Finns det risk för graviditet?
Hej! Jag har sedan länge två marsvinsdamer som blir sju år i sommar, och i dag var min syster och köpte två marsvinspojkar i djuraffären. Om vi skulle sätta ihop dem, skulle det finnas risk att mina tanter skulle bli gravida?
Pojkarna är 6 veckor och väldigt små.
Känner mig jättedum som frågar men kom på att jag inte hade en aning om hur det funkar med sådant annat än att man inte ska para efter att de blivit över året.
Skulle det vara möjligt att ha våra honor i bur i samma rum som hanarna (när de blivit större) utan att de slår halvt ihjäl varandra? Har läst att vissa hanar bråkar med honor i närheten?
Ja du ska inte sätta dem med honorna, finns risk för dräktighet plus att det är stressigt för pojkarna, de kan även slåss pga det.
Ni kan ha dem i separata burar i rummet ja :) Har jag haft
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ok, även när de är så små?
Tack för svar 
#2 Ja marsvinshanar blir könsmogna från runt 4 veckors ålder :)
Jaha, jag har läst 6-8 veckor :O
Vissa hanar blir dock könsmogna väldigt tidigt och det är därför man separerar hanarna från sina kullsystrar och mamma när dem är fyra veckor gamla.
ok, tack !
Hade aldrig hört det.
#4 Det stämmer inte, de flesta blir från 4 veckor, det är därför man särar dem från mamman vid 4 veckor och från ev honsyskon :D
hehe, #5 skrev det precis! Läste det i broschyren min syster fick med när hon köpte sina marsvin från djuraffären nämligen, så det var därför. :/
#8 Djuraffärer ska man sällan lita på.
Ha inte heller saltsten/mineralsten om de har sagt att ni ska ha det ^^
Usch nej. Har testat dem tidigare och frågat om man kan ha ett marsvin ensamt och då har de sagt att 'det går, men att man helst ska ha två.
De har även sålt fiskar till mig och mitt 54 liters som egentligen kräver 100 liters.
Plus att de har kaniner och marsvin tillsammans i samma burar - och har gnagarna tillsammans med fåglar. Hade för mig att man inte fick det pga smittorisken?
#10 du har helt rätt :)