Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2418 ggr
Sisss
0

Hur stor flock har du?

Hejsan!

Bara undrar hur stora "flockar" ni har era marsvin i ? Har hört att det ska vara så många som möjligt för då trivs dom bäst, stämmer det?
Lägg gärna in bilder på flockarna :)

Binajis
0

Hej! :)

Min flock ligger vanligast vid 15 stycken, men ibland "bara" på 8 och ibland så många som 25. Det varierar kraftigt beroende på hur mycket ungar jag har, om man får in en drös omplaceringar osv. Dock tycker jag att flocken fungerar allra bäst vid ca 15 stycken. När dom är fler blir det lätt "uppdelat" och ganska mycket tjafs bland dom jämngamla.

Det är väldigt intressant att följa flocklivet och vad som bland annat faccinerar mig är alla dessa beteenden som man som människa känner igen sig i. De äldre tanterna som tar det mesta med ro och ofta är "vänliga men bestämda". Hjälper flitigt till vid födslar och agerar gärna barnvakt. Sedan finns där dom typiska mödrarna, medelålders kan man väl kalla dom. Sådär lagom tålmodig Flört Icke att förglömma unghonorna, tonåringarna! De som verkligen tjafsar, som tycker dom små ungarna är sååå äckliga och läskiga och dessutom dom som kommer på flest hyss. All over the place, kan man väl säga! Klurar ut hur man ska komma in i mattes heliga hö-hörna med mer.

Ja, och så är det dom jag kallar "wannabees". De som är precis emellan stadierna "bebis" och "unghona". De som ser upp till tonåringarna men inte riiiktigt får umgås med dom på nära håll. De är fortfarande lite läskiga enligt unghonorna själva.

Småbebisarna behöver man väl inte nämna, dom lever för att käka, leka och ibland göra livet väldigt besvärligt för matte när dom följer med tonåringarna in i hö-hörnan t ex…

Oj, det blev ett långt inlägg! F'låt Skäms Men jag tycker det är väldigt roligt och intresant att prata om/diskutera flockbeteenden.

För att se bilder på min flock kan man kika på min hemsida och sedan gå in under Galleri. Under "Tipset" längst upp på sidan kan man se en del matbilder på min flock. *Binaji's* Marsvin

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

fia-mia
0

Jag har tingat två, så det startar vi med iaf. Sen om någon tillexempel behöver omplacera akut hjälper jag ev. till. Men mina föräldrar godkänner två nu, men jag hoppas ju på fler.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

Min enda "riktiga" flock är på fem honor och det fungerar jättebra.
Jag tror inte att marsvin nödvändigtvis mår bättre i större grupper, har dom en kompis som dom trivs med så är jag övertygad om att det räcker. Däremot är det roligare att titta på större flockar, det blir ett helt annat liv i buren och personligheterna på de olika marsvinen kommer fram bättre tycker jag.

Hanna 

Sisss
0

#1: Gud vad härligt det låter med en så stor flock! Skulle gärna vilja ha en själv :) och som du säger, väldigt intressant hur dom alla beter sig.  Funderar på att skaffa två som förhoppningsvis kommer bli fler senare :)

Ska genast kolla in din länk :)

Arinah
0

#1 Fniss, vad jag känner igen det. Du beskriver det nästan för bra, det stämmer verkligen. Min flock blev 10 st igår.

Två småflickor flyttade in. Matte släppte in dom i buren utan krusiduller. På mindre än en timme hade flocksystemet anpassats efter nykomlingarna. Efter lite gruff, luktningar, pip och sånt blev det lugnt.

Det var intressant att se hur ett par äldre ställde sig emellan när tonårstjejen var alltför sur och brysk. De såg till att småtöserna fick minimalt med tjuvnyp.

Småtöserna blev snabbt kompis med lilla Climp som bara är ett par veckor äldre. Det blev några varv tafatt. :-)

emelie92
0

Tre stycken marsvin i min flock=) De funkar bra med varandra, förutom vid måltiderna då det kan bli lite tjaffs.

godisgrisen
0

#5 Kul att se att småtjejerna funnit sig väl tillrätta! Ja jag var ju inte orolig för det förståss. Pussa på dem lite från gammelmatte!

Vi är ju lyckliga ägare till ett fyravåningsburskåp med stora långa burar. Så vi kan ha fyra flockar på sex vuxna djur var om vi vill… Riktigt så många djur har vi inte just nu tack och lov. Vi har ju småburar med några par i också. Två flockar har vi nu. Ena flocken består av de vuxna honorna Poppy och Episkey och unghonorna Luckybucket och Zezima. Snart ska jag spräcka detta dreamteam eftersom båda småtjejerna ska sättas med hane men troligen sätts de tillbaka till tanterna och föder sina kullar i den trygga flocken. Den andra flocken är lite väl stor och ska snart omorganiseras men den fungerar väl och de har roligt med varandra där också. Där bor de vuxna honorna Alecto, Elie och Hepziba tonårstjejen Jordan och småtjejerna Merope, Lily och Babinski(nyinflyttad). De andra båda stora burarna bebos av småpojkar och deras barnvakter.

