Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2943 ggr
Ilya
0

Bet tills blodet ""sprutade""

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt med Grynet i knät nu (som jag gjort så många gånger förr)

Hon tillsammans med sin burkompis flyttade hit för snart en månad sen. (HÄR är välkomsttråden..)

Hon är en 2årig texeldam som mer än gärna pussas och kan i samband med det nafsa.

Jag uppfattar det då som att hon smakar.. men nu, alldeles nyss, nafsade hon så hårt att det gick hål på fingret, ett sår lika brett som hennes tänder, och blodet började snabbt rinna.

Bilden togs bara några sekunder efter att hon bitit, så det kom ut blod väldigt snabbt, torkar jag undan så blir det sådär mycket blod direkt igen.

Varför gjorde hon så? Det gjorde riktigt riktigt ont. Jag skrek till och har fortfarande ont (gör ont att skriva på tangentbordet).

Blir jätteledsen.. förstår inte varför hon bet. Hon kan inte ha varit rädd, jag såg iallafall inga tecken på det.

Och det var i samband med att hon pussades som hon tog till tänderna och nafsade.

Kan det ha varit en olyckshändelse från hennes sida? Nån som vart med om att ett marsvin nafsat "oskyldigt" så det gått hål? Eller var det faktiskt ett riktigt bett? Vad tror ni? Obestämd

Sammetskatt
1

Vissa marsvin verkar gilla att "smaka" på allt de kommer i kontakt med. Kanske har du låtit henne nafsa och så råkade hon nu ta i för hårt? Själv har jag en hane som drar i min mans hårstrån på armarna. Han är nästan som besatt av det och kan inte låta bli. Min man får ibland säga åt riktigt ordentligt innan han fattar och ger sig (han är helt orädd för oss). I ditt fall tror jag det är mycket viktigt att säga ifrån så fort hon bara "skrapar" lite med tänderna. OCH när hon biter eller nafsar, låt henne inte direkt komma tillbaka till buren efteråt, då kan hon lära sig att bita/nafsa är ett sätt att få "komma hem".

Ilya
0

Tack för tipset Sammetskatt. Nu stoppade jag dock tillbaka henne i buren med en hand eftersom jag var tvungen och springa efter papper eftersom det började droppa blod.

Mesig jag känner mig nu men ärligt talat kunde jag inte använda det fingret när jag tvättade håret nyss.. gjorde så ont Tungan ute

Hon är tuff Grynet, en dominant dam.. får försöka uppfostra henne att sluta med detdär.

Dock känns det inte som ett skarpt "NEJ!" hjälper.. hon lyssnar inte. Vad kan man göra för att visa henne att detdär beteendet inte är okej?

Vill inte behöva "klappa" till henne på nosen, sånt gillar jag inte. Blåsa tror jag är rätt värdelöst också. Som sagt hon är en tuff liten dam.

Fridaaaa
0

Bara haft 1 marsvin som bitit hål och hon bet dem hon inte gillade ;)
Faktiskt sant hehe :P
Mig bet hon bara 1 gång så det gick hål, när hon var rädd och stressad men aldrig annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emmaaslund
0

#2 På mina grabbar tillrättarvisar jag som jag gör på hundarna, ett snabbt "SCHT!" Det lyssnar de flesta djur på, och lärde min dvärghamster att lägga ner bitandet som han höll på med en period. Det kan ta tid, men det är otroligt viktigt att vara konsekvent för att lära in ett/bli av med ett beteende hos djur.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Creation
3

Nuddade hon din nagel med tänderna samtidigt? Mina marsvin brukar kunna bita rätt hårt om de känner av en nagel. De förstår inte riktigt att naglar inte är något ätbart, fastän de är hårda.

