Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1115 ggr
Suskiv
0

Lite kladdigt bajs, vad tänka på.

Nån av marsvinen har lite kladdigt bajs (såg det i buren). Inte så att det kladdar i rumpan men så att det liksom inte håller den fina formen.

Vad kan ha blivit fel och hur rättar jag till det. Jag misstänker att det eventuellt kan vara pelletsen, min treåring fick tag i hinken och hann hiva ner ganska mycket (kanske 1-2 dl) innan jag såg det eller kanske ärtorna som de fick i går (rester från maten) som de ju inte äter så ofta.

Hade det varit kaniner hade jag gått över på hö och vattendieten tills bajset blivit bra, men marsvinen behöver ju sina grönsaker.

Kan jag ge  dem bara vitkål, hö och vatten tills bajset blivit bra? Deras grönsaksgiva brukar bestå av en grund av vitkål och sen lite annat gott som är till bra pris i affären eller som råkar finnas hemma. Vitkål får de varje dag.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

_Charlie
1

Ja det kan du absolut. Ger man rätt sorts grönsak behöver man inte ge stora mängder för att veta att de får i sig sitt behov av c-vitamin.

Ger du vitkål behöver de få i sig ca 28 gram på en dag för att täcka sitt behov. Det finns andra alternativ som kräver mindre mängd för att täcka behovet, tex röd paprika 5 gram eller 8 gram grönkål.

Hittar du vem som har problemet med magen kan du ge en liten gurkskiva doppad i potatismjöl, det brukar suga upp vätskan i magen och föra det ut, och hjälpa bra om det är tillfälligt.

petitchoux
0

Jag tycker det är bra att ha en spruta med "Fibreplex" hemma som man kan köpa hos veterinären, utifall att det skulle hända något med magarna på marsvinen. Litet tips :)

Suskiv
0

Fibreplex. Är det nått som liknar Critical Care?

petitchoux
0

Nej det skulle jag nog inte vilja säga. Det är en pasta (med smak av morot ;) ) som är i en spruta som man ger direkt i munnen. Det innehåller goda magbakterier som rättar till magen på dem. Fungerar även för kaniner.

Suskiv
0

Så ska jag köpa det. Hur är hållbarhheten, tänkte om det är nått man kan liggandes hemma.

petitchoux
0

Det tycker jag du ska ha, hållbarheten är väl rätt bra. Den jag har nu går ut i januari 2013, då köpte jag den kanske i början av det här året. Dock vet jag ju inte när den är tillverkad, och hur länge veterinären har haft den innan jag köpte den. Men som sagt, jag tror det är rätt lång hållbarhet.