stronghold till bebis?
Finns det någon med EGEN erfarenhet som behandlat marsvinsbebisar med stronghold?
Har läst allt som finns att hitta på nätet men blir inte klok.
Min Sheldon är 5 ½ vecka och väger ca 350 gram.
Veterinären har skrivit ut stronghold till alla mina fyra djur, och då samtliga väger under 800 gram ska jag ge en tub med 0,25 ml (15 mg) till dem alla 2 ggr med 30 dagars mellanrum eller 3 ggr med 14 dagars mellanrum. (Han ändrade sig här, men efter att ha förstått att den aktiva substansen utsöndras långsamt och effekten vara i 30 dagar så kör jag nog på den varianten.)
Jag har läst doseringstabellen för smådjur men där finns bara angivet under eller över 800 gram och det står inget om lägsta vikt eller ålder för just marsvin.
Råttor, möss och hamstrar skulle bara ha en droppe och det låter mycket med en hel tub till min lille Sheldon som inte är så mycket större.
Veterinären hade ingen erfarenhet av stronghold till bebisar och rekommenderade mig först att vänta några veckor (står ju på förpackningen att djur under 6 veckor inte ska behandlas men detta gäller ju egentligen hund och katt) men när Sheldon började tappa lite i vikt tyckte han jag skulle påbörja ändå.
Jag förlitar mig alltså inte helt på veterinären som säkerligen är duktig på mycket annat men här har begränsad erfarenhet.
Jag undrar alltså: Finns det någon här som själva har behandlat småttingmarsvin med stronghold? Hur gamla och vad vägde de och hur står dos tog ni?
Vill inte vänta längre men är livrädd att dosera fel
Jo då självklart ska du behandla lilleman på en gång. Några veckors härjande extra för skabbdjuren kan få förödande konsekvenser för det lilla marsvinet.
Jag har själv behandlat så små. Veterinären var även här osäker på hur vi skulle behandla den minsta som vägde mindre än 200 gram vid 5 veckor och den näst minsta låg omkring 300 gram vid 9 veckors ålder, men hon höll fast vid att de måste ha behandling. Att de var så små berodde på att de gått med sellnic, och de behövde behandlas omedelbart.
De fick 0,12 ml stronghold i nacken var 14 dag, 3 gånger. Nästan omedelbart började de öka i vikt igen, och växte upp till friska damer. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Min vet. kollade med två andra riktigt kunniga vet. innan hon beslutade hur jag skulle medicinera med Stronghold och de minsta skulle ha en droppe i nacken.
Min allra minsta som mådde bra men bara vägde ca 100g. väntade jag med medicinering till andra omgången för de andra, så hon låg alltså en gång efter.
0,12 ml till djur över 500g. och 0,15 till de över kilot.
Hon kollade extra noga vad som gällde med intervaller och sa att det bästa var 3 gånger var 14:e dag.
Då jag har många marsvin så skrev hon ut de till stora hundar så blev det inte så dyrt.
Jag fick med engångssprutor och kanyler så att jag skulle kunna dosera rätt.
Jag märkte också hur mina småttingar gick upp i vikt igen efter första behandlingen.
Jag hade stronghold på alpacan jag hade när han var runt 6-7 veckor gammal, då han hade sellnic, annars hade han dött, eftersom det är dödligt. Minns inte vad jag hade för dos dock.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, tack!
Hade du då den rosa tuben för katt innehållande 60 mg/ml? Finns ju mer koncentrerad också (120 mg/ml) för hund och den skulle det ju behövas hälften av.
Mina andra sötingar väger drygt 500 så där kanske en hel tub som föreskriften säger faktiskt behövs.
#4 Nej jag hade 120 mg och gav egentligen 0,06 av den, men eftersom jag antog att du fick den lägre styrkan vilket man brukar få om man inte ber om den starka så skrev jag att de fick 0,12 eftersom det är den lägre styrkans motsvarighet. ;)
Har du fått de minsta tuberna så är det en tub i nacken som täcker behovet för de stora marsvinen, då behöver du inte måtta upp dom.
Min gräns för 0,24 ml (och även många andra uppfödares) går dock vid 800 gram, under det hälften. Det har räckt för oss för att få bort skabben, så hade det varit jag hade jag gett även de på 500 gram 0,12.
_Charlie; Jo jag bad faktiskt om de starkare men veterinären påstod att det skulle bli svinn och jobbigt att mäta upp i så små mängder och jag tyckte det verkad lite lättare även om det kostade mer så tjatade inte om det. :)
Ok, så ni brukar i princip köra på halva dosen av vad smådjurstabellen föreskriver? Jag tycker det låter rimligare eftersom råttor och dyl bara kräver en droppe.
Tuberna är de allra minsta, 0,25 ml så en halv tub per marsvin och tillfälle då om jag följer ditt råd?
Jag doserar hellre för lite och får göra om det än för mycket så ger de "stora" samma dos som du säger.
#6 Jag hade samma problem. Det tog mig 2 besök och 3 samtal till veterinären samt ett samtal till en större veterinärsklinik för att till slut få vår veterinär att stressat och irriterat gå med på att ge mig de stora tuberna. Och jag hade inte det minsta problemen att mäta upp doserna, vilket hon sa skulle vara omöjligt.
Jag rekommenderar dig (och fler som i framtiden får problem med att få ut de stora tuberna till många marsvin, att ringa Växjö veterinärpraktik. Hon förstod absolut inte varför min veterinär vägrade mig större tuber, och ville hjälpa mig. Eftersom det låg för långt bort för att åka dit och visa ett marsvin, och hon inte hade lov att skriva ut medicin innan hon sett marsvinet bad hon mig ringa min vet och be om marsvinets journal och faxa det till henne, så skulle hon skicka recept till mig direkt efter. Nu behövdes det inte, men det är bra att veta att det kan gå att lösa på andra sätt om man har problem med sin egen veterinär.
Jag har behandlat sellnic 2 gånger med de doseringarna och har blivit av med det på en gång. Jag fick själv doseringstipsen av en annan uppfödare. Jag har sedan rekommenderat doseringen till andra som har frågat. Och vi har alla blivit av med skabben. Så kör du på det, det hade jag gjort. :)
Jag har behandlat även ungar och känner inte till något om att det skulle vara specifikt farligt för dem. Ett marsvin på 350 gram är dessutom inte så litet.
Det finns en del skrivet om doser för Revolution (den amerikanska motsvarigheten på Stronghold):
http://www.guinealynx.info/antiparasitics.html
Samt även ett formulär för att beräkna dosen baserad på vikt:
http://www.guinealynx.info/dose_calculator.html
Rekommenderad dos enligt Guinea Lynx är 10 mg verksam substans per kg. Det finns en referens på detta, men jag hittar inte den just nu. Detta motsvarar 0,16 ml av 60 mg/ml-lösningen (den som är för katt) för ett marsvin på ett kilo, eller hälften så mycket av lösningen som är 120 mg/ml.
Att ge hela tuben (0.25 ml) till ett marsvin på 350 gram skulle motsvara 42.8 mg/kg och förefaller vara en hög dos. Jag tror inte att de dör av det, men det kanske är säkrare att ge lite mindre. Anledningen till att hela/halva förpackningar ordineras är troligen att det är enkelt att dosera. Ska man kunna ge exakta doser måste man ha tillgång till en doseringsspruta att ta upp lösningen i.