Knöl i munnen
Jag börjar tappa suget. Ringorm, Sköldkörtelsjukdom, knölar på marsvin och hund, en hund som troligen måste operera bort tre tänder, bråkiga marsvins hannar, och en hamster som fick stroke och avlivades.
Och ikväll kollade jag igenom marsvinen och när jag sitter och kollar tänderna på Pelle finner jag då en underlig knöl på tandköttet vid nedertänderna. Jag har varit fundersam kring Pelle ett tag då han varit väldigt elak mot sin ganska nya kompis Bu.
Nu undrar jag vad detta kan vara? Ingen av mina andra grisar har detta. Någon som vet?
Bilden blev inge vidare. Min mor är ingen bra fotograf ;)
inflammerat tandkött (varböld) åk till veterinären så fixar dom det
#1 Vad brukar göras åt det?
Antingen sticker dom hål på den och ger antibiotika eller så opererar dom beror på hur djupt varbölds roten sitter .
Förresten, Vet någon här varför marsvin får detta?
Imorgon ska Pelle till veterinären. Min veterinär sa att dom oftast brukar operera sådanna saker som detta men att dom på våran klinik inte har den erfarenhet som krävs utan dom skulle helst skicka vidare oss till Roslagstull i Stockholm.
Vi börjar iallafall med att tömma bölden och ge antibiotika sen får vi se hur det går.
Hoppas det löser sig för er! :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Igår var jag då hos veterinären.
Dom tömde bölden och kollade närmare på varet så att det verkligen var just bara vanligt var och inget annat.
Han fick inte utskriven någon antibiotika då hon tyckte det såg så bra ut i munnen. Men hon skrev in hans vikt och det är bara att ring utifall jag skulle se någon förändring i munnen eller i hans beteende så skriver dom ut så kan jag hämta antibiotika.
Förövrigt fick Pelle väldigt mycket beröm för att han stod blickstilla under hela proceduren och lät henne hållas med att sticka honom i munne utan en enda reaktion. Jag brukar ju hålla på med mina marsvin ganska mycket så dom är vana men det var roligt när hon sa att han var mer väluppfostrad än dom flesta hundar som brukar vara där 
Lite hjälp här tack!
Som jag skrev ovan så tömde dom ju bölden.
Sen kom det en liten hård kula. Den var väldigt liten och hård. Kändes som en liten brosk boll nästan.
Kollade idag och nu har det blivit större. Försökte sticka hål på den men det kom bara blod. Den här "bölden" (vet inte om detta med är en böld) känns mycket hårdare än den förra och är aningen mindre.
Är det bölden som fyllt på sig?
Jag är ju nervös att det kommer behövas operation.
Ring veterinären och rådfråga.
#10 Jo det ska jag men av min erfarenhet så brukar folk här inne kunna väldigt mycket angående sådanna här saker och detta är inget akut. :)
Min veterinär har sagt att dom inte är bra på sånt här och att dom helst skulle vilja skicka vidare mig till Roslagstull i stockholm men med min pågående ringormssanering och andra sjukdommar så har vi inte riktigt råd med att åka såpass långt för en operation.
be din veterinär kontakta denna konsult http://www.exoticpetmed.se/
Barbara som driver detta är mycket duktig på marsvin