Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 924 ggr
flocken
0

medelåldern.Olika pga storlek?

Pratade med en vännina idag ang medelåldern på marsvin. Jag har en stor herre här hemma som väger ca 1400g. en omplacering så vet inte mkt om han. Han är iaf strax över 2 år. Han känns mkt äldre än min lilla plutt till gammel tant på snart 5 år. Hon väger knappt 800g.  kan kroppen på ett större marsvin åldras fortare än på en som är liten till växten?

Bland hundar blir stora hundar inte lika gamla som små,

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

juliino
0

Intressant fundering. Jag har inte direkt något att komma med. Mina marsvin här hemma är inte så gammla. Dom två äldsta tanterna är 3 resten ligger blandat.

Men den äldsta gris jag haft var Bobbo och han var en ynklig gubbe som låg på 700-800g och blev 5år. Jag tyckte alltid han kändes så skröpplig och ömtålig. Dock kan det bero på att han var sjuk större delen av tiden han bodde hos mig. (tog över honom av en uppfödare) Men det visade sig senare att han hade medfött hjärtfel så det var ju inte så konstigt att han var så liten och sjuklig.

Knutte-love
0

Min äldsta marsvin va Qruella. Och hon vägde 1200g och vart 5 år. Och då hade hon råkat ut för en stor varböld. och i somras när jag planerade att låta henne somna in. så va hon jättesmal och hade knölar i hela kroppen. =( Märkte ingenting eftersom hon såg ut att må bra eftersom hon såg krafftig ut. Men kände på henne noga en dag och kände att hon va super smal. då bestämde jag mej ordentligt för att låta henne somna in med så kort tid till att leva som möjligt..

Mitt första marsvin som avled hade hjärtproblem. och jag hade bara haft henne i någon månad.

Så jag har ingen aning hur det är.=P

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

flocken
0

Skulle vara roligt att höra vad fler tror. MIn gammel tant är även hon en omplacering. Smal som en speta även att hon äter mäst av alla. Full fart & man får hela tiden tänka till så man inte ställer husen så hon hoppar upp & sen ner på golvet. Medan min herre Bertil knappt kommer fram vid frukosten. Går från huset till sängen. Nere på golvet letar han reda på den bästa platsen & lägger sig.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

pinku
0

Mitt äldsta marsvin är Mr. Sniffles, han är väger inte jättemycket (strax över kilot) men han är större än de andra, även de som väger mer Förvånad Han är iaf en herre som fyller sju år nästa år och han är pigg som en mört. Därmed inte sagt att han kommer bli sju år, det kan ju gå snabbt utför på ålderns höst :/

Mari
0

Jag har inte märkt något med storleken, inte vad jag reflekterat över.

Mitt älsta marsvin lever ännu, hon är 7år och 2 månader, kommer från uppfödare och har alltid varit lite kraftig, har lagat kring 1200g+ men ligger nu kring 1100g

Sedan har jag haft fler andra marsvin, de flesta har blivit kring 4-5år. Har just nu 2st omplaceringsmarsvin som borde vara kring 5 och 6 år de har alltid varit väldigt smala och små, har knappt vägt 900g. En av dessa kommer jag tyvärr att få ta bort nu efter nyår, hon har blivit blind på ena ögat och jag ser tydligt att hon ha problem med att lokalisera sig, dessutom är hon nu väldigt svår att hålla i hull :-(

Jag har även haft ett annat marsvin från uppfödare, största jag nånsin haft, hon låg på kring 1300g+ men hon blev tyvärr inte så gammal, tror hon blev 3år då hon fick problem med fötterna, hennes son var nästan lika stor, kastrerad och han togs bort samtidigt då han fick något konstigt fel som jag inte minns namnet på nu.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

flocken
0

#5 Att så stora marsvin får problem med fötter & leder är oxå något jag tänkt på. MÅnga av mina grisar är stora. Men just då Bertil som är rejält stor har aldrig skuttat omkring.  Vikten måste tära på deras kroppar. För egentligen är det inte så stora & rejäla djur.

Någon som vet hur gamla Cuy blir? Eller Cuma?

…………………………………..

juliino
0

#6 Jag har för mig att Cuy inte blir lika gamla som "vanliga" marsvin,

Jag var intresserad av Cuy för några/något år sedan och då har jag för mig att jag läste på någon sida att dom brukar oftast bara bli cirka 3år medans dom minder marsvinen kan ju som sagt bli upp emot 7år om det får gå väl :) Nu kan jag ju ha helt fel.

Mari
0

#6 Ja hon var egentligen för stor för sin kroppsbyggnad, alltså för fet, lyckades inte hålla henne i normalhull och sen blev det för sent för att fortsätta med "bantandet" :-(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

flocken
0

Kanske är så med vanliga "stora" grisar oxå. Att kroppen fortare tar stryk & de inte blir lika gamla. Självklart är det säkert olika från gris till gris

…………………………………..

godisgrisen
0

Nej cuy blir inte så gamla som vanliga marsvin. Om det beror på aveln eller storleken eller båda vet jag egentligen inte men jag antar att det kan vara så att det finns en smärtpunkt när det gäller storleken. Marsvinskroppar kan nog inte bli för stora om de ska hålla i längden.

Däremot tror jag inte storleksskillnader när det gäller vanliga marsvin blir så stora att det har någon betydelse för livslängden. Det är inget jag märkt något av men kanske. Intressant fråga och fundering. Glad

zurvivings
1

Jag har inte märkt nån skillnad i livslängd på stora eller små marsvin. Antingen de har stannat på 800g eller vägt 1400g så har de haft samma livslängd.

Min äldsta cuyhona jag har nu har passerat 4 år o visar inga som helst ålderstecken.

Det stämmer att cuy förr inte blev så gamla men det har snarare mer med deras ursprung att göra. De är ju från början uppfödda för att bli mat o då är det ju ingen som bryr sig om livslängden. Nu har det, i varje fall i Sverige, jobbats med livslängden o vad jag märkt o hört så är det inte nån skillnad längre.

Sen ett marsvin som väger mycket pga fetma eller ett väldigt litet marsvin som e magert tror ag säkert kan få ett kortare liv pga det är andra saker som påverkar hela kroppen. Men ett marsvin, antingen det är stort eller litet, som får va friskt o har bra hull osv, har i varje fall inte jag märkt någon som helst skillnad på.

Men det är ju bara mina erfarenheter.