anledningen till att hennes dotter har samma problem. Jag skulle inte avla vidare på den linjen ifall det är hormonrubbningar det rör sig om hos båda honorna!
Jag skulle dock inte anta att det är hormonrubbningar direkt. Det bör bekräftas hos veterinär först. Det kan kanske vara sellnic också. Ohyran kan undkomma skrapprov.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 När jag läste texten kändes det som en fullträff. Både Sigrid och Elsa har haft svårt att hålla vikten men dom äter lika glatt ändå.
Just nu är veterinärskassan inte glad. Men jag antar att det bästa är att ta blodprov och få det bekräftat att det är detta? Men hade det varit Sellnic bör inte vet sett det i Januari? Och bör inte hon blivit dålig redan om hon gått med det så länge.
Hur har din hane behandlats? Behöver dom behandlas? Sigrid lider ju inte hon ha ju bara tappat päls nu har jag fått upp henne lite i vikt sedan januari och nu är hon i lagom hull. Då var hon nere på 800g och benig Idag väger hon 914g dock har hon alltid varit liten till växten.
Elsa väger 947g och skulle behöva lägga på sig lite mer.
#7 Det som är knepigt är väl att både viktnedgång och pälsavfall är symtom på sellnic också, samt att det också kan triggas av dräktighet(och bäras länge av andra marsvin, så alla dina marsvin måste inte visa symtom). :p Som sagt kan sellnic missas på skrapprov. Många veterinärer behandlar hellre på symtom än litar på skrapprovet.
Jag tror dock inte att marsvin kan leva så länge med sellnic utan att det blir värre och de kliar sönder sig… jag funderade över samma sak med min kille, när jag sökte hjälp efter att han hade haft problemet med kort/gles päls i ett halvår(jag antog först att det var extrem tuggning eller tappning, eftersom han inte visade andra symtom). Men veterinären ansåg att det var en god idé att behandla mot sellnic ändå, för säkerhets skull.
Min kille har inte behandlats mot sköldkörtelfelet, eftersom hans värden inte var jättehöga(bara en bit över maxgränsen) och han inte verkar besväras av symtomen speciellt mycket än så länge. Han har bara håravfall, dålig muskelmassa och behöver kanske äta mer än andra. Vikten verkar hålla i sig. Men jag ska tillbaka dit i jul och kolla om värdena förändrats något.
Om värdena skulle vara väldigt höga eller han besvärats mycket av symtomen, så skulle jag(som det stod i den länkade texten) behöva behandla med tabletter dagligen för att få det till normala nivåer.
Okej, Nu hajar jag verkligen till. Det där ser för mig inte alls ut som sellnick utan är ett pälsproblem som som är vanligt på långhår, framför allt bland de lockiga. Jag har alltid främst sätt det som ett fel ur ren rassynpunkt, inte som ett hälsoproblem. Den tanken har faktiskt inte ens slagit mig, men visst skulle det kunna vara så..!
Min erfarenhet är att vissa honor blir såhär efter kull. Många honor tappar ur päls i samband med kull, men vissa förblir sen glespälsade och korthåriga på framkroppen. På samma sätt kan det här uppkomma på hanar efter säg… 1,5-2 års ålder eller så.
#4 Så ser inte hormonella pälsbortfall ut på långhår utan det du beskriver är hur det ser ut på korthår. Långhår tappar nästan uteslutande päls på framdelen.
#9 Nämen! Jaså? Jag visste bara att de kunde få tillfälliga pälsbortfall, så blev minst sagt förvirrad när min kille drabbades av detta långvariga. Är det t.o.m. vanligt med långvariga/permanenta pälsproblem av denna typ alltså?
Det känns ju som att det skulle kunna bero på sköldkörtelrubbningar i andra fall också. Marianne Tornvall menade att det var den vanligaste anledningen till håravfall efter Ohyra, om jag minns rätt. Det vore intressant att undersöka ifall det är det som härjar hos långhåren…
Creation - Så du tar blodprover regelbundet? Hur mycket går det på för dig?
Dessa piller är dom dyra montro? Den vet kanske inte du men värt att fråga ändå :) Jag känner mig inte ett dugg sugen på att operera någon av mina flickor. Ingen av dom ser ut att lida utan är sina gamla glada jag. Det är mer jag som tycker synd om dom när dom ser halvnakna ut och är lite små. Men Sigrid har som sagt blivit rundare om magen och Elsa är på väg.
#11 Blodprovet kostade ca 100kr för provtagning och analys i lab ca 400kr, ifall jag minns rätt. Hittills har de bara tagit ett prov på honom. Då sa veterinären att jag skulle komma tillbaka vid jul och testa igen. Jag vet inte hur ofta jag kommer behöva kolla av värdena efter det dock.
Det går bara att lösa det här problemet genom operation ifall det finns någon kännbar cysta på halsen, vilket jag antar att dina honor inte har? Så det behöver du nog inte fundera på. :)
Jag vet inte vad medicinen heter egentligen, men kanske är det felimazole 2,5 mg? Den rättar till problemet hos katter(det finns inga sådana här mediciner anpassade för gnagare). Enligt apoteket.se kostar den ca 260kr för 100 tabletter. Och min veterinär nämnde att ett marsvin skulle behöva typ en tredjedels/fjärdedels tablett. Så det är inga stora kostnader per år. :) Jag kan förstås ha fel ang. märke, men det borde ju inte skilja sig så galet mycket i pris.
Skönt att dina flickor blivit rundare i alla fall! Hoppas att det fortsätter att hålla sig stabilt, så att du också slipper medicinering.
Om jag hann/orkade så borde man skriva om sköldkörtelproblem i MM. Jag misstänker nämligen att sköldkörtelproblem förekommer i flera olika raser, bara det att man inte känner till sjukdomen. Det är lätt att tro att de bara blivit lite allmänt hängiga eller åldrats tidigt.
#13 Det låter ju som en jättebra idé! Kan du inte göra det? Jag hade erbjudit att skriva den själv, men är osäker på om min erfarenhet är tillräcklig. Fast jag kan i och för sig fråga Marianne Tornvall mer om det när jag ska tillbaka dit om ett par veckor…
#14 Vad gör du uppe kl 4?!
Vi kanske kan försöka få ihop något tillsammans? Jag kan inte jättemycket om hur sköldkörtelproblem funkar, så där vore det himla bra med mer info. Däremot har jag en del andra tankar och reflektioner om avel m.m. Mailas?
#15 Jag kunde inte sova :p men jag har mailat dig!