Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 595 ggr
moalarsson99
0

Mina marsvin äter inte havregryn

Mina marsvin har fått havregryn i 2 veckor men dom äter inte de, när jag ställer in en ny skål med havregryn varje dag springer dom fram och luktar men springer sen iväg. Äter era marsvin havregryn? Är det konstigt om dom inte äter de?

Toffsen
0

Mina marsvin älskar havregryn:) konstigt är de väl inte alla marsvin gillar ju inte samma saker. Men mina marsvin gillade inte heller de i början, men nu gillar dem de. Så dem kanske börjargilla de om ett tag:)

moalarsson99
0

#1 okej tack :) får försöka lite längre ;)

Teddymarsvinet
0

Har du annan gotta i buren när du ger havregrynen? Du kan ju pröva att göra gröt och ha i lite fruktpuré (utan socker) eller bara ge gröten rätt av. När du gör gröt, ha inte i salt! Räcker bara att ta lite vatten i havregrynen och låta det mjukna en stund, men vet att många kör i micron oxå. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

_Charlie
3

En del marsvin som är vana vid tex gnagarblandning ratar havregryn. Det är som om vi skulle få knäckebröd efter att ha levt på lösgodis. ;)

Jag brukar helt enkelt se till så de lär sig äta havregrynen genom att låta havregrynen vara det enda som går att äta i buren ett tag.

Tex på morgonen när de är extra hungriga och sugna på sitt älskade morgonhö, ge dom en skål havregryn i stället och vänta en stund. De kommer äta. Marsvin lever för att äta. ;)

Självklart ska dom ha sitt hö efter en stund också, men ge dom en chans att vilja lära sig äta havregrynen så kommer de göra det.