Vilket strö har ni i era marsvinsburar ?
Hejsan Hoppsan!!
Tänkte ta & kika vad ni medlemmar här på marsvin i fokus använder för strö i era marsvinsburar & samt vad ert strö kostar, då jag är på jakt efter ett billigare men ändå bra strö.
Jag själv använder just nu Toa-lätt, men blir dyrt att behöva köpa 8st 55l säckar i månaden tyvärr =/
Snälla kom med bra tips & råd så blir jag glad !=)
MVH Denice
Jag tror att det billigaste är vanligt kutterspån. Jag använder det och har alltid gjort det och är helt nöjd ser ingen anledning att byta.
Jag tror en stor bal kostar ca. 75kr. Själv köper jag hela lastpallar med spån 15 st balar för 1200kr det räcker ca. 5 månader. Spån är nog det enda jag har råd med eftersom det går åt så mycket.
Har kutterspån plus halm till vissa. Kostar 70 kr per bale.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kör på toa lätt på några eftersom dem annars nyser.
Annars kör jag på Kutterspån för 79 kr bal.
Jag har torv + lite halm uppepå hos mina. Håller sig mycket torrare än kutterspån, dessutom har mina grisars förhårdnader nästan försvunnit helt sen jag böt från kutterspån till torv. Förrut fick jag klippa och fila ner minst varannan vecka, nu kan det gå nästan två månader utan att det finns mycket alls att klippa bort.
Kostar 80-90 kr för en stor bal torv hos mig.
Jag använder Hampa strö. En bale kostar 129:- och räcker ca. 1 månad till en 150x60 bokyllebur där 2 grisar bor.
Jag kör med lättströ dvs hampa. Kostar 119 kr för 15 kg. Jag använder det för att ett av mina marsvin inte tål kutterspån. Till kaninerna har jag dock kutterspån.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Kutterspån här med :) Köps i stora balar för cirka 70kr. Billigaste och det jag varit nöjdast med.

Ni som har torv blir det inte dammigt hos djuren?
Har själv toa-lätt och tycker det är bra, men lägger det bara i deras kisshörnor. I resten av burarna strör jag halm.
Även mina två kaniner har toa-lätt i sina kisslådor. Mycket bättre då man slipper spån runt hela lägenheten.
Marsvin 4-ever
.
Kutterspån, alltid haft.. :)
#9 Jag har torv till 2 av mina kaniner ute i en bod, dammar knappt alls :) Men skulle inte vilja ha det inne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har alltid haft kutterspån, det fungerar toppen så jag känner inte att jag behöver prova någonting annat. Köper det i stor bal för 70-80kr och det räcker väl… Ett tag, haha. Jag har inte koll nu faktiskt. Men det är till en bokhyllebur, två gallerburar och två hamsterburar.
Hanna
Kutterspån, 0 kr. Jag får gratis av en bonde.
Jag har Toa-Lätt till mina, funderar dock på att börja köra med fleece och Toa-Lätt kombinerat 
jag använder kutterspån till större delen av marsvinen och hampaströ till 2 av marsvinen då dom inte tål spånet,jag köper en helpall 15 balar/spån 1100 då får man en bal på köpet annars så kostar en bal 79 kr,och hampaströ har jag köpt 20 kilo 369 kr,jag har provat i stort sett allt som har med strö att göra och jag kommer tillbaka till spån hela tiden,hos mig går det åt 1,5 bal/vecka jag har ju för tillfället 31 marsvin+4 bäbisar 3 kaniner så det går åt en hel del