Dominant/kaxig hona
Behöver lätta lite på mitt hjärta känner jag.. som jag skrev i denna tråd så flyttade det hit en liten 6 veckors flicka igår.
Mina tidigare tanter på 2 år såg ut att bli glada, det har varit mycket snack och umgänge.
Men som jag också skrev i välkomsttråden så är Grynet den som är dominant, och hon är lite elak mot bebisen emellanåt (vaknade flera gånger inatt av att bebisen skrek och sprang runt och runt i buren.
Hur kaxig/dominant "får" hon vara innan det går för långt så att säga? Tycker så synd om lilla Gwinnie när Grynet ska vara på henne så hon blir rädd och skriker.
Förstår att Grynet vill visa vem som bestämmer i buren, är bara rädd att dessa småtjafs inte ska lägga sig?
Hon är verkligen dominant, kaxar ofta med både Gwinnie och hennes jämnåriga kompis Greta.
Ska man bara låta deras hierarki vara så länge det inte blir fråga om blodslagsmål?
Hur ser era flockar ut? En måste ju vara ledare/dominant i en flock förstår jag.. men den ledaren behöver väl inte vara "elak" (såsom jag uppfattar det hehe) eller?
/ Orolig hönsmamma
Jag tycker du ska ännu ha is i magen, det kommer att ta en liten tid före det blir lugnare i buren, t.o.m. några veckor. Det du beskriver låter enligt mig som vanlig ranguppgörelse. Unga marsvin kan också vara lite dramatiska, och skriker högre än det är nödvändigt. Min lilla hane på nu ren 5 månader skriker som om någon skulle göra honom ont, när någon av de äldre bara går förbi. Det är lätt att använda sin röst när man annors är så liten.
Den som är högst upp i rang i vår grupp kan ge små tjuvnyp och jaga då och då de andra, om de inte gör som han vill.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#1 Som jag misstänkte då :) Tack ska du ha för ditt svar.
Grynet är den som hörs och syns mest i buren.. hon lyfter upp huvudet "muckar" mot dom som försöker ta "hennes" grönsaker/mat, hon ska ha den platsen hon vill ligga på och gör vad som krävs för att få iväg dom andra (dvs jagar, tjuvnyper dom, lyfter huvudet och muckar osv) och kan ofta, vad jag kan se oprovocerat, bara mucka från ingenstans..
Riktig surkärring haha.
Hur satte du ihop dem? Var det (som Twili nämnde) på neutral mark? Och badade du dem samt städade ur buren noga? Dessa faktorerna kan vara väldigt viktiga för att de äldre marsvinen inte ska vakta sitt revir.
#4 Jag satte ihop dom på neutral mark ja.. då gick det toppen. Är iofs lugnt i buren emellanåt också, så kan vara jag som överreagerar också.
Badade gjorde jag inte eftersom hon knappt var 6 veckor när hon kom hit och jag ville inte skrämma ihjäl henne med ett bad det första hon gör när hon kommer hit.
Är tillräckligt stressigt och jobbigt för henne med en flytt till nya, mycket äldre marsvin med nya ljud, dofter och allt som hör hennes nya hem till.
Städade buren gjorde jag dock.
En fråga! Tror ni bebisen kanske kan bli lyckligare av att få en bebiskompis (så det blir två tanter och två bebisar)?
Då har dom en kompis i samma ålder var.. rent teoretiskt låter det ju bra?
Sen förstår jag att det inte är en garanti. Men jag tycker så synd om lillan som är ensam bebis medan Grynet är lite småtuff mot henne.. :P
När jag tog upp henne efter första natten i sitt nya hem och med sina nya kompisar så var hon alldeles "spretig" om pälsen.
Grynet har nog markerat en del genom något som har med vätskeutsöndring o göra.. vilket "hål" det kommer ifrån har jag dock ingen aning om men det är som stelnat gele typ..
Då är de nog bara lite griniga, haha. Om du ska skaffa en till bebis skulle jag tycka att du skulle se till att skaffa en egen bur till dem.
#7 Fast tanken är ju att ha dom i en liten flock.. ska jag ha två burar skippar jag nog att skaffa en till då jag vill att dom ska ha glädjen av att leva det flockliv dom faktiskt är menade till att leva.
Att ha fler honor än två är ju så mycket roligare både (troligen) för dom och för mig.
Sant, men då beror det ju lite på storleken på bur och om de trivs bra tillsammans alla fyra, men jag tycker absolut att du ska försöka! :)
Marsvin är riktiga flockdjur och en större flock ger större trygghet och även mer stimulans, så skaffar du en till behöver du absolut inte sätta dem i olika burar.
Vi människor är ofta väldigt mammiga och oroliga när vi sätter ihop marsvin har jag märkt, även jag själv och även om jag satt ihop flera olika marsvins-flock/par-konstellationer genom åren ;) De vuxna marsvinen är tuffa mot nykomlingar av en anledning, de lär de nya småttingarna "hyfs" och att konstant vara på sin vakt genom små tjuvnyp här och där - just för att marsvin är bytesdjur i naturen och behöver vara på sin vakt för rovdjur. Du behöver inte vara orolig för lillan, och du behöver inte skaffa en jämnårig kompis om du inte vill det ändå förståss :)
Ibland när jag satt ihop bebis honor med mina vuxna honor har jag skippat baden och det har gått fint så det behövs inte.
Jag håller med Sanni. Ha is i magen. Jag har en hona här hemma som är väldigt grinig pga äggstockscystor så det brukar vara stökigt i buren efter att en ny individ flyttat in i cirka en vecka men det brukar lugna ner sig.
Jag skulle vänta med att utöka flocken. Låta det lugna ner sig bland dina tre flickor du har just nu. Sen kan du ju fundera på att kanske skaffa en kastrat som kan sätta Grynet på plats :)
Men jag skulle inte skaffa en till unge och sätta dom två nya i en ny bur. Marsvin är ju som du säger flockdjur och detta kommer nog lugna ner sig.
Hur ser din bur ut?
#9 Det är en stor bur på 140 x 70 nånting sånt, så max 4 marsvin där tycker jag är okej. 6 marsvin är okej enligt lag.
Men blir det en fjärde så får vi se om jag skaffar bokhylla till dom istället i framtiden.
#10 Precis, tänkte samma :) Ska hålla ögonen öppna.
Tänkte väl mest för hennes skull.. jag tror hon blir lyckligare med en i hennes egen ålder, nu skiljer det såpass mycket i ålder (vilket jag klumpigt nog inte tänkte på innan). Två tanter och två bebisar kan nog bli rätt bra tror jag.. två av varje så dom aldrig behöver känna sig utanför för dom inte är i samma ålder.
Dessutom älskar jag att se samspelet i en riktig "flock" (fler än två).. blir så mycket roligare (förutsatt att alla går ihop såklart).
Det låter mysigt att ha en liten flock! Jag skulle också vilja ha det, men då krävs pengar till marsvin, bur (tänkte satsa på att göra en egen) och övertalning av mamma! Tips på det, kanske? :)