Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 882 ggr
moalarsson99
1

Mina första marsvin

Igår fick jag mina första marsvin :) dom är ju rädda nu i början och så, det visste jag att dom skulle vara

jag har läst på väldigt mycke men jag har fortafarande lite frågor :)

när kommer dom ungifär kunna vara utanför huset när jag går runt och rör mig i rummet? (det kanske bror på vilket marsvin men ungifär)

do vill inte ta grönsaken som jag håller fram, är det för dom är rädda?!

vaknar ni av dom på natten?

dom vill inte vara utanför buren och jag har läst att varje dag ska dom vara de så dom kan springa runt på ett större "område" men dom vågar inte nu gör det nått?

när kan man hålla i dom eller ha dom i knät?

skulle bli superglad om jag fick svar :) God jul :D

[texel]
0

Vad kul! grattis :)

Du får ge de lite tid i början, de måste få vänja sig vid sin nya miljö. I början kommer de att sitta i sina hus för att de är rädda. Det med att ta grönsaker i handen kan nog ta några veckor. Det kommer också att ta lite tid innan de kommer att vara ute i buren och springa när du är i rummet. 

Vilken ras är de? Hur gammla?

Lycka till! :)

moalarsson99
0

#1 Ras vet jag inte, men läste att i zoon har dom ofta bland raser och det var där mamma köpte dom ;)dom är bara 3 månader :) super söta och långhåriga :D

[texel]
0

Du kan ju lägga upp bilder i tråden så kan du få hjälp med rasen och färgen :)

Ilya
0

Åh vad kul!

Älskar långhåriga så inväntar spänt bilder Oskyldig

Fridaaaa
0

**när kommer dom ungefär kunna vara utanför huset när jag går runt och rör mig i rummet? (det kanske bror på vilket marsvin men ungefär)
**Beror helt på marsvinen :) Vissa tar det några dagar vissa tar det månader, beror helt enkelt på individen :D

**do vill inte ta grönsaken som jag håller fram, är det för dom är rädda?!
**Kan vara så ha, lägg det i en skål så kan ta det när de vill sen.

**vaknar ni av dom på natten?
**Har inte mina marsvin i sovrummet, men när jag hade det en kort period kunde de väcka en när de drack.

**dom vill inte vara utanför buren och jag har läst att varje dag ska dom vara de så dom kan springa runt på ett större "område" men dom vågar inte nu gör det nått?
**Vänta några dagar innan du tar ut dem i en hage, så de hinner vänja sig lite mer vid dig :)

**när kan man hålla i dom eller ha dom i knät?
**Kan du göra redan efter 1-2 dagar. Det gör jag alltid med mina :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moalarsson99
0

ska försöka lägga ut bilder idag, ska se om dom kommer ut ur husetGlad

#5 tack så mycke för tipsen, super bra svarSkrattande

[PuffBuck]
1

Ett tips är att prata med dem, lite bebisaktigt och försöka göra det utan att de sticker iväg in i huset igen. Detta för att vänja dem vid ens röst. Prata så mycket som möjligt med dem. Man kan ta till knep som att försöka få dem att ta mat ur handen samtidigt som man säger något.

Jag hade mina bebisar i rummet först och då var jag inte van vid allt prassel de pysslade med under natten, så det tar ungefär en vecka innan man vänjer sig vid det. Man kan också hyssja lite för att tysta ner dem, dock så är bebisar inte speciellt lyhörda, haha. Det om att de håller sig i huset är normalt eftersom det är deras trygga lilla zon när de inte "kommit ut i världen" ännu. Man kan ha dem i knät eller sätta ner dem några meter bort ifrån buren så att de lär sig ett nytt rum och blir tryggare i omgivningen ^^

moalarsson99
0

#7 Tack för tipsen! smart detdär med att prata med domSkrattande

[PuffBuck]
0

Mina reagerar fortfarande på min röst ^^

Svarttusch
0

Mina damer som kom från zoo-affär vågade inte äta ens med någon i samma rum i flera dagar. Efter 1½ månad vågar den ena ta grönsaker jag sticker in genom gallret. Så det kan ta tiiiiid ;) Men nu vågar de äta när jag är i rummet och sitter inte bara i huset. Det började de våga redan efter några dagar :)

Jag vakna inte av dem, men det kan ju bero på att de är i andra änden av lägenheten än sovrummet :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[PuffBuck]
0

Oj! Låter som ett par riktigt blyga damer, det där! Mina kunde sitta och pyssla med hö så fort de tagit plats i buren, så det är verkligen skillnad i hur lång tid det kan ta!

moalarsson99
0

Mamma köpte också från zoo eftersom ingen annan kunnde sälja nu till jul :( så det blev sista vägen eftersom jag skulle få dom i tidig julklapp ;) dom behandlar dom så oerhört dåligt på zoo!!

[texel]
0

#12 Det som folk egentligen reagerar på är hur de blir behandlade innan de kommer till djuraffären. Har man köpt ifrån djuraffär är chansen ganska stor att de kommit ifrån Polen eller Tjeckien.

moalarsson99
0

#13 usch :( men på zoo så har dom knappt 2 hus till 3-5 marsvinen det är så tråkigt att dom har det så, dom bara sitter där och stirrar in i luftenRynkar på näsan

moalarsson99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dom Skrattande kanske inte super bra bild men den bästa jag fick ;)

moalarsson99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den andra Skrattande

liinneakangas
0

Vilka små sötnosar!

Ilya
0

Dom ser jättesöta ut, synd att det var såpass dålig kvalité på bilderna att man inte såg sådär jättemycket direkt Obestämd

Peterlina
3

Mina var 6 v när de kom till oss och visst gömde de sig i huset hela tiden när man kom, men vi plockade ut dem, satte oss under en filt och under filten var visst varken vi eller världen särskilt läskig längre och de blev väldigt tama väldigt fort. Idag, 4 månader senare, kommer de gladeligen fram till buren och blir upplyfta och gosade med. Den ena säger till när hon behöver kissa, och då släpper man ner henne och hon gör det hon ska och kan sen komma tillbaka och vilja gosa.

Vi satt och gosade med dem under filt/i myspåse i säkert 2-3 timmar varje dag, så de blev tama fort.

moalarsson99
0

#jagvet, haha använde min iphone3:P ska försöka ta bättre med kameran idag eller imorn, lägger ut dom här då ;) #19 tack för tipset:D de ska jag prova :) hoppas mina blir så tama så snabbt :D