Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1375 ggr
moalarsson99
0

1 morot om dagen?

Jag har 2 pigga och glada marsvin som bara är 3 månader, jag undrar om dom kan äta en morot om dagen, altså att dela på, satt dom får en halv var.

dom vågar inte ta ur handen men jag brukar gömma morotsbitar på liteolika ställen i buren och lägga i matskålen :)

Är det mycke c-vitamin i det? vad kan jag annars också ge som kanske är bättre med mer C-vitamin

Fridaaaa
0

Jag ger inte mina det varje dag, då det innehåller en del socker. Så mina får det enbart som godis. Men det gör man som man vill :) Vissa gör det, andra inte ^^,

I morot är det inte mycket c-vitamin.

Vitkål, blomkål, broccoli, paprika, persilja (ska dock ej ges ofta), spetskål mm är bra grönsaker att ge, mycket c-vitamin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moalarsson99
0

#1 Okej tack :D men jag undrar är det dåligt att ge dom morot varje dag för det är för mycket socker? vad kan jag då annars ge istället för morot ungifär varje dag? :)

Fridaaaa
0

#2 Jag ger inte mina det för att jag tycker att det är godis. Jag själv äter itne godis var dag. Men man tänker olika :)
Skrev alternativ i #1 :)

moalarsson99
0

#3 okej tack men kan dom dela på t.ex en broccoli om dan eller är det för mycke och för ofta? :)

tack för att du svarar på mina frågor, haha är inte så kunnig ;)

Fridaaaa
0

#4 Beror ju på hur stor broccolin är :) Men en 500 grams broccoli räcker 2-3 dagar till mina 6 marsvin :)

moalarsson99
0

#5 okej tack så mycke för alla svar^^

Abico
0

Men dina marsvin var väl väldigt små för sin ålder? Har för mig att jag läste det i en annan tråd… Jag tycker att morot är toppen om man ska få marsvinen att gå upp i vikt, även om det inte är så c-vitaminrikt. Så till dina marsvin tycker jag att det är en bra idé att de får en morot om dagen, tills de kommit upp i vikt.

Hanna 

moalarsson99
0

#7 ja, de va mina som va små. Tack så mycke, va bra nu vet jag det :)

liinneakangas
0

#1 I vissa sidor står det att borccoli är en av de bästa grönsaken man kan ge marsvin ? :s

Fridaaaa
0

#9 Ja jag har inte sagt motsatsen…

Teddymarsvinet
0

Jag ger mina vitkål & grönkål, grönkål finns ju bara i affärerna nu i vinter. Ibland gul paprika också! ;)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Virvlan
0

Broccoli är bra, paprika, tomat (inte för ofta), morot ibland, sallad..