Frågor ang. petklass final
Hej,
Nu har jag ett tag funderat kring några frågor ang.petklass som jag hoppas någon här kan hjälpa mig att få svar på :-)
Frågorna:
1. Om det är ett marsvin anmält till en åldersgrupp i petklass, kan det marsvinet få hur låga poäng som helst och ändå gå till final? Eller finns det någon gräns på hur många poäng marsvinet måste få för att gå till final?
2. Många utställningar jag varit på så finns det i finalen ett antal rosetter som ska delas ut men det finns så många fler marsvin som är upptagna till final. Varför ta upp så många marsvin till final när ändå endel får gå ner direkt från bordet då dom inte blivit placerade i finalen?
/HumlanochJuvel
Är marsvinet själv i sin ålderklass, går den vidare till finalen automatiskt, så har jag lärt mig :)
De tar en från var åldergrupp :)
Eller då rasgrupp beroende på om man ställer i pet eller ras :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 Tack för svaret :-D Så dom tar upp en från varje åldersgrupp även fast det inte finns placeringar till alla, just för att det ska vara en från varje åldersgrupp i finalen? (frågar bara så jag förstått rätt ^^)
#2 Som jag har förstått det ja :)
Kan nog någon annan svara på bättre, men jag har uppfattat det så när jag har ställt :P

#3 Okej, tack så mycket för att du svarade på mina frågor :-D

För att komma upp i final i petclass så ska marsvinet ha blivit etta i sin klass och fått ett silverkort (poäng spelar ingen roll). Ibland får dommaren ta upp en tvåa med silverkort i klassen också. Att det är fler finalmarsvin än prisplatser är för att alla som vunnit sin klass med silverkort går till final, och där ska dommaren utse sina favoriter.
I ras är det 88 poäng och cert för att gå till final, och även där är det många fler på bordet i finalen än som blir placerade.
#5 silverkort måste dem inte få. Jag var i final med 2 marsvin som var etta i sin klass men fick inte silverkort.
Svaren på såna här frågor finns i regelverket som finns på SMFs hemsida. Såhär står det där:
Samtliga klassvinnare är automatiskt kvalificerade till final. Domaren
som dömer Bästa Pet finalen har dessutom rätt att ta upp ytterligare ett andraplacerat marsvin med samma poäng som klassvinnaren om annan klassvinnare har lägre poäng.
Antalet Bästa Pet finalplaceringar regleras utifrån antalet anmälda marsvin:
1 – 20 anmälda = BIS Pet 1 tom 3
21 – 40 anmälda = BIS Pet 1 tom 5
41 – 60 anmälda = BIS Pet 1 tom 7
61 anmälda och över = BIS Pet 1 tom 10
Alltså, det finns inget som säger att silverkort krävs.
Anledningen till att domaren tar upp alla klassvinnare i finalen och inte bara så många som ska placeras är att domaren inte innan vet vilka marsvin hen vill placera. Man vill kunna jämföra dem med varandra.
#5 Ska man vara petig så finns det inga regler om poäng överhuvudtaget. 88p gränsen är helt inofficiell. Det som gäller är att BIR och BIR-R (BIR-jr & BIR-R-jr) som har cert går till final i rasklass.
#7 Nej precis det jag skrev :)
Annars hade dem gjort fel på båda utställningarna jag varit på hehe ;)

Tack så mycket för alla svar! :-)