Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1123 ggr
Eva123
0

MARSVIN HJÄLP!

Mitt marsvin har en svart, skovlig ring runt sin ena spene. Vet någon vad det kan vara och vad man behöver göra åt det?!

Mari
0

Testa om det går att skrapa bort med din nagel, mina får så ibland och det verkar vara smuts som fastnar - kan bli så om jag väntar några dagar extra med att städa buren

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

juliino
0

Är det en hona?

Marsvins honor brukar få skorv på spenorna om dom får äggstockscystor. Det brukar drabba äldre honor. Det behöver inte vara det utan jag har sett att även mina andra honor kan ibland få lite skorv.

Men min min hona med äggstockscystor har som sagt väldigt mycket skorv.

[Gudrun-Berit]
0

2# är det farligt?

juliino
0

Det är en väldigt vanlig sjukdom som förekommer hos oftast äldre honor. Marsvinen kan leva länge med cystor.

Jag har haft en hona tidigare med äggstockscysta och hon blev 4-5år och hann dö av ålder. :)

Dock beror det ju helt på hur cystan påverkar marsvinet. Min nuvarande hona har rejäla humörförändringar.

Du kan läsa mer om äggstockscysta HÄR.
Nu är det ju inte säkert att det är det erat marsvin har men det är en väldigt vanlig förekommande sjukdom hos just honor så det är ju bra att läsa på :)

Eva123
0

Hon är knappt 1 i männsko år o jag tycker inte att det är säskilt gammalt. Det går inte att skrapa bort. Vad menade du med hann dö av ålder? du skrämde mig när du skrev det låter litte som det kan vara jätte farligt.

DET VIKTIGASTE O DET JAG FRÅGADE OM VAR OM DOM KAN DÖ. JAG HAR BLIVIT MIG KLOK PÅ ATT DOM INTE KAN DÖ MEN NÄR MAN SKRIVER ATT MAN SKA FÖRSÖKA TA BORT DET MED NAGLEN O MAN SKA LÄSA PÅ O ATT MARSVINET HANN DÖ AV ÅLDER.

Fridaaaa
0

#5 Hur menar du nu?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
4

#5 Jag tror att #4 menade att hennes marsvin inte dog av cystorna utan att hon dog för att marsvinet var gammalt. Läs mer om äggstockscystor helt enkelt. #4 skrev aldrig att det var dödligt i sitt inlägg? ;)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

juliino
3

#5 Som Teddymarsvinet skriver så menade jag att mitt marsvin dog inte av cystan utan utav att åldern hann ikapp henne. Detta marsvin jag hade led aldrig. Hon fick cycsta vid 1års ålder och tappade mycket päls men fick tillbaka det det gick i skov men för övrigt var hon en väldigt pigg och glad tjej.

Jag skrev aldrig att äggstockscycta var farligt utan att det var en ganska vanligt förekommande sjukdom hos marsvinshonor. Man kan kastrera sina honor så slipper dom äggstockscycsta dock är detta ett stort ingrepp.

Men ett marsvin kan leva länge med äggstockscysta utan att må dåligt.

Nu säger jag inte att det är det eran hona har utan jag tycker att är ni oroliga för erat marsvin ska ni ta henne till veterinären och få henne undersökt.

Men återigen jag har ett marsvin här hemma nu med äggstockscysta och hon är 3år snart 4 och hon mår bra.
Sen kan det ju aldrig skada att ni läser på om äggstockcysta. Sök runt här på forumet. Man kan aldrig lära sig nog.

Eva123
0

Det är ju så att  kastrera sitt marsvin blir en stor operation o jag visste  redan hur man fick väck sjukdommen alltså att det var operation som gällde.Men som sagt är det ju en väldigt stor operation så jag ville veta om det var farligt så att jag fick några tips på om jag skulle gjöra en operation eller det räker att läsa på o ta henne till veterinären. Min storasyster sa att det inte var ofta men att marsvinen kunde dö av det. Då blev jag ju jätte orolig för henneGråter Men som sagt så käns det lungt nu när ni säger att det är lungt o inget farligtOskyldig