Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 861 ggr
tumpas
0

I marsvinsköpartankar

Hej!

Jag är en universitetsstuderande som länge varit sugen på att skaffa ett husdjur. Efter att ha kommit fram till att jag inte alls ens nästan har nog med tid för att ta hand om en hund, och kommit fram till att katter verkligen inte är min grej, så har jag börjat kolla runt lite. Och marsvin ligger just nu högst upp på min short list.

Men innan jag skaffar ett (eller snarare två då, givetvis), så undrade jag lite. Jag har läst på en del iallafall och gillar nästan allt jag har läst hittills.

En sak jag funderar på är hur "mysiga" marsvin är. Och hur rastlösa de är. Såg nåt om att de uppskattar att bli satt i knät och klappade, men hur är det - om jag vill ligga i soffan och stryka på ett marsvin medan jag ser ett avsnitt How I Met Your Mother, kommer mitt marsvin få ett tuppjuck innan jag sett klart och kamikazea ner för soffkanten? Givetvis kommer jag ju hålla koll så den inte kan ramla ner eller så, jag menar mer att det ju inte är så mysigt att mysa med någon som inte vill mysa tillbaka.

Och exakt HUR räddhågsna är de - jag bor i en etta med sovalkov. Tänkte ha min marsvinsbur i vardagsrummet. Men åtminstone 1-2 gånger i månaden festar jag ju ändå (inte hemma, men man kommer ju hem lite onykter och är ibland rent av lite högljudd) och man kanske inte alltid kommer hem ensammen - kommer mina marsvin få traumatiska upplevelser av det och rent av må dåligt? Det är ju inte så ofta eller för den delen lång tid när det väl händer, tänker jag. Men även om jag verkligen vill ha marsvin, så är det inte så viktigt så att jag vill ha marsvin även om de skulle må dåligt av att bo hos mig.

Tacksam för svar!

Fridaaaa
0

Jag tycker att det är individuellt hur "mysiga" de är. vissa marsvin älskar att sitta länge i knäet och mysa, och vissa uppskattar mer att utforska.
Det märker jag på mina här hemma :)

Mina brukar jag ha i knäet när jag ser på tvn/datorn ibland dock inte för länge för vill inte riskera att bli nerkissad hehe Mina varnar nämligen inte om de blir kissnödiga.

Om ni är väldigt högljudda och har hög musik, hade jag inte haft dem i det rummet. Kanske kan ha dem i köket, eller badrummet om det är lugnare där? :) Alltså just när du vet att du kanske får hem folk som kan vara högljudda?

Marsvin är underbara djur och bra sällskap tycker jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tumpas
0

Ah, tack för svaret!

Men då har jag en till fråga - med tanke på att jag då alltså helst vill ha marsvin med rätt lugnt temperament, som är okej med att bara chilla ihop en kväll eller så, bör jag satsa på nåt särskilt vad gäller kön eller ras?

Pälsvård dagligen är lite overkill för min smak, så långhåriga går bort. Men i övrigt har jag väl inga direkta preferenser på så sätt i övrigt. ;)

Sandra-B
0

Jag tror nog att marsvin skulle kunna passa bra, utifrån det du skriver :-)

Jag tycker att de flesta marsvin jag har haft gärna ligger och gosar i famnen (har dock även haft de som inte alls uppskattar det och det är mindre roligt…).

Min personliga erfarenhet säger att hanar generellt är mer sällskapssökande och lite lättare att få tama (mitt klart tamaste marsvin var dock en hona) än honorna som är lite skyggare och har lite mer bestämda åsikter.

Om du "bara" vill ha två marsvin skulle jag helt klart rekomendera hanar, vill du kunna ha en liten flock på fyra-fem individer eller fler så är det mycket lättare med honor.

Angående ras så kan jag varmt rekomendera teddy.
Har haft den rasen sedan juli 1997, andra raser har kommit och gått under tiden men teddyn har alltid varit kvar :-)

Jag upplever teddyn som en lugn och behaglig ras med (för det mesta) härliga personligheter, de ligger för de mesta gärna och gosar men tycker även om att leka på golvet om de får lov att göra det. De flesta av mina teddysar är/har varit pratiga vilket är något jag uppskattar. De är dessutom grymt söta ;-P

Om du är sugen på att se teddybilder så finns det bilder på mina teddysar på min hemsida (se länken i signaturen).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
0

Glömde att tillägga; jag tycker personligen också att de långhår jag har haft har varit helt underbara. De är också generellt sätt lugna och behagliga individer.

Långhår behöver inte daglig pälsvård, men man behöver klippa ner dem kort med jämna mellanrum så att pälsen inte blir smutsig och tovig.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Alexandra1
0

Jag är själv universitetsstuderande och har två marsvin i lägenhet. Jag tycker det funkar riktigt bra. Bor visserligen med min pojkvän så vi e två som har hand om dom.

Som sagt så brukar de variera hur gosiga marsvinen är. Mitt enaa marsvin är t.ex. gillar att sitta i min famn när man ser på tv. Och det andra är tycker om att bli klappad i buren osv.

Tycker marsvin är jättebra husdjur! Man behvöer inte gå ut och gå med dem, relativ billiga både djuren i sig och andra kostnader ( såklart väljer man ju själv hur mycket man spenderar på dem) dom förstör inte hyreslägenheten eftersom dom bor i bur. och dom e super söta och gulliga!

Hoppas du får det bra med dina små "grisar"

Virvlan
0

Marsvin är mysiga djur. Ju mer du är med dem ju mysigare blir dem, i alla fall enligt mina erfarenheter.

Sen när det gäller ras så är det bara skaffa en som du verkligen känner för :)

lycka till!! ditt liv kommer bli rikt med kärlek om du skaffar marsvin =)

tantnett
0

Alla marsvin är inviduella gällande knämys, vissa av mina har inget behov alls av det medans dom andra rullar ihop sig i knäet och bara myser.

Jag har oftast något av marsvinen med mig i soffan och reklampauserna är perfekta till att gå och byta marsvin samt fylla på kaffet. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

liinneakangas
0

Det ända problemet med att ha marsvin i sitt knä en stund är att dom bajsar och kissar ibland, men annars är dom hur gosiga som helst iallfall mina små abessinier grisar! :)

Creation
1

#2 Instämmer med #3 & #4.

Jag känner också att hanar blir lite mer framåt generellt, så jag skulle rekommendera dem om det går bra att bara ha par.

Långhår sägs vara lugnare och kräver inte så mycket pälsvård alls, som sagts. Jag klipper mina långhår ca 1g vartannan månad(beroende på hur mycket som klippts) och kammar så gott som aldrig. Pälsen tovar sig mest bara om något kladd har hamnat i den, och det är bara att klippa bort.

Och abessinier sägs vara livligare.

Men jag tror att temperament beror mer på linje, individ och mängd hantering. Inte ras.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

liinneakangas
0

#9: Abessinier är en livligare ras sägs det, fast jag tycker mina är rätt lugna. (De är honor) :)