Vad ska jag..?
Hej!
Ingen utav mina marsvin gillar de vanliga c-vitamin rika grönsakerna! Salladskål, broccoli, vitkål, ingen äter det. Jag fick slänga ett helt vitkålshuvud för att ingen gillade det. Så vad kan jag ge dom för att det ska täcka det dagliga behovet av c-vitamin? Nu får de bara morot,gurka & sallad. Som till mesta dels besår av vatten & andvänds enbart som godis. Men jag vet inte vad jag ska ge dom annars? Så snälla, ge mig massvis med tips!
paprika, har inte mött något marsvin som inte gillat det ;) ävldigt c-vitaminrikt, speciellt röd
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Jo, paprika gillar det. Men om man ger det ofta kan de ju få svamp. Vilket jag inte vill.. :/
hmm… testat med persilja eller basilika?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Ja persilja har jag testat, det funkade ganska bra. Men Basilika visste jag inte! Tack så mycket, :)
#4 ingen orsak, är bara glad att hjälpa till :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Haha, hur mycket kan man ge av det ungefär? Just nu äger jag endast 2 honor. :)

Mina marsvin får gul paprika varje dag (och det har mina marsvin fått så länge jag har haft marsvin - femton år i somras). Mycket sällan de har haft munsvamp. Vet flera andra som också ger paprika dagligen utan att orsaka munsvamp. Hur många gånger (dagar i rad) har du testat exempelvis vitkål? Har du de gånger gett enbart vitkålen (och hö samt vatten) eller har de fått sina favoriter också?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
blomkål
#7 Okej, då verkar ju paprika fungera utmärkt. I ca 2 dagar, första dagen bara vitkål. Andra tillsammans!
#6 2-3 blad per marsvin typ :)
sen måste jag tillägga att jag ger röd paprika till mina och dom har inte fått svamp ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Okej, tack så mycket! Får åka & handla imorgon!

Vi ger också lite paprika varje dag och har inte sett någon munsvamp än *peppar peppar* (har haft