hjälp med ras :)
Trassel ser ut att vara en peruan/peruanblandning.
Nougat ser ut att vara en sheltie.
Otroligt söta, särskilt Nougat!
#3 Åh tack för hjälpen :D visst är dom! ;)
Instämmer med #3 men eftersom att Trassel inte ser ut som en rastypisk Peruan brukar man kalla dom Pet :) Ett annat namn för blandras.
Jag är inte så inne i rasen Sheltie såå jag vet inte om Nougat är rastypisk men jag tycker hon/han ser ut att vara det.
Så jag skulle säga som så:
Trassel - Pet
Nougat - Sheltie
Och fullkomligt älskar Nougats färger!
#5 tack för hjälpen :D håller med ;)
Nougat var superfin =)
#8 visst är hon!! hon gillar att härja runt mitt i natten iburen satt man vaknar :I haha, dom är urgulliga ;)
Jag är inge vidare på dom gråa färgerna men jag tycker dom är fruktansvärt fina!
Har själv en Beige dalmatiner hane här hemma efter många år av suktande.
Hade varit roligt att höra vad Nougat hade för färger. Jag tycker som sagt det är jätte svårt när det kommer till vilka färger tex lilac går ihop med osv. Själv tycker jag den gråa tonen ser ut som just lilac men mig går det inte och lita på.
Lyan här inne är bra på att färgbestämma dom gråa marsvinen tycker jag :)
# åh va sött!! jag kan inget om färger sådär;) skulle va roliggt om man kunnde ;)
Svårt att se eftersom blixten speglar sig i ögonen. Tycker att hon ser ganska mörk ut för att vara lilac. Är ögonen ljusröda eller lite mörkare? I vilken stad är de köpta? Rödögda shelties är inte särskilt vanliga.
Sista bilden. Är det fotot som visar fel eller har hon ett fjälligt utslag på örat?
#12 du har helt rätt(märkte det när jag fotade dom), hon har fjälligt öra :( har sökt igenom hela henne men hittar inge fjäll nån annan stans, vet du vad man kan göra eller ska man till vetrinären? hon har inte ljus rött men inte jätte mörk rött heller, hon har ungifär som tomten har på sina kläder hehe ;) bästa sättet att beskriva ;)
#13 åh nej :( ska man söka upp vetrinär då? jag vet att mans ska smörja på nån salva och så, men är väl bäst om jag söker upp vetrinär så får dom titta på vad det är!? tack för hjälpen föresten :)
#15 Ja, du måste åka till en vetrinär & ta lite prover. Sedan får du ut salva till om & sanerar buren osv. Finns massor med trådar här på mif om Ringorm. Jätte fina marsvin i övrigt & Nougats färg var ju super vacker, tyvärr är jag inte jätte bra på färger när det gäller långhår.
# tack :) vtycker du det ser ut som Ringorm? :(
#17 du får åka in till veterinären nu efter nyårshelgen och ta skrapprov mm. Men smörj inget innan, då visar testen fel.
Ringorm är inte farligt men måste behandlas rätt för att det inte ska smitta vidare. Noga med att sanera osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Ja, tyvärr så tycker jag det. Troligtvis så får du behandla båda dina marsvin då trassel också kan vara smittad. :(
#18 okej tack :) men vet du ungifär hur mycket ett sånt besök kostar, jag måste betala det :I mamma är tvärt emot att vi ska åka till vetrinären och tycker att vi endast ska köpa en salva som är emot Ringorm. Men jag vill dit och har sagt till mamma att jag betalar om vi åker dit :)
#20 Ett besök brukar kosta 300-500 kr, lite olika, sedan kostar medicineringen och det du ska sanera med.
En salva hjälper inte! Jo mot utslagen men inte mot smittan. Då är risken att ni smittar andras djur osv :S
#21okej tack :)
Jag har Ringorm här hemma just nu och det har troligen funnits här hemma i över 1år pga att min vet gissade att det var svamp så vi behandlade med salva mot det. Behandlar man Ringorm med salva mot svamp tex så försvinner utslagen men smittan finns som sagt fortfarande kvar.
Och under detta året har jag då fått kosta på mig många veterinärkostnader där veterinären antagit att det varit svamp och skickat hem oss med salva mot det och sen har utslagen försvunnit.
Jag har även sålt två ungar jag fött upp och risken finns att mina köpare fått smittan.
Så behandla inte med någon salva utan åk till veterinären och ta skrapprov. Lycka till! :)
#tack så mycket :) ska ringa till vetrinären så snart som möjligt och fråga hur mycke det blir och så sen åker vi väl dit :D
#24 Se till att det verkligen är en marsvinskunnig veterinär med. Långt ifrån alla veterinärer kan marsvin direkt bra tyvärr :/
Eller någon veternär som har kontakter som kan rådfråga om det behövs.
#25 jag har hittat en vetrinär som tar smådjur katt och hund, det är väl ok? :)
#26 Beror ju på själva veterinären :) Jag hade frågat veterinären först :)
#27 vi tänkte ringa efter nyår och höra :)