Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1210 ggr
[Hejsanhoppsan1470]
1

Marsvins frågor

Hej!:) Jag har några frågor! Som jag skulle vilja fråga Så hoppas ni kan svara på dem 1. Hur ofta kliar era marsvin sig om dagen? ( ungefär) 2. Hur mycket skall ett 9 och en halv veckas unge väga? 3. Brukar gamla marsvin ta längre för att vänja sig vid det nya stället? (hon är 3 år) Där var alla som jag komm på nu för tillfället HIHI kan komma flera;)

Fridaaaa
1

1. "kliar" mina när jag kelar med dem, under mysstunden, så det är olika.

2. Svårt att säga. Beror på hur mycket den vägde vid födsel, hur stor kullen var osv. Så kan skilja en del :)

3. 3 år räknar inte jag till gammalt :) Marsvin tycker jag anpassar sig bra ganska fort tycker jag, beror såklart på marsvinet med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hejsanhoppsan1470]
1

Tack :) Hon är cu 10cm nu och väger 190-200gram Dom kliar sig mera nu än vad dom gjorde när jag fick dom :) Ok :) hon vågar vara ute i huset när jag är helt stilla men om jag rör mig rusar hon in i huset igen :)

Fridaaaa
1

#2 Det är väldigt lite för en 9 veckors unge. Har du fött upp henne själv?

Läste fel, trodde du menade om vi kliade det.
Mina kliar sig inte ofta. Kolla så att dem inte har Ohyra, sellnic eller liknande

[Hejsanhoppsan1470]
1

Nej köpte henne från en uppfödare för 3 veckor sen

Fridaaaa
1

#4 Oseriös uppfödare. För det är på tok för lite. Vad vägde hon då när du fick hem henne? För dem bör inte väga under 300 gram innan dem säljs.

Linnet
1

Under 200 gram på en nästan 10 veckor gammal unge är alldeles för lite, normalt sett väger dom minst 300 gram vid 5 veckors ålder. Våra ungar är nu 2½ vecka och väger 174, 180 och 220 gram. Vägde mellan 65 och 90 gram vid födseln. är du säker på att du vägt rätt, vad har du för våg, det måste vara en digitalvåg, annars kan det lätt bli fel. Väger hon så lite som du säger så måste det vara nåt fel på henne, det är inte normalt.

Creation
1

Oj, vad lite lillan väger! Hur gammal var hon vid flytt? Jag skulle väga henne varje dag hädanefter för att se till att hon går upp i vikt och ännu viktigare; inte går ner i vikt!

Har de tappat päls? Eftersom du reagerar på att de kliar sig mycket borde man kanske undersöka om de har marsvinsskabb. Det kan göra att ett marsvin går ner i vikt också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Hejsanhoppsan1470]
1

Ops!hon är visst äldre 12 veckor,nej har inte en digital-våg,skall väga henne med en sån :) dom har tappat lite men inte så det syns Hur ser man om hon har marsvins skabb? :)

Fridaaaa
1

#8 Oj då måste hon vara extremt liten eller väldigt underviktig :/

Tappat i vikt, tappat päls på t.ex magen, ev sår.
humlansmarsvin.se beskriver skabb bra

[Hejsanhoppsan1470]
1

Vägde henne idag med grannens digital-våg då vägde hon 350 gram:/

Linnet
0

Ja det var ju lite skillnad, fast fortfarande lite för en 12 veckors unge.

Denna kommentar har tagits bort.
[Hejsanhoppsan1470]
0

Ok men hur mycket sa en 12 veckorsmarsvins unge väga

Linnet
0

Svårt att säga, det är väldigt olika, men runt 500 gram kanske.

Fridaaaa
0

#13 Som vi sa innan, svårt att säga beroende på hur mycket hon vägde vi födsel och mycket annat men 400-500 gram eftersom hon är 3 månader gammal.

Creation
0

#13 Ett marsvin på 3 mån borde väga minst 450g skulle jag säga(om hon är lite liten). Ser man till trådarna här på iFokus väger marsvin allra oftast mellan ca 500-700g vid den åldern. Det stämmer in med alla marsvin jag haft också.

Vad får hon för kost? Får hon kraftfoder?

Jag rekommenderar ett veterinärbesök om de kliar sig väldigt mycket.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Hejsanhoppsan1470]
0

Dom får Hö,Kinakål,blomkål,paprika,gurka,morot,äpple och vanlig pellets Idag på morgonen fickdom morot och kinakål och påfyllning av Bode pellets och Hö