vad ska jag ge dom?
jag ger min marsvin som är 3 månader marsvinsblandning och blandar i lite gurka och morot, och en stor hög hö på morgonen (gömmer även lite gurka och morot i buren så dom får leta) på kvällen ger jag dom också lite marsvinsblandning som jag blandar med gurka och morot och fyller på med hö satt det räcker tills nästa morgon ( om inte mer)
är det för mycke, har hört att man inte ens ska ge dom marsvinsblandning, har nu märkt att dom väger lite för att vara 3 månader så jag vet inte riktigt vad ja ska ge dom för att gå upp i vikt, är det inte bra med marsvinsblandning då?
marsvinsblandningen heter vitakraft.
Basmaten för ett marsvin bör bestå av hö (80%) och c-vitamin rika grönsaker och så kan man som tillägg ge dem havregryn, kornkross, havregrynsgröt mm. Jag själv ger mina hö flera gånger dagligen, en stor skål grönsaker på kvällen och de har oftast fri tillgång till havregryn då jag har två växande tjejer.
Ger du dem några andra grönsaker än gurka och morot? För dessa två grönsaker är inte särskilt c-vitamin rika. Tyvärr kan jag inte svara på om vitakraft är bra för marsvin eller inte, för jag är inte förtjust i pellets då jag inte hittat någon som är särskilt bra för marsvin, så istället använder jag havregryn och jag tycker att det fungerar utmärkt.
#1 har inte gett dom nå mer än morot och gurka :( har bara haft dom i 4 dagar, broccoli har jag läst är bra som C-vitamin men ska inte ges för ofta? salad är väl också bra? ska köpa det imorgon ;)
men är det helt vanligt havregryn du blandar i? :)
tack för hjälpen :D
#2 Vitkål, broccoli, grönkål, kålrot (alla sorters kål), paprika m.fl är bra c-vitamin källor. Morot råder det blandade meningar om då de innehåller en del socker, men sallad och gurka räknas som godis ;)
Ja, det är helt vanligt havregryn. Jag har dem i två olika skålar då det ena räknas som grönsaker och det andra som kraftfoder, plus att havregrynet inte behöver kastas som de ouppätna grönsakerna behöver göras.
#3 tack för hjälpen!! :D
Broccoli gör inget att du ger ofta vad jag vet men där emot ska du inte ge persilja för ofta till dem.
Jag ger mina marsvin havregryn och hö på morgonen, och färskt vatten såklart. Dem älskar sitt havregryn =) Sen får dem mera hö och grönsaker på kvällen.
#5 okej :) vad bra att broccoli funkar! jag provade ge dem havregryn nyss och ska se om dom ätit strax, tycker ni att jag ska sluta med marsvinsblandningen? :)
#6 det är bra att variera :P
Ja marsvinsblandningar är inget bra för marsvin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Ja det tycker jag du ska göra. Inte nyttigt för dem. Har för mig det är mycket socker i sådana blandningar.
#7 #8 okej tack :) men dom måste gå upp i vikt dom väger bara 370 och 380 och är 3 månader :( hur ska jag då få dom att gå upp i vikt? jag trodde de hjälpte litegran :I
Dessutom är havregryn mycket billigare än dem där blandningarna. Både du och grisarna tjänar på att du byter till havregryn ;)
tycker inte du bör ge dem marsvinsblandningen. Ge dem istället havregryn, du kan ge den torr. Två gånger om dagen eller fri tillgång nu när de växer. När det gäller grönsakerna såär dina grönsaker mer godis. Ge dem istället vitkål, spetskål, grönkål, paprika, broccoli m.m. 1-2gånger om dagen. (de behöver det eftersom de inte kan tillverka sitt eget c-vitamin) Sallad är inget bra val, det är endast godis. Och äter de för mycket så kan det leda till diarré. Så undvik det så behöver du inte råka ut för något sånt onödigt. Och självklart fri tillgång till hö dygnet runt. :)
#10 ja det blir det verkligen :D
Om du ger dem havregryn och näringsrika grönsaker så kommer dem nog garanterat gå upp i vikt. Sen kan det ta olika lång tid för marsvin att gå upp i vikt me. Jag har själv en hane som är liten för sin ålder, men sen jag började med havregryn till dem har han bara stigit och stigit i vikt. Och då ger jag inga mängder heller.
#13 tack så jätte mycke för hjälpen! jag ställde in en skål med havregryn för en halvtimme sen, när jag gick för och titta om dom hade ätit så låg skålen halvt uppochner och havregryn lite här och var, haha så busiga dom är
#14 Hjälper mer än gärna till när jag kan. Vi vill ju bara våra grisars bästa ;)
Sen fick du bra tips på grönsaker av dem andra med =) Variera är det bästa att göra. Sen brukar jag ha någon kålsort som bas och sedan nån mer grönsak till det.
Lycka till med grisarna =)