Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1442 ggr
[Bright Eyes Dunder]
0

Hjälp, ska skaffa marsvin!

Heej! Jag ska snart skaffa marsvin och jag har inte haft förut. Jag har läst på om foder, bur och så men allt står ju inte i Artiklar så behöver tips, om allt. Jo och vilka grönsaker är bäst att ge dem? Gurka och salad? För har hört att i morot är det mest A-vitamin.

Hanna
2

Paprika är riktigt nyttigt :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ilya
3

Gurka och sallad är godis. Vitkål, grönkål, spetskål, blomkål, salladskål ( dvs alla kålsorter), paprika främst gul, morötter, palsternacka, broccoli är väldigt bra grönsaker att ge. Finns en artikel som heter "Handla rätt till marsvinen" läs den, den är jättebra och där får du tips om ännu fler bra grönsaker att ge.

[EmmaLillisLinsved]
0

Marsvin behöver ju C-vitaminrika grönsaker så olika kålsorter är bra t.ex blomkål, brysselkål och vitkål. bra att tänka på är att kål i stora mängder är gasbildande.. paprika är också rikt på C-vitamin. Man kan även ge persilja, det är också rikt på C-vitamin men man bör dock vara försiktig och inte ge för mycket då det innehåller mycket kalcium.. En liten morotsbit och vitkål hade jag som basmat till mina marsvin så det fick dom varje dag, så fick dom andra grönsaker några gånger i veckan… Gurka och salad innehåller ganska mycket vatten och ger inte marsvinen spec mycket förutom att det smakar gott så det kan man ge mer som godis! :)

www.humlansmarsvin.se
En superbra sida där det står det mesta man behöver veta! ;)

[Bright Eyes Dunder]
0

Tack alla :D Berätta gärna mer om andra tips förutom om maten. ska lsa den artikeln, tack :D

Fridaaaa
0

Ge c-vitaminrika grönsaker, som vitkål, paprika mm.
Sallad och gurka är enbart godis, likaså morötter (för min del är morötter det, då de innehåller en del socker).
Humlansmarsvin.se som #3 länkade till är kanonbra :D

Sedan som kraftfoder är havregryn och t.ex vetegroddar bra.
Det är få pellets som är bra för marsvin.
Mina skinnys får havregryn, havregrynsgröt (utan salt), vetegroddar och en gnutta pellets.
De pälsade får havregryn och vetegroddar :)
Plus såklart bra hö, vatten och grönsaker.
Se till att hitta bra hö, inte helst från matbutikerna eller de flesta djuraffärer. Brukar vara näringslöst och dammigt.

Vet att du skrev att du läst på om bur.
Men ett tips: Ha mycket större än vad lagen säger. Får du ha 4 marsvin i buren, ha bara 2 marsvin i buren, jag skulle själv inte ha under 120x50 till 2 marsvin eftersom det ska få plats varsitt gömställe i buren, måtskål osv :)
Och köp helst av uppfödare, inte djuraffär! :)
Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bright Eyes Dunder]
0

Eftersom jag redan har kaniner så har jag hittat ett ställe när jag köper bra billigt hö. Ungefär 100 liter för 40 kr. Aldrig hänt att det är äckligt och de lycktar gott och dammar inte så mycket.
Ja jag ska köpa från en privat uppfödare. :) Det blir tre stycken och de ska bo i en 150x60 bur.(så de är ju lagligt)

Fridaaaa
0

#6 Okej :) Jag tycker det är dyrt hö ;) Jag har 20-25 kr för 10-12 kg hö hehe :)
Vad bra ^^,
Ja det är definitivt lagligt! Stor och bra bur! :D *tummen upp*.
Jag vill köpa en sådan stor bur till min innekanin ;)

Tex&Tillman
0

Vad billigt hö ni får tag på =O Avundsjuk!

Lycka till med grisarna ;)

Ilya
0

#7 Åh vart får du tag i sådant billigt hö? Hos en bonde?

Här är höet svindyrt vart jag än vänder mig.. :(

idipidi
0

#9 Ser att du bor söder om Sthlm och här är det knepigt med hö tyvärr. Billigaste jag httat är på Foderboden i Haninge.

Ilya
0

#10 Stämmer bra det!

