Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 877 ggr
[PetzLinda]
0

Planer på bokhyllebur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den förra idén (som jag skrev i ett annat inlägg för några månader sen) platsar inte längre som bokhylle bur i mitt lilla rum, så har kommit upp med en ny idé och vill gärna ha synpunkter och så!

Tanken är att införskaffa en VITTSJÖ Hylla (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20213312/) och försöka få bort det ena krysset, och kanske t.o.m benen på bokhyllan. Sen få dit väggar och golv utav plywood, spånskivor eller liknande och sist bygga ett hyllplan separat så att det blir enkklare att städa. Träet kommer att få skydd utav vaxduk/-ar eller någon billig våtrumsmatta.
Det är även tänkt att hela bygget ska stå på ben, ca. 50-70 cm långa ben för att ha förvaring under själva buren, då mitt rum inte är jätte stort och alla djursaker (spån, hö mm) ligger mitt i rummet just nu.

Vet att det inte är värdens bästa bokhylla att köra på, då det antagligen kommer bli rätt så dyrt på köpet av mycket jobb, men måtten är nästintill perfekta och jag är rätt så kräsen av mig. Om ni dock har tips på andra bokhyllor med ungefär dessa mått [den får vara max 110 bred och 185 lång och måste minst vara 100 bred och 170 lång] så tar jag tacksamt emot dessa tips, då det kan förenkla bygget och ev. bli billigare (min budget är inte alls särskillt hög, får 1050:- i månaden som ska räcka för både djuren och mig själv, och morsan hjälper inte direkt till med sådant här).

Kanske vore det t.o.m billigare att bygga helt från grunden?

I vilket fall som helst så vill jag mer än gärna ha era synpunkter på detta bygge, både ekonomimässigt, måttmässigt och allting-mässigt! :)

// Bifogar även en bild så ni kan få en ungefär uppfattning om det hela - buren står direkt under ett stort fönster med kortsidan med överplanet närmast fönstret. Även ett varmt element står under fönstret om det skulle ha någon betydelse… \\

Creation
0

Har du kollat blocket? :) Ibland hittar man billiga bokhyllor av bra mått där.

Det är nog mycket billigare om man bygger själv. Du skulle t.ex. kunna köpa en spånskiva från byggmax för 93,45 kr för att göra ett bygge som är av måtten 1,85x0,95x25, dock kanske med plexiglas hela vägen på framsidan eller att man köper till en liten bit för framsidan, eftersom skivan inte räcker riktigt. Man kan finna billiga spillbitar av plexiglas hos glasmästare.

Du tänkte ju köpa till spånskivor/plywood etc oavsett, så varför behöver du ikea-bokhyllan?

Men om du ska köra på ikea-alternativet istället, rekommenderar jag nog att du sätter plexiglas på sidorna också. :) 36 cm är rätt högt. Själv föredrar jag i alla fall när mycket ljus kommer in och marsvinen kan titta ut. Tänk också på att en meter blir rätt djupt och därmed svårt att nå längst in.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.