Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2323 ggr
Thea-Cazzy
0

Vad är det för något??

Jag kollade på vårt marsvin Cazzy idag, och under hakan fans en liten "bula" Den var ca lika stor som en ärta. Jag trodde förstatt det var ett "adamsäpple" Men hon är ju ingen kille! Och Thea har inget liknande. Så mamma ringde en veterinär, och han sa att det kanske kunde vara en "lymf" Eller en fettklump. Och sen sa han att om den blev större kanske dom behövde ta bort den.

Har era marsvin haft något likande? Eller har ni hört talas om det förr?

Vi tänkte ringa uppfödaren för att fråga om Cazzy alltid hade haft det, men hon var på resa, och kommer inte hem förrens nästa vecka.

Tack på förhand.

Thea-Cazzy
0

Asså det var precis som hon hade en liten kula i halsen, fast hon beter sig helt normalt, och äter, dricker och leker.

dreamiz
0

Fettkulor är väl inte ovanligt på djur. De är helt ofarliga så länge de inte blir för stora. Så hoppas det bara är det! Jag har inte haft det på nåt av mina marsvin däremot på en av kaninerna jag hade för många år sen.

Annna
0

Om det är en fettkmöl så är det nog ingen fara, fast det är vanligare på äldre marsvin.
Om det är en tumör eller en böld så är det nog bäst att ta bort den. Tråkigt om bölden skulle öppna sig innåt:(

Det verkar ju nästan som om det är något som växer, för annars borde du ju ha kännt det tidigare om det var något hon alltid haft.

Så håll koll på om den växer för det är inte bra om den gör det. Blir den inte större och hon inte verkar lida av den så hade jag nog avvacktat med att åka till vetrinär.

Thea-Cazzy
0

Får verkligen marsvin tumörer när dom är så små? Dom är bara 7 veckor gamla.

Vi har inte känt efter tidigare, så det kan ha suttit där från början, fast jag vet inte säkert. Det skulle kanske vara lite konstigt.

Jag hoppas verkligen att det inte är något farligt!!

Men hon äter, dricker och busar jättemycket, så det märks ingen förändring på henne iaf…

Tack så mkt för båda svaren!!

paronskrutten
0

Hmm..konstigt, nej jag vet inte faktiskt.

Helena

parsley
0

Kan det vara en varböld? Isåfall måste den tas bort så den inte spricker inåt. Marsvinet behöver också behandlas med Bacrim, en slags pencellin. Tror att du kan avvakta till uppfödaren kommer hem och fråga denne till råds. Alt kontakta veterinär och be att de tittar på den.

ciss
0

Konstigt ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

Hoppas allt blir bra iaf :)

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

det hoppas jag med!!

KvirrZ
0

#9 Förstår det :)

- Mvh Emma

Yogi
0

det var ju inte roligt jag har alldrig hört talas om det!!!

SaraB
0

Åk till vetrinären så du kan visa den. :) Hoppas det går bra!

FeliciaS
0

Ett utav mina första marsvin, en virvelhane, hade som en liten knöl först på nosen - lika stor som en ärta - och sedan bakom örat när den andra försvann. "Uppfödare" (grossist - ägare av zoot) sa att det inte var något farligt och han mådde inte sämre av det.

Calypso har en fettknöl i armvecket, fast han inte är tjock (lite under normal tyvärr) som ibland blir mindre, ibland större beroende på vad han äter verkar det som. Jag ger honom så mkt mat han orkar men han går inte upp i vikt utan istället för underhudsfett blir knölen lite större… hrm… han har inte ont av den eller så, och domarna på utställningen påpekade inget.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

#13 Det var skönt att höra!!

Samaraz
0

Det är säkert en liten varböld. Antingen har marsvinen smågnabbats och den ena har fått en liten bettskada som blivit infekterad, så att det bildats en böld.

De brukar försvinna av sig själv. Om den blir större eller om marsvinet lider av det så ge Bactrim (skrivs ut receot av Vet).

Jag har sällan behövt tömma en varböld, och bara när de varit baota stora med en tydlig skorpa har jag gjort det själv. Som sagt de flesta bölder, om det är en vanlig varböld som jag tror, så försvinner den av sig själv….

Thea-Cazzy
0

#15 Tack för det svaret, den verkar ha växt lite lite, men jag kanske bara inbillar mig. Ja, dom smågnabbas lite ;P.

Uppfödaren kommer hem imon så då får vi höra…..

Thea-Cazzy
0

Har pratat med uppfödaren nu, hon sa samma som veterinärerna. Vi kanske ska åka till veterinären så att dom får titta på det…..

ElinM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt marsvin Hanna hade en knöl under hakan för ett tag sedan, jag undrade vad det var och blev orolig. Den blev lite större och tänkte att det kanske var en varböld. Efter några dagar så hade den spruckit och det läkte jätte fint :) Det var alltså en varböld.

Thea-Cazzy
0

Hon mår än så länge jättebra, och jag tycker ju att om det hade varit något farligt hade det väl ändå visat symton för länge sedan!

