Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 825 ggr
_Charlie
6

Min första rymmare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under nästan 1,5 års tid har jag haft öppna burar med väldigt korta skiljeväggar mellan bur och frihet. Ibland så lågt som 13 cm. Aldrig har en gris rymt från sin bur ut i det fria, inte ens de som varit boendes i golvhöjd.

Tills idag. ;)

När jag vaknade runt 7 i morse hörde jag ett himla liv. För den som observerat några parningar känns det väldigt lätt igen. Det är inte samma ljud herrar gör när de visar varandra dominans, utan hörs bara då en hane försöker uppvakta en hona. Ja äntligen tänkte jag, äntligen brunstar Humla och nu uppvaktar Edward henne.

Jag sneglade bort mot buren men det var lugna gatan i den buren så det kom inte därifrån. Vem är det då?

Jag steg upp och gick väldigt vingligt bort till marsvinen och såg att det var Boston och Hugo som förde liv i sin gallerbur, som står i en hörna på golvet.

Jaha, dominansläte? Det var konstigt. Jaja, jag lägger mig igen.

(Kan försvara mig med att jag är blixtersjuk just nu och får yrsel av att bara sitta upp, jag var inte så väldigt observant eller vaken kl 7 i morse. ;))

I alla fall. Vid typ 13 eller något tänkte jag ge marsvinen lite morötter och satte mig vid buren som vanligt med mina morötter, min skärbräda och min kniv och började skära upp morotsskivor medan grisarna uppmärksammade mer och mer vad som skulle ske.

I andra buren från golvet, ca 50 cm upp, kom CB fram och hämtade sin morot. Haiya kom fram och hämtade sin morot. Och sedan var det slut på tiggare. Vänta nu, det saknas ju någon? En… Två… Var är nummer 3? Baltimore!!!! Leta leta leta, panik när jag inser att hon verkligen inte är i buren, hon är borta.

Jag ropar på henne, precis som om hon skulle svara liksom. ;)

WHEEEEEK WHEEEEEK hörde jag en röst jag kände igen! *rassel rassel rassel av små marsvinstassar mot golv* och så stack ett litet creamansikte fram bakom Hugo och Bostons bur och lät meddela att jag har flyttat så jag kan ta mitt godis här borta nu matte.

Hon verkade otroligt lycklig över att ha fått vara ute och springa hela morgonen, kanske rent av halva natten med tanke på det lasset pluttar hon lämnat bakom buren, och tog flera popcornskutt på golvet innan hon lät sig plockas upp och sättas till rätta igen.

BUSFRÖ!!!! ♥

Picasso
0

Skrattande

Har du glömt vems dotter det och vems syster det är Tungan ute Säger inget mer ;)

Fridaaaa
0

Naw haha :D Busfröet :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

#1 Det bryr sig nog inte dom om. ;) ;)

Picasso
0

#3 Säg inte det ;)

PiggieVille
0

När får vi se bild på den nya grisen? :) *nyfiken*

_Charlie
0

#5 När den nya grisen har kommit hem! FlörtTungan ute

PiggieVille
0

Ja men ja,!! Hon har ju inte kommit än

Picasso
0

Och det gör hon på lördag :D

juliino
0

Haha! Vilken härlig gris!

Det var ingen brunst då?

Sanni
0

Sötnosen! :) Det är en hemsk känsla när man inte hittar sin gris där den ska vara. Men när man ser hur roligt de haft så kan man ju inte bli arg :P

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Eulwen
0

Åh, ute på golvet, vilken tur! Tänk om hon hoppat in till pojkarna. :-) Krya på dig!

_Charlie
0

#1 Åååååh, förlåt min sega hjärna! NU trillade ju poletten ner och jag fattade vad du menade med din kommentar.

Hon är ju Boises syster och Pluras dotter. Alltså TRE rymmare på 2 generationer! :D

#9 Jag vet inte, hon kanske brunstade och tänkte sig en lite för tidig pojkträff-debut. Men se det fick hon förhoppningsvis inte. ;)

#11 Nej den enda hon skulle ha kunnat träffat i så fall är Edward som går med 2 tjejer i bottenburen, men isf måste hon ha varit ute på framsidan och hoppat över ca25-30 cm plexi in till den buren, sen tagit sig ut igen och runt buren och in bakom pojkarnas gallerbur. Även om risken finns så tror jag den är väldigt väldigt liten så vi får hoppas hon inte gjorde en sådan resa. ;) Tack!

Picasso
1

#12 SkrattandeSkrattande Vi skyller på Sir Väs Tungan ute

Just precis, Haiya måste verkligen ha berättat för barnen om deras far Pluras bravader Flört

moalarsson99
0

haha gud så sött Oskyldig

Cassidy82
0

Hihi! Sicke busa! Skrattande

Har en helt orelaterad fråga. Du har tyg (fleece?) i buren. Kissar o bajsar de inte ner detta väldigt fort?

Jag har försökt träna mina grabbar att bli rumsrena, men det verkar omöjligt. De är ett år nu och jag lyckas inte få en enda 'ren' plats i hela buren. Och då bor de ändå i en Billy-bokhylla, så plats har de…

Är jag ensam med detta 'problem'?

Fridaaaa
0

#15 Marsvin har snabb ämnesomsättning så de kan vara svåra att få rumsrena.
Jag har testat fleece och jag gillade itne det, fick byta minst 1 gång/dag, vilket blev dyrt i längden eftersom jag var tvungen att tvätta ofta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.