Skakar och snabb andning
Hej!
Jag var hos min mormor och morfar igår och när jag kom hem så låg Sigge ner och orkade inte gå fram till mig eller något, hans ögon var helt igentorkade, men det tog jag bort.
Jag tog ut han i en filt och satt med han hela kvällen, han skakade och frös väldigt mycket och andades korta snabba andetag.
Jag la tillbaka honom i hans favorithus och idag när jag gick upp så låg han fortfarande där, han hade inte rört sin mat och inte druckit, så jag tog loss vattenautomaten och gav han vatten i huset.
Han drack lite, han skakade fortfarande och orkade inte resa sig heller, hans ögon var lite ihoptorkade men tog bort det, han andades fortfarande korta snabba andetag, och det lät något konstigt ljud när han andades.
Jag är ganska orolig för vad som ska hända honom för jag älskar han över allt annat.
Kan ni kanske veta något om det?
Tack för svar i så fall
Har ingen aning om vad det kan vara men råder dig att genast ringa din veterinär för råd och kanske boka en akut tid.
Hur gammal är han?
Han är 2 år
#2 Det var ju inte gammalt.
Men ring din veterinärs Journummer och hör vad dom säger.
Okej, det ska jag så fort jag kommer hem!
Om han låter när han andas är det väl risk för lunginflammation, har han utsatts för drag/ kyla ? Är nog akut om han inte äter och mår så risigt så han måste nog snarast under veterinär behandling..!! Försök att mata med tex morots pure för att få i honom lite energi eller koka annat du har och mixa till honom, annars kan det snabbt att han blir ännu sämre om han inte äter något…
Okej, nej han har inte blivit utsatt för drag.
Jag får nog göra en morots pure när jag kommer hem, så att han får något att äta
Det låter som en riktigt kraftig lunginflammation. Det enda råd jag kan ge är att ringa veterinär, försök få i honom lite mat. Du kan även ta en nypa askobinosyra och blanda i purèn. Så att han får i sig c-vitamin, eller blanda i askobinosyran i vattnet. Håll honom varm och go, var mycket med honom så att han känner sig trygg och håll noga uppsikt över han.
#7 Okej, tack så mycket för all hjälp :)
Uppdaterar senare om hur det går med honom.
Vi på mif gillar bara att hjälpa ;)
#8 när kommer du hem då?
Sorgligt :( det går oftast fort när de är så dåliga. Beklagar sorgen.
Beklagar att du miste din lille vän.
#11 Vad tråkigt att höra.. :( Jag beklagar verkligen. Massor av tröskramar!
#12, #13 & #14
Tack så mycket, har ingen ork alls längre, känns som om luften har släppts ut.
Sitter med City i mitt knä och kollar på tv, så han inte känner sig ensam.
Beklagar sorgen! Har också mist många marsvin. Det är bara att andas in igen!
Hälsningar önskar Wilma ( Jag) Luna och sally med marsvinen!
Hoppas ditt år2013 blir ett lyckat år!
Kolla in : Storahoppridskolan.n.nu
#16 ja, det är ju bara andas in igen, tack så mycket :)
Vsg!
Hälsningar önskar Wilma ( Jag) Luna och sally med marsvinen!
Hoppas ditt år2013 blir ett lyckat år!
Kolla in : Storahoppridskolan.n.nu