Det låter i alla fall inte som att hon gjorde det med flit. Jag tror bara att hon förväxlade ditt finger med mat av någon anledning(då biter de väldigt hårt). Kanske smakade det väldigt gott?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[jjennyeklundd]
0

Båda mina marsvin slickar på fingrarna hela tiden och en av de brukar nafsa också men aldrig så det gör ont :-) Men om min hamster är nyvaken och känner lukt av grönsaker på mina fingrar så har han råkat bita mig och det har hänt två gånger på ett år så man vet ju vad det beror på i alla fall och han är absolut inte aggressiv av sig utan han är trött och hungrig och tar fel! Och marsvin är ju typ alltid hungriga så om de känner lukten av grönsaker vill de nog gärna provsmaka :-) Hoppas ditt sår läker fort! inge kul när sånt händer :/

Fridaaaa
0

#6 Typisk hamster tycker jag när de är yrvakna, i alla fall guldhamster ;)

[jjennyeklundd]
0

#7 haha ja det är en guldhamster jag har ;) de ser ju så roliga ut när de är yrvakna! kisar med ögonen, kollar runt om kring sig helt förvirrat, tar tag i allt med deras händer och ska lukta på det… och i värsta fall också smaka xD

ElmerKrudd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Lasse bet mig en gång, men då var det inte med meningen utan han hade nyss haft världens slagsmål med sin fd kompis.

Och sen när han skulle springa ifrån platsen så såg katterna lite väl hungriga ut på honom just då så jag tog upp honom rätt snabbt och han var väl såklart fortfarande sur. Och då bet han tag i mitt finger och hängde kvar i det ett tag.

Han lyckades också bita rätt i leden på mig och väldigt djupt så 1177 sa åt mig att åka till närmsta sjukhus och få det kollat.

Såhär såg mitt finger ut efter ca fem dagar och en massa utklämmande av var vareviga dag.

( det äckligaste var nog när jag hörde hur huden sprack :S

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
0

#8 Haha håller med ;)

Denna kommentar har tagits bort.
_Charlie
7

TS: Att ett vuxet marsvin bits kan ha olika orsaker.

Eftersom detta inte är något du uppmärksammat förut är det mest troligt att hon misstog ditt finger för något ätbart. Du kan ha luktat något gott, något hon förknippar med mat, eller så var hon bara väldigt hungrig. ;)

Hon kan också ha haft ont. Något jag märkt på marsvin som har ont är att de slickar och naffsar och biter på det dom kommer åt.

Ett par exempel. Jag satte salva på ett öppet sår på ett marsvin som adrig bitits förr, och på en halv sekund högg han mig rätt genom handen. Ett annat exempel är mitt ena marsvin som skadat tassen. När jag rörde baktassen slickade, naffsade och bet han frenetiskt i sina framtassar och mina fingrar om de var inom räckhåll.

Inlägget delvis redigerat av moderator pga att det vände sig till ett numera borttaget inlägg.

Lilje
2

TS lycka till med tjejerna, du har fått jättebra tips av marsvinsmänniskorna ovanför redan ad orsaken till bitandet kan ha varit. Det är lite knepigt detdär med att tillrättavisa marsvin, bästa sättet hittils för mig har varit att blåsa dem i ansiktet för det är klart obehagligt för de flesta marsvin. Nu har jag som tur är inga bitare, men unghonorna kan nafsa till ibland och då kan det vara lämpligt att säga "nej" :)

Inlägget delvis redigerat av moderator pga att det vände sig till ett numera borttaget inlägg.

PiggieVille
0

Min kastrat bet mig en gång när jag klappade honom. Visade sig efter en visitering att han dragit på sig sellnick och hade fått köttiga sår under pälsen som jag inte sett. Efter det går jag igenom mina pälsbollar noggrant en gång i v. Har du tittat igenom henne ordentligt så hon inte har några sår?

Ilya
2

#26 Ska kika!

ElmerKrudd
0

TS Du hade iallafall tur som inte blev biten i en led. Och undersköterskan i mig säger "gör rent, gör rent, gör rent" :)

Du kan gärna lägga ett litet "förband" på finger toppen med tex alsolsprit så att, om det nu bildas var, dras ut :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Ilya
0

#28 Jo det ska man nog vara tacksam över hehe.. även om det är ett så litet bett.

Tack för tipset ElmerKrudd :)

Det är bara svullet och öppet än så länge, inge var.. ännu iallafall. Är bara torrt och "ärrigt". Så det är nog bra. :))

ElmerKrudd
1

#29 Ja verkligen, jag kunde inte böja fingret på två veckor efter mitt bett :P

Det är bra det :) Men lägg på ett förband om du ser att det blir varigt, och se till att inte få in smuts :)