Få tillbaka lusten & orken
Vet knappt var jag ska börja. Allt började egentligen förra december då jag fick missfall. Vi lyckades bli gravida igen & den gången gick det bra. Men eftersom jag har stor risk för proppar & högt blodtryck så blev jag sjukskriven & tvungen gå på flera mediciner & kontroller 1-2 gr/v. Sonen föddes för 3 månader sedan. Vi förlorade vår förstfödda för 6 år sedan 1 timme efter förlossningen då jag själv var minuter för döden. Har även en son på 5 år.
Har fått avliva en kanin pga svår aggression. Två kaniner blev ihjälbitna av en hund & den ena halvt uppäten. MIn hund låg för döden i januari. Gick på 48,000kr. Även att agria tog en del betala vi mkt själva.
flera marsvin har dött. Min älskade Bella dog i min famn efter 1 vecka med mediciner & stöd matning. I samma veva var min egenuppfödda hona i slagsmål & fick halva nosen & munnen bort sliten. flera till dog pga sjukdomar & skador.
NU blir mannen arbetslös för första gången på 15 år. perfekt när man har 2 barn hemma,inte. Jag är mamma ledig.
Ska utbilda mig till hund dagis/hundpensionats föreståndare & starta eget. Får låna pengar för att uppfylla min dröm.
Så detta med djuren. Har 14 marsvin, 4 kaniner & 1 hund. har hemsk ångest att jag har mina djur när våran ekonomi kommer ändras så mkt. Känner ingen glädje av grisarna utan mer ångest. samtidigt avgudar jag mina grisar. Så har väldigt blandade känslor.
Funderat på att omplacera 2 hanar & 2 honor. Men kommer jag ångra mig?
Eller ska jag bara låta tiden gå? ehövde nog bara få ventilera mig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag beklagar verkligen allt ni utsatts för, och jag hoppas innerligt att ni har fått er beskärda del av prövningar på länge nu.
Angående marsvinen så känns det som att du inte har bestämt dig, och därför råder jag dig att avvakta. Att ha 14 marsvin är ju egentligen samma sak som att ha 10 marsvin, arbetsmässigt och ekonomiskt sett på saken.
Känns det rätt med omplacering, så omplacera till ett gott hem utan ångest.
Kanske vore det ännu bättre om du omplacerade 4 hanar, för att dra ner på burantalet att sköta om?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
jag kan inte omplacera ena hanen för har nappat upp honom. vägde bara 40 g. han blir 2 år. skulle kunna gå genom eld för honom. djuren blir inte misskötta. de får det de ska ha o mer därtill. älskar att titta på dom & mysa, men de får inte den uppmärksamheten de brukar få. bara allmänt jobbigt nu…
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2 Nej det förstår jag då. Det finns de marsvin man bara inte kan skilja sig ifrån.. Kanske du kan kastrera honom och bara ha en honflock med kastrat? För mig känner jag i alla fall att det inte är antalet marsvin utan antalet burar som är det jobbiga.
Sen är det ju så med med marsvin som du ju vet om, att de behöver inte vårt kel och pysslande för att må prima. Det är ju mer vi som behöver kela och pyssla om dom än dom som behöver det från oss. Rena burar, god mat och glatt sällskap så är dom ju i himlen. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
har redan en kastrat med flickorna, skulle inte våga söva honom. hoppas att allt kommer kännas bättre med tiden. sen den där nos svampen mina strävhår draas med. ofarligt men tråkigt
…………………………………..
Men lilla vän, vad tufft det låter.
Jag tror också det är klokt att vänta med några definitiva beslut. Varken kaninerna eller marsvinen är ju egentligen dyra i drift och det är viktigt att också behålla källor till glädje när man har det riktigt jobbigt. Även om de inte får lika mycket uppmärksamhet nu, så har de varandra och det låter f.ö. som ditt utgångsläge och din ambitionsnivå ligger långt över många andras. Tänk på alla dessa bortglömda djur som sitter ensamma i pytteburar dag ut och dag in - dina djur verkar ha en väldigt omtänksam matte, så även om de får mindre tid än du helst skulle vilja, tycker jag du ska försöka mota undan skuldkänslorna.
Kram till dig!
min flock på 10 djur går i en bur 250*75cm. hanarna har 100*75 cm. i minsta laget. har köpt hö av bonde som förvarar åt mig. så har 50 balar kvar. försöker hitta det billigaste men med bästa kvaliten.
jobbiga känslor som kommer & går
…………………………………..
Dina djur har det toppen <3
Du kommer finna glädjen igen ska du se :)
Ut på utställningar igen! Pepsi ska ju möta Dox ju ;)
Jag har med svackor men när jag tänker på hur bra jag igentligen mår med djuren omkring mig, glädjen de sprider osv :)
Kram på dig vännen <3
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du omplacerar några av dina smådjur gör det ju ngen ekonomisk skillnad för så länge de är friska kostar de inte så mycket i drift. Du kan aldrig i förväg veta vem som kommer att kosta… Om det är så att du har ekonomiskt dåligt samvete för att du har många djur så tycker jag att du ska sluta med det ;-). Bry dig inte om vad andra säger ger djuren dig glädje är de bra för dig och du du för dom. Behåll dina älsklingar tycker jag. Det djur du har som är dyrt är ju hunden det vet du också han kostar löpande oerhört mycket mer än alla dina smådjur även då de alla är friska. Du verkar inte vilja göra dig av med hunden så varför offra smådjuren som är en droppe i havet ekonomiskt? Nej då jag rekomenderar dig inte att sälja hunder bara att behålla dem alla! :-) Det säljs och omplaceras på tok för mycket djur ändå just nu överallt så det känns så tråkigt att djur som har det bra också ska skickas runt hit och dit.
Förövrigt hoppas jag att din llycka vänder du förtjänar inte mer elände, aldrig mer.
Hunden går som min service hund eftersom jag är sjuk. Går som rörelsehindrad tack vare mina sjukdomar.
Nu har jag stått & fixat med tvätten samtidigt som jag tittat på grisarna. Ett liv utan grisarna finns inte. Så får stå ut & hoppas jag kommer in i en bra period igen. Utan sjukdomar & elände. Nu ska lill pojken få mat så ska vi gå ut & gå i regnet.
…………………………………..
Kloka människor ovanför mig har redan sagt allt det som jag också skulle vilja säga till dig, så nu vill jag bara skicka en stor styrkekram. Du ska också veta att jag och antagligen alla härinne vet att Du är en bra djurägare och att Du gör det som känns bäst för dig och djuren!
Tack alla. Ibland kommer man in i sämre perioder. det har nog varit alldeles för mkt som hänt. Jag brinner för grisar & deras leverne. Nästan alla grisar jag har är omplaceringar från olika dåliga förhållanden. Så innerst inne vet jag att de har de bra. Men jag ställer även oerhört höga krav på mig själv. Allt ska vara tipptopp även att jag har 2 barn & hus att ta hand om.
…………………………………..