2.40/kr kg för hö, är det bra?
Jag har hittat en som säljer 2.40/kr kg för hö, är et ett bra pris och hur hur mycke äter dom om dagen ungifär? :S haha, kan inget om hö riktigt xD
Det är inte dyrt, här brukar det kosta 2-4kr/kg :)
Men kolla så det inte är för fina strån, att det inte dammar och att det luktar gott :)
En bale på 10-12kg räcker över en månad till 6 marsvin, jag snålar inte hehe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är ju jättebilligt
I can't drown my demons, they know how to swim.
# okej tack för hjälpen :D men hur vet jag att det är bra för mina marsvin ?! :) det står att de är skulltorkat hö, är det dåligt? :)
Marsvin äter ca 100 gram hö om dagen.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Väldigt billigt! Önskar att jag också kunde hitta nåt sånt i närheten av mig, men utan bil blir det svårt xP
#4 okej :D tack!!
Mitt hö kostar 10 kr per bal på ca 8 kg, men jag tror det tillhör en av de extremt billiga bönderna. 2,40 är helt okej med tanke på att i affären kostar 1 kg 20-25 kr.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#5 ja det är tur att mamma har bil ^^
Jag håller med #1 Kolla så att det är fint och dammfritt, Luktar gott.
Jag kan inte säga något om priset då vi här inte betalar något för våra balar då vi känner bonden :)
Men jag har 14 marsvin och 2 balar hö räcker i ganska exakt 3 veckor här hemma. Har för mig att du är ny marsvinsägare och har några färre marsvin än mig så det lär ju räcka ganska länge ;)
#7 ja det blir billigare om man inte köper i affär :)
#3 Som jag skrev: Inte för smala strån, lukta gott & fräscht och inte damma :)
#9 jo precis, har bara 2 marsviin ^^ men så om jag skulle köpa 10 kg skulle de räcka i ungifär 2 månader då? om nån vet
#okej tack :D
#12 Det beror på hur mycket dina äter, hur mycket du "snålar" osv :)
Men 2-2½ månad i snitt ja.
# okej tack :D men hur länge håller sig hö då? i rumstempratur? om du vet ;)
#15 Ligger höet torrt och luftigt håller det sig länge.
Bönderna ska ju ha höt dom skördar under sommaren till sina djur under hela vintern och det håller sig ju :)
# justia ;) tack :D

Vi betalar 60-70:- för en bal som räcker ca 6 månader till våra två och jag snålar verkligen inte med höet :-)
Vad avundsjuk jag blir på alla er som kan få tag på så billigt hö. Själv köper jag 4 kg påsar för 120 kr påsen. Och till alla mina grisar och en kanin räcker inte det särskilt länge.