Ja, jag har hört att Foderboden i Haninge ska vara det billigaste.. får ta mig en tripp dit imorgon.

Är det Foderboden du köper ditt hö och spån också? Tänkte eftersom du är uppfödare och att det måste gå åt en hel del summor om man inte kan få hö och spån av t.ex en bonde eller på något annat sätt billigare än i djuraffär.

Förlåt TS ifall det blir OT..

idipidi
0

#11 Jo, jag handlar på Foderboden. Är inte supernöjd med det egentligen. Tycker att höet är lite i dyraste laget och framför allt varierar deras hö extremt mycket i både storlek på balar och kvalitet från gång till gång. Men jag vet inget annat alternativ som är bättre om man inte ska åka jättelångt.

Fridaaaa
0

#9 japp bonde :) kostar det lite överallt här :)

[Bright Eyes Dunder]
0

Jag köper mitt hö hos en "fabrik" här i byn. Han säljer också kaninmat, och lite andra djurfoder och så. De ligger mellan jönköping och nässjö, småland. Om ni vill kan jag ta reda på adressen dit om ni bor nära. ;)

[Bright Eyes Dunder]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och idag köpte jag lite marsvins prylar! :) Ett hus (har redan et så de kommer ha två hus i buren), en bädd och en tunnel av pinnar :P

[Bright Eyes Dunder]
0

Tunneln. :)

[Bright Eyes Dunder]
0

Det röda Huset.

kangas
0

#14 Jag är intresserad av adressen till "hö-fabriken"! Glad

[Bright Eyes Dunder]
0

Okej det är:

BR(Bröderna) Karlssons Foder AB
Fabriksgatan 3B
571 78 Forserum

Som sagt de har en stor svart kasse med hö 40 kr sedan har de också kraftfoder till kanin och häst tror jag. :) Haha nu blir de nog rika när massa marsvins ägare kommer och köper hö! Iallafall så mycket hö marsvin äter.;)

moalarsson99
0

har fått mina första igår också :) men jag har en fråga om nån vet ;)

måste man ha sånthär marsvins foder, de med blandade saker…. har läst att det är bättre att ge dom grönsaker med mycke c-vitamin oxå :)

[EmmaLillisLinsved]
0

#20 Har man marsvin som växer fortfarande så kan det vara bra att ge dom någon form av kraftfoder utöver dom dagliga grönsakerna och höet, antingen kan man ge dom vanligt havregryn som man köper i mataffären eller så köper man en bra pellets sort! Man ska inte ge gnagarblandningar för det innehåller bara massa feta fröer och socker som gör att marsvinen kommer bli tjocka och inte må bra! Så ett rent pellets eller havregryn! :)

Fridaaaa
0

#20 Nej sådan marsvinsfoder ska du inte ge :)
Havregryn bland annat är bra att ge :D

[PuffBuck]
0

Ett tips: Man kan sätta fröer och havre och ge marsvinen skotten. Mina älskar det och det är dessutom bra för magen! :)

moalarsson99
0

#21 #22 #23 tack så mycket :D men jag har en fråga till bara ;) helt vanligt havregryn, som man köper i affren å ska man ge det i en skål med inget annat?! ;)

Ilya
0

#24 Japp. Det gör jag iallafall :)

[PuffBuck]
0

Vad är havregrynen bra för? Magen? Det är väl inte heller bra att ge för mycket då de sväller? Man skulle väl kunna blöta dem också och göra en liten gröt av det? Dock försvinner ju nöjet att tugga då :) *frågvis*

[EmmaLillisLinsved]
0

#24 Precis, helt vanlig havregryn. :) Man kan även göra havregrynsgröt till dom om man vill nån/några dagar i veckan, bara man skippar saltet och så låter det bli svalt innan man ger det! :) Det brukar vara väldigt uppskattat! :)

Fridaaaa
0

#26 Nej det sväller inte i deras magar:
Det är om marsvinen har svårt att hålla hullet på grönsaker och hö :)
Jag ger mina skinnys det plus havregrynsgröt (utan salt) :P

moalarsson99
0

de ska jag prova imorn när det är jul ;) tack för tipsen!! :D

[PuffBuck]
0

Åh okej, tack ^^