Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1230 ggr
Simonnice
0

Kal och sårig fläck under ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans! Problemet är nu som så att en av våra söta små tjejer har fått en fläck under det högra ögat som snabbt blev relativt stor. Hon har även små sårskorpor i utkanten av fläcken. När vi kom till veterinären igår märkte vi även att hennes högra öra fått en fläck. Veterinären ordinerade ut en antibakteriell ögonsalva (Chloromycetin) som vi skulle applicera två gånger om dagen under en veckas tid. Saken är den att jag läst på en hel del under gårdagen och från vad jag snappat upp från diverse Artiklar pekar hennes symptom mer mot någon slags svamp (ringorm) än en bakteriebaserad hudinfektion. Det faktum att hon verkar helt opåverkad av fläckarna stärker än mer den teorin, eftersom Ringorm inte är störande för marsvinet. Tjejen är bara runt 10 veckor gammal, och unga marsvin har ju lättare att påverkas av svampsjukdomar. Jag har tagit en bild, dock är kvaliten inte jättebra och det är svårt att se tydligt eftersom vi behandlat henne med salvan (en extremt kladdig affär som ni säkert kan gissa), men ni kan få er en aning om hur det ser ut i alla fall. Nu är det som så att jag hört talas om diverse receptfria salvor mot fotsvamp som fungerat bra för andra och jag undrar om det vore värt att skaffa en tub med sådant och börja behandla så snart som möjigt om vi inte märker någon bättring inom två till tre dagar? Vore extremt tacksam för svar!

juliino
0

Du kommer säkert få ett mer utförligt svar av någon annan.

Men jag har Ringorm här hemma just nu har haft det med stor sanorlikhet i över 1år pga att min veterinär antog att det var svamp mina djur fick och ordinerade salva mot det. Medicinerar man Ringorm med salva som är mot svamp så försvinner utslagen men smittan finns kvar. Så när jag fick in något nytt djur fick dom gensat utslag och ordinerades svampsalva.

Jag råder dig att inte provbehandla själv hemma utan att hitta en duktig veterinär som kan marsvin. Jag vet inte hur typiska ringorms utslag ser ut men misstänker man Ringorm ska man ta skrapprov. En ringormssanering är inte ett dugg kul.

Lycka till!

Simonnice
0

Tack för svaret! Jag har två andra marsvin som inte längre vistas i samma bur som den drabbade tjejen, och jag har varit noga med att undersöka de båda efter utslag.

Hittills har jag inte sett något, så det kanske är så att hon drabbats av någon lindrigare typ av svamp. De kan väl också sätta sig vid ögonen och öronen?

Hoppas verkligen inte att det är Ringorm.

Det är en rätt lång åktur för oss till närmsta veterinären utöver den vi var hos senast, men det är det såklart värt :).

Råkar förövrigt sitta på en flaska fungoralschampo, som jag också hört funkar mot lindrigare svampsorter. Det kan väl inte skada att om man testade att bada henne i en sådan lösning de närmaste dagarna för att se om det gör någon skillnad? Hon verkar nämligen ha lite mjäll på de kala fläckarna också, något jag glömde nämna innan.

juliino
0

Är det Ringorm kommer du behöva behandla alla djuren. Och som jag skrev tidigare så rekommenderar jag inte att du provbehandlade hemma själv då utslagen försvinner om det är Ringorm om du behandlar med tex fungoral bad men smittan finns kvar. Ringorm kan ju även smitta till människor. Jag fick utslag på mig efter att ha hållit på med mina marsvin. Och om det är Ringorm så hjälper det inte att sära på marsvinen för som jag sa måste alla djur i hushållet behandlas. Om jag var du skulle jag jobba för ett skrapprov. Men vi får se om någon annan kikar in och kan säga vad dom tycker utslaget ser ut som.

juliino
0

Sök på Ringorm i sök funktionen till vänster så finner du en artikel om Ringorm och hur det sprids och hur det ska behandlas mm. Själv skriver jag via mobilen och kan inte länka.