#18 Vad bra! Hoppas att det bara är det.

ElinM
0

#19 Ja det hoppas jag med ;)

Thea-Cazzy
0

Bulan håller faktiskt på att försvinna nu! Då var det inget allvarligt, men man undrar ju vad det var när det bara kom och gick sådär ^^

Chippers
0

Mitt marsvin har också som en kula under hakan, en bit ner. Det är typ inne i hunden. Och blir större, för ett halvår sedan var det typ som en smula bara ..

Men han äter/dricker också som han ska. Har tänkt att avvakta ett tag till, men blir den större så ska han undersökas :) Hoppas den är ofarlig!

Thea-Cazzy
0

#22 Det låter precis som det Cazzy hade,

ElinM
0

#21 Vad bra då :)

Yogi
0

jo ny vet jag varcdet ät för något för det kan männikor också ha min kompis emma har en fettknöl på käken men det är inte alls farligt! =D

mvh/ lollo

Thea-Cazzy
0

#25 Vilken tur!!

Elli
0

Mitt ena marsvin har också en bula på ena sidan av magen, hon har haft den där rätt länge och hon har inte ont av den och hon är precis som vanligt. För ett tag sen började hon kissa blod, samma dag som vi skulle till veterinären slutade hon kissa blod så vi åkte aldrig dit. När man tar på bulan(knutan) så är det precis som den är mjuk, kan detta vara en fettknuta?Är det farligt, för jag vill verkligen inte att hon ska gå bort=(.

FeliciaS
0

#27 Hur menar du mjuk? Som gelé? Fettkulor är rättså hårda..

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Den som Cazzy hade var rättså hård, och det var så man kunde "flytta" den, ungefär som en knäskål

FeliciaS
0

Calypsos går också att flytta. Det är säkert en fettknöl som Cazzy har :)

Mvh Felicia

Elli
0

Asså inte som gele, utan den är lite hård och den går att flytta och den sitter liksom utanför revbenen precis under huden så den är inte inne i kroppen om man säger så. Förstår ni?Vad kan det vara?

FeliciaS
0

#31 Förstår precis :) Det är en fettknöl, 99% säker ;)

Mvh Felicia

Chippers
0

Fettknöl och böld/tumör, vad är skillnaden? Hur vet man vad som är vad?

Vår 4- åriga marsvin hemma har massa knölar ovanför analöppningen, massa äckliga grejjer innanför huden, vissa är rätt stora. Sen har hon en liten knöl, som mitt marsvin tarzan har, under hakan. Hon gillar inte när man tar på henne, då har hon ont verkar det som ..

Tror ni ngt av detta är farligt? Bör en undersökning av vetten göras? Hon äter o dricker som hon ska

paronskrutten
0

Är hon försäkrad?

Rådfråga hos Agria eller roslagstull via telefon

Helena

Thea-Cazzy
0

#32 Då var det en fettknöl Cazzy har/hade, inte ens halva är kvar nu :)

Men bara kommer dom och går sådär??

Det stämde inte exakt på #31 beskrivning!! Fast den på cazzy satt i halsen.

Elli
0

#32 Kan man bara låta fettknölar bli kvar då? Är det inget farligt då? Hur kommer dom dit, asså varför finns dom?

Elli
0

Kan man låta fettknölen vara kvar då? Eller måste jag ta bort den? Hon lider absolut inte av den och hon är pigg och glad som vanligt.

[MatildaW]
0

#37. Jo jag tror det.

Samaraz
0

#33 det kan vara så att dina marsvin har slagit endel och att den som har knölarna på baken har blivit biten, det är mkt vanligare än man tror och det kan vara mkt svårt att se. Marsvinen har så vassa tänder att de ibland inte lämmnar några synliga sår (om man inte tittar jätte noga). sedan blir såren infekterade och en varböld uppstår. Om det är varbölder på baken som uppstått genom yttre påverkan så kan du kanske hitta små skorpor som du kan pilla bort och klämma ut varet, gör sedan rent. De brukar försvinna av sig själv efter ett tag annars, men om man vill påskynda prosessen. Detär ju aldrig bra att gå runt med en infektion i kroppen.

Skillnaden mellan fettknöl/Varböld och tex en tumör KAN vara att en tumör ofta sitter fast under huden i köttet, lixom….Alltså en tumör kan du inte flytta på under huden. Detta gäller inte alltid efter vad jag hört men det är ju ett litet rikt märke…

Oj, nu blev det lååång, bara lite till : )

Varbölderna under hakan som ni beskriver har troligtvis uppkommit när marsvinen småbråkat lite, kolla får ni se hur de gör när de bråkar eller hutar åt någon, den ena höjer fram kroppen och ser hotfullur, ev hackar tänder, den andra höjer oxå framänden och huvudet…om de bits då så blir det troligen på halsen och då kan en varböld bildas. Jag har även varit med om att marsvin fått något vasst strå eller liknande i halsen, inifrån, som bildat varböld, det har i de flesta fall gått över av sig självt.

///Sara