Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2781 ggr
Eulwen
4

Magpie i beige och lilac...

Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, jag är lite nervös när jag skriver den. Jag har drabbats av en blixt från klar himmel känns det som…

Jag vill få fram magpies (och harlequin?) i beige och lilac, främst beige tror jag. Rödögda, jag är helsåld på röda ögon.

Grunden är mina chokladbaserade magpies jag redan har hemma, plus ett par self beige som jag nu hoppas på att få sätta fingarna på.

Vad tror ni…?

nnicoleee
0

mycket intressant att följa!:)

Lyan
0

Låter som ett kul projekt! Jag tror dock att magpies kan bli lite "fesiga" eftersom det blir så ljust men harlequin i lilac och beige är riktigt effektfullt!

Eulwen
0

#2 Harlequinerna är alltid glasyren på tårtan tycker jag, så jag håller med. Jag tror dock att röda ögon blir det som poppar på en beige eller lilac så det kan nog bli rätt fräckt med. Det känns väldigt spännande. :-)

nnicoleee
1

Boka en unge åt mig ;-)

Eulwen
1

#4 Noterat. ;-)

Cavia
0

Åh vad spännande! Älskar projekt. Själv försökte jag mej på projektet lilac och beige dalmatiner för några år sen. Fick fram några med skaplig teckning. Men när man ska börja med en helt ny variant så får man ju börja helt från början. Själv blev det med lilac och beiga selfar, som parades med svarta resp bruna dalmatiner…osv osv…men spännande var det!

Lycka till!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

godisgrisen
1

Jag är "på" naturligtvis även CH är sugen främst på lilac magpie. Finns i tyskland. Klurar på att importera.

Man kan göra dem från scratch med self lilac eller beige men det blir ett väldigt stort projekt eftersom man jobbar med bara recesiva anlag från båda hållen dvs. man kommer att sitta med mängder av black/golden bärare eller i vissa fall troliga bärare… bäddar för platsbrist. Jag insåg att det projektet inte får plats hos mig. :-( Om man däremot kan få tag på lilac eller beige fox eller silver argente kan man nog få till det på ett par generationer för då har man redan silvergenen kopplad på rätt färg och behöver bara sätta till lite rutighet "bara". ;-).

Det finns en grej till att tänka på och det är att silvergenen verkar bleka lilac och beige väldigt mycket så djuren kommer att bli väldigt ljusa och inte alls så kontrastrika som vi magpieuppfödare är vana. Risken är tt domarkåren kommer att dissa dem pga. dålig färg. Själv måste jag medge att jag bara älskar att de blir så ljusa. Äckligt vackert är det! VILL HA!

[Maijah]
0

Håller med övriga.. spännande. Och riktigt snyggt om man får till det!

Eulwen
0

Kul! =)

Jag har ju chokladmagpies redan och en chokladbärande fox på väg in. Med foxen och self beige (och lite tur) kan jag få fram lilac fox. Jag har också en lilac/lemon-hane här hemma och med lite tur kan där finnas ett cr-anlag. Han är förvisso CH-teddy men den pälsen är recessiv har jag fått lära mig nu.

Har spanat in en uppfödare i Danmark som har lilac fox men inte tagit kontakt ännu men det är ju frestande att få ihop något i samband med NM tänkte jag.

Att ha något att visa upp för en domarkår har jag inte ens vågat drömma om…! Glad

NinaS
0

Låter jättekul! Skulle också vilja ha ett spännande projekt, men marsvinsaveln ligger på is tills vidare. Får se i framtiden. (Har dock ett eller ett par kaninprojekt på g, får se hur det går… :P)

paulina-amark
0

Det här projektet låter jättespännande, skulle gärna vilja följa det :)

Creation
0

Åh, vilket spännande projekt! Uppdatera gärna om hur det går.
Jag själv är superförtjust i färgen beige, så det kommer bli intressant att se hur projektet kommer utvecklas… :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Eulwen
4

Vi (jag, Arinah och godisgrisen) letar startdjur för fullt! Glad

Jag är intresserad av att börja med ett par self beige och skulle ockå gärna lägga vantarna på en cinnamonargente. Andra varianter av intresse är lilac fox, self lilac, silverargente, buffargente och saffronargente.

Nonselfar i beige eller lilac är också intressanta så länge stammen är känd och där saknas (så vitt man kan säga) vitfläcksanlag, men det beror lite på vad som finns bakom förstås.

Jag har varit i kontakt med flera uppfödare men ännu inte bokat några djur.

imoon
0

SÅ himla spännande! Hoppas detta projekt går bra!Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

godisgrisen
0

Det är så kul och spännande att vi dragit igång detta! Arinah och jag hade pratat om det ett tag och när även Eulwen ville samma sak var det ju bara att börja! Kan knappt bärga mig! KUL!Skrattande

Arinah
0

Nu letar vi överallt efter vackra kandidater. Just nu inom Europa, men tänk om en perfekt gris finns i Australien…..