Jag är väldigt väldigt nöjd att kunna ha mina marsvin i större flockar de verkar trivas väldigt bra så. Avundsjuk är jag på folk som har plats för stora flockburar för 10-15 djur! det är nog det roligaste och mest naturliga sättet för marsvin att leva sina liv.

Ilya
0

Gammal tråd som jag tycker borde puttas upp igen ^^

Själv har jag bara två st i min "flock".

Dock är det inte helt uteslutet med en till så dom blir tre.

Tycker det är bättre när dom iallafall är tre st, då marsvin är flockdjur och inte pardjur..

Fridaaaa
0

Har dem 2 och 2 då jag har hanar :)

#8 Hanar går ju tyvärr sällan att ha mer än 2 st.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PetzLinda]
0

Har fyra tjejer som trivs bra tillsammans :)

juliino
0

Jag har en flock på sex individer varav fem är honor och en är kastrerades hane. I resterande fyra burar går hanpar :)

Nicens-Marsvin
0

Jag har två flockar, den ena består av 4st honor & den andra av 2st hanar & det funkar utmärkt! =)

MVH Denice

Ilya
0

#9 Vem har sagt att jag har hanar? Jag har två underbara honor på 2år

Fridaaaa
0

#13 Jag sa inte att du har hanar heller :)
Svarade på det du skrev att du tycker att dem borde vara minst 3, eftersom de är flockdjur :)

Ilya
2

#14 Jo, tänkte väl mest på honor då eftersom det är så i mitt fall.

Jag har dock haft marsvin i 5 år och haft tre hanar i en "flock" utan några problem.

Tror det är mer en individfråga om det går att ha tre hanar tillsammans, än att generalisera och säga att hanar sällan går ihop. Sett många exempel på tre hanar tillsammans.

Picasso
0

Jag har två honflockar i den ena bokhylleburen går 5 honor + 3 bebisar, i den andra går 4 honor + 1 bebis, sen har jag 4 hanpar som går i par.

imoon
0

Jag har tre honflockar på 6st, 6st och 4st samt en hanflock med 3st.Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

gickan87
0

Jag har en flock med 8 honor och 2 kastrerade hanar samt en grupp med 3 hanar.

MVH Erika :)

Sanni
0

Jag har 3 hanar i en grupp, men drömmer om en större honflock med kastrat :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

godisgrisen
0

Jag har min tantflock med sex tanter i en bokhyllebur. Sen har jag tre flockar på de tre översta våningarna i mitt stora burskåp en med tre honor och fyra små pluttbebisar, en med en sjuveckorsflicka och tre vuxna honr varav en högdräktig och i sista flocken går det fem honor. I övriga burar är det kärlekspar hanepar och annat smått och gott som inte kan räknas som flockar.

Gillar stora burar och stora flockar önskar att jag hade möjlighet till bättre och större flockboenden här.

[jjennyeklundd]
0

Hur många hanar samt honor går det att ha i en 120bur? är bara nyfiken :-)

Fridaaaa
0

#21 Jag har max 2 st i en 120x50 eller 120x60 bur, lagligt för fler man jag har max det :)

[jjennyeklundd]
0

#22 okej! Tack för svar :-)

Lilje
0

Här bor det en honflock på 6 stycken som trivs mycket bra tillsammans, åldrarna varierar från ca 4 mån upp till 2½ år, och så ett hanpar :)

[saphirasmarsvin]
0

Här bor just nu 13 marsvin i ena flocken och nio marsvin i den andra. Jag har även två bokhyllor med fyra marsvin i varje, men de konstellationerna kallar jag mer för grupper :)

bohan85
0

Jag har 3 tjejer och 1 kastrat. Trivs ypperligt tillsammans och ju fler de är desto mer interagerar de!

Fridaaaa
0

#26 Vad betyder interagerar? :) Aldrig hört det :D

Ilya
2

#27 Det är ett annat ord för att samspela/påverka varandra.

Fridaaaa
0

#28 Aha för sökte på det men kom inte upp någon förklaring då Glad

kodex
0

Jag har en flock på fem honor. Jag tycker att den är så harmonisk som den bara kan bli! Kan inte se att den skulle kunna fungera bättre!

tantnett
0

Jag har tre småflockar. Mina burytor är 140x70.

Flock 1 är Optimus kastrerad hane + Ull Vide + Tila.

Flock 2 är T Rex kastrerad hane + Vild Vittra. Vild Vittra är en gammal hona som haft en hjärnblödning för några år sedan. Hon har ett värdigt liv och har sannerligen livsaptit Glad, men fungerar inte i större flockar då blir hon lätt utstött därför får hon gå ensam med T Rex. 

Flock 3 är Hedvig + Olga + Its A Kind of Magic samt hennes tre nyfödda ljuvliga småttingar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Valtari]
0

Jag har som mest en grupp om tre. Märker faktiskt stor skillnad från två till tre, de blir betydligt mycket spralligare och gladare. I alla fall i denna grupp jag har. :)