Genkod hjälp
Eftersom min kära genetikproffskompis verkar upptagen ikväll kollar jag om någon annan kan hjälpa mig så länge. ;)
Jag skulle vilja ha hjälp med genkoden på följande gris.
White/Grey/Golden
Far: Chocolate/Golden/White
Mor: Grey/Golden/White
Farfar: Chocolate/Golden/White
Farmor: Chocolate/Golden/White
Morfar: Lilac/Golden/White
Mormor: Lilac/Golden/White
Nästa generation fortsätter med samma färger som redan nämnts utöver en liten tortoiseshell/white.
I kalkylatorn blev hon plötsligt DE Golden. Aja.. Jag försökte iaf. ;)
Någon som känner sig manad? :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ooooooh! Glädjetjut!!
Jag har för första gången lyckats få kalkylatorns resultat stämma överrens med verkligheten, helt själv. Lycka!!
Om bokstäverna inte stämmer någonstans får någon gärna rätta mig.
aa Bb CC eep pgpg Ss
Duktiga du! :) Skulle så gärna vilja sätta mig in i alla koder men efter en minut snurrar det i hjärnan ;)
Ett problem är att antingen är mamman inte grey eller så är båda morföräldrarna inte lilac… Men om hon nu själv verkligen är grey så är hon aa Bb CC epep ss.
Blir lite svårt att sätta genkoder på en stam som inte stämmer. Två lilacs kan nämligen inte ge grey. Om hon är grey så är troligen föräldrarna pgp och därför också grey, de kan se ut som lilac ett bra tag innan ögonen mörknar. Eller så är den ena föräldern pp, lilac, och den andra pgp, grey, då kan de ge både grey pgp och lilac.
Din tjej kan därför även vara pgp istället för pgpg. Vet du hur hon såg ut som liten
Det troligaste är att hon är CC men hon kan även vara C och sedan har något annat men med den stammen är det inte så troligt.
#2 Det är helt sjukt svårt, jag förstår inte varför det ska vara så svårt. ;)
#3 Tack! Om jag har förstått det rätt är det lätt att folk tar fel mellan grey och lilac? Isf kan det mycket väl vara både en och flera fel i stamtavlan tyvärr. Jag tycker själv att hon är grey, hennes ögon är för ljusa för lilac, men även det har jag förstått kan skilja sig från standarden.
Hennes föräldrar har jag inte sett tyvärr.
Såg nu att jag missade att det var mamman till din gris som det var fel på. idipidi hann först :-P
#5 För mörka för lilac menar du (frågetecken :-P
Meeeen…. när man väl har en stam som är fylld på varenda post så är den värdelös… Såklart. ;)
Jag tycker att tösen är grey. Hon är 1,5 år nu och har ännu ljusa ögon.
Bilderna är nog inte så bra men jag lägger upp dom ändå.
.
#7 Men gud. Jag har helt haft för mig att ljusa ögon = grey, rubin = lilac men det är ju tvärtom! Ska man gå efter ögonfärgen är hon ju lilac? 
Okej sista bilden var väl inte direkt passande till min text eftersom hon har demonögon på den. haha. ;)
Svårt att se ögonen ordentligt. Har de som en blåaktig ring runt pupillen
Grey pgpg kan jag aldrig tänka mig att hon är med de ögonen
Jag ska hämta henne och kolla ögonen närmre. Vad betyder blåaktig ring runt pupillen isf?
Jag har aldrig haft en rödögd gris innan, hon är min första. Chifu som är cinnamonagouti har ju rubinögon, och dom är hundra nyanser mörkare än hennes.
Glömde ju p-locus! Men pgp om hon är grey, eller pp om hon är lilac, vilket jag inte vågar säga varken bu eller bä om efter att ha sett bilderna.
Försökte ta en bättre bild på hennes ögon utan blixt men allt blir bara sudd utan dagsljuset.
Synade ögonen noga och hon har en mörkare ring precis runt det röda, är det den ringen du menade?
Jag vågar inte svära på något så här själv, men när jag tittar på henne och på dina bilder Lyan så har ju min tös mer likt Sannas ögon än den första.
Jag tror jag lyckades få någon bättre bild precis, jag lägger upp den om en minut.
Håll en ficklampa mot ögat så brukar det gå att fota.
Det blir lite fel att gå efter Pruð egentligen eftersom hon är fyra år. Fram tills hon var två år så var hon rödögd och sedan har ögonen mörknat successivt.
Att de har den där blåaktiga irisen ska tyda på att ögonen kommer att mörkna. Om du tittar på Sanna så är hennes iris alldeles rosa
#20 Jag har ingen ficklampa. ;)
Här är iaf en bild så bra jag kunde få den under diskbänkslampan. ;)
Och en till. Jag tycker dock att de är ljusare i verkligheten och dagsljus…
Utefter den bilden tror jag att hennes ögon kommer att mörkna, alltså pgp, men jag kan inte svära på det
Och på andra bilden blev jag osäker igen :-P
#23 Mörkna, som att i det stämmer att hon är grey, eller?
Är det stor skillnad i möjliga färger på ungar beroende på om hon eller andra bakom är grey eller lilac? Om jag använder koden jag har och kollar henne ihop med tilltänkta hanar tänkte jag?
#25 Precis. Inte jättestor skillnad mer än att hon kan ge pe också. pgpg vet vi iallafall att hon inte är utan hon är antingen pgp eller pp
#26 Okej, tack. Då ska jag kika lite vad det blir. ;)
När du ändå är på tråden. ;) Har du lust att ge mig det du kan på Chifu? Cinnamon agouti. Mamma CB Lemonagouti, pappa Samsung chocolate magpie (bara chocolate och black magpies och harlequins och DEW-magpies bakom honom).
Ähuuummm *harkel* Om jag inte minns fel ska hon vara pe bärare 
#28 Fast det är ju det vi diskuterar om :-) Är hon pgp så är hon grey (typ, de blir gärna knasiga i färgen med den genkoden) och bär på pe eller så är hon pp och då Är hon pe. Bägge är lika sannolika i detta fallet
Fixar Chefen när jag har tillgång till dator :-)
#29 när hon låg ute på annons har jag för mig att det stod att hon var pe bärare
eller om det var kan vara pe bärare hmm
Men det är ju bara å kolla med hennes uppfödare hon bör veta 
Chifu Aa bb crcr E (och e eller ep) PP SS troligen. Ss om han sen lämnar ungar med vita tecken, om han går i avel.