Ögon och tassar
När Bu flyttade in reagerade jag på att hans ögon ser konstiga ut. Han är rödögd och jag har då bara ett rödögt marsvin utöver Bu.
Tog en bild på Bus och Benjamins öga så ni ser skillnaden. Någon som vet vad det kan vara? Jag funderade på äggskalsöga men han är ju för det första väldigt ung och jag tycker inte det ser ut som det.
Sen har jag lite små funderingar. Min skinny Fisen har två snea klor. Jag har haft en hane med en sne klo tidigare och då var jag bara noga med att klippa ner den.
Men jag tyckte bara det var konstigt för Fisen har samma klo sne på båda framtassarna. Undrar varför det kan komma sig?
Dom är mycket sneare än dom ser ut att vara på bilden.
Tycker att det ser ut som äggskalsöga.
Angående klor så är det ju inte så jättekonstigt att marsvin kan vara olika konstruerade. Han ser nog ut så helt enkelt.
#2 Bu är född i augusti i år. Kan dom få äggskalsöga på båda ögonen så tidigt?
För han har likadant på andra ögat.
Nej, det ser inte riktigt ut som klockrent äggskalsöga när du visar fler bilder. Svårt när man inte vet vad som är blänk och vad som är annat. Är det på en viss kant av ögat bara? Och ser det ut att vara inne i ögat eller mer mot "ytan"?
Jag vet inte hur jag ska förklara att hans öga ser ut.
Det vit grummliga går i överkant på ögat men även lite på sidan mot örat som du kanske ser på bild nr 1.
Men det är liksom grummligt men en mjukare kant än äggskalsöga har och med en mjukare ton av vitt. Dock jämför jag med en som har svarta ögon så det blir ju inte samma sak.
Jag tycker det skulle vara konstigt att han skulle ha utvecklat äggskalsöga redan vid 4 veckors ålder och så pass mycket på båda ögonen. Det var då han flyttade hem till mig. Jag har klurat på det till och från men haft så mycket annat ivägen.
Klippte ihop tre bilder tagna samma dag som han flyttade in. Zoomade in på ögat på dessa tre bilder och jag tycker att man även fast två är tagna med blixt och en i dåligt ljus ser det grummliga (eller vad jag nu ska kalla det) i ögat.
Jag vet inte men det kan vara så att det grummliga kan ha blivit tydligare ju äldre han blivit. Detta är jag dock inte 100% säker på. Men när jag ser på bilder när han var yngre så syns det inte lika mycket som det gör idag. (tycker jag)
Det där med klorna är inge ovanligt. Av någon anledning så vill klorna böja på sig. Jag har en hona vars inre framklor precis som dina har böjt sig inåt, trots att jag är noga och klipper dem.
En hona jag hade tidigare hade alla sina framklor böjda.
Så du behöver nog inte vara orolig för det :)
Blixtens klor är med lite snea, vissa av dem. Varit sedan jag fick hem honom som 1½ åring för 2 år sedan :) Man får klippa så långt man kan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men klorna brukar väl bli snea på det viset ni pratar om om klorna växer lite för långt tex. Fisen är bara några månader och som ni ser på bilden är hans klor knappas för långa. Jag har några äldre grisar med sådanna snea klor ni pratar om men jag tycker det inte ä samma sak som Fien har. Jaja. Jag oroar mig mest för Bu.
Pratade med uppfödaren och hon tipsade mig om en annan person som kunde veta mer om ögonsjukdomar. Har hört av mig till henne och väntar på svar. Min uppfödare föreslog någon snällvariant på starr.
#11 Blixtens klor blir aldrig för långa och de är lite snea vissa av dem ändå.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 okej men det här är iaf inte samma snea klor som mina andra äldre har.
Fisen ser nästan ut att ha smått snea tår och han hade det redan när han flyttade hir och av vad jag vet så är dom där snea klorna vissa av mina äldre har något som kommit med åldern. Men det är väl som Idipidi säker. Tyckte bara det var konstigt att han hade samma klo/tå sne på båda framtassarna.
Jag har ingen bättre idé än att det faktiskt är äggskalsöga. Starr är en grumling av linsen och syns inne i ögat.
Jag har aldrig funderat på om äggskalsöga kan vara mindre framträdande till att börja med, men på något sätt måste det väl alltid starta? Det vore väl nästan konstigare om det uppkom plötsligt, fullt utvecklat, över en natt. Att han är ung tycker jag inte är jättekonstigt då jag sett det även på unga djur. Däremot lite udda att det är likadant i båda ögonen. Du får väl avvakta och se hur det utvecklar sig.
Bidrar med en bild på äggskalsöga på rödögt marsvin.
Iom att äggskalsöga är en förkalkning känns det rimligt att de borde börja i kanten och växa, inte börja som en fläck mitt i ögat.