Håller med kollegorna. Väldigt kul och spännande. Ett sånt här projekt låter sig knappast göras av en en ensam uppfödare, det tar tid att få till det.

godisgrisen
1

#16 Australien… är du galen eller!?Flört

Jag tror dt går bra det här kanske räcker det att leta så in i Norden. Flört

Aneema
1

Mycket spännande! Här hoppas vi att vi har vår första magpiekull på gång, fast i black och möjligen chocolate då. Får väl se om vi blir sugna att haka på erat projekt framöver. =)

Eulwen
1

Jag har svägerska med familj i Australien, hon får smuggla ut den nästa gång hon kommer hem på besök isf… ;-)

PiggieVille
0

Är det inte dags för lite uppdatering? ;)

Eulwen
0

#20 Ja det är väl det! Vi har fått hem avelsdjur från Holland, en choc magpiehane som bär lilac (bor hos mig) och två honor hos Arinah, en lilac magpie (!) och en de white som är dubbelbärare av lilac. Första kullarna av bärare (magpie+lilac fox) är födda hos godisgrisen och en till sådan på bakning hos mig (magpie+lilac otter). Hos mig bor också ytterligare en lilac otter samt en väldigt mörk lilac self som troligen kommer användas i projektet framöver. Om ni är nyfikna så kan säkert Arinah övertalas arr visa bild på sin tjusiga lilac magpie hona, hon är superfin! Godisgrisens bärarkullar finns redsn i egna trådar, H-kullen och I-kullen. Till våren kommer möjligheten att det föds svenska lilac magpies. :-)

Arinah
0

Jag tar foton på fredag eller lördag om jag hinner. Glad De är finfina båda två, men lite rädda då de inte är vana att bo i lägenhet.

idipidi
0

Vad betyder dubbelbärare av lilac?

Eulwen
0

#23 Hon är de white men båda föräldrarna är lilac. :-) Vet faktiskt inte vad man ska kalla det i ordalag.

idipidi
0

#24 Fast det är helt omöjligt… Tjuvparning? Eller så är någon förälder grovt fel färgbestämd.

Arinah
0

Båda föräldrarna är lilac magpie :-)

idipidi
0

Fortfarande helt omöjligt… Om du inte menar att hon är pe white?

Arinah
0

Jo, hon är PEW. Väldigt rosa vackra hallonögon Eulwen var kanske lite snabb Glad

juliino
0

Tycker det är jätte roligt med detta projektet!

Har ni någon sida med bilder ni kan länka till så man får se vad ni har för plan? :)

Finns det några harlequins i lilac och beige? Vet någon här inne vart man kan se bilder på dessa? Är mega nyfiken!

godisgrisen
0

#23-#28 men fy då jag blev riktigt förskräckt och undrade vad det var för liten genetisk specialitet som vi missat nu. En bokstav kan göra mycket. ;-)

Åh vad jag gillar vårt projekt! Hemma hos mig syns inte mycket än då mina små bärarungar är så svarta som det går… inget lilac i sikte än inte.

#29 Arinah har den enda lilac magpie som finns i Sverige hemma hos sig. Jag hoppas hon lägger ut bilder på henne så snart hon kan. :-) Annars kan man googla på lilac magpie bilder och få upp lite, fast det är inte svenska djur.

Eulwen
0

#27 Ja förlåt, självklart är hon PE white! Det råkade bli DE när jag skrev av gammal vana. Glad

Eulwen
0

#29 Vi har ingen gemensam hemsida utan du får nog gå in på respektives hemsida isf. Glad

Här är länken till den holländska uppfödare vi har köpt marsvin av, hon har en del fina bilder. http://www.villacavia.webs.com/

Eulwen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på de lilacs jag har hemma. Fast om de är äkta lilacs är osäkert, två av dem är för mörka och alla tre har för mörka ögon. Mycket tydligt om man jämför med ArinaHs nya lilac.

Min mörka hane, som mer troligt är grey än lilac, är jag tveksam på om jag vill använda i projektet. Jag har ev. fått nys om en mer lämplig hane som jag klurar lite på…

Bilden i sig är inte så bra men det är den där färgerna är bäst.

Två lilac otter honor till vänster från Cavia Harmonias i Norge och en lilac (grey?) self hane från Rospiggens till höger.

idipidi
0

Tur! Skrattande
Men inte sååå konstigt att jag reagerade med tanke på att det stod DE två gånger. Plus detta med dubbelbärare som klingar jättekonstigt i mina öron eftersom att en bärare per definition har enkel uppsättning av ett recessivt anlag som därför inte syns. En bärare med dubbla anlag är ingen bärare. Flört

Jag skulle säga att hon är PE White med både silveranlag och pink-eye-anlag. D.v.s. genetiskt en "PE DE White", om man vill skruva till det lite.

Men jag har å andra sidan också jättesvårt att förstå att de white från magpie-avel verkar kallas dolda magpie, eller magpiebärare. Ingen skulle ju kalla en self black från silveragoutiavel för dold agouti, helt enkelt för att de inte är det… Men nu blev det jätte OT och ni får förstås kalla era marsvin för vad ni vill, så länge alla vet vad man pratar om och ingen känner sig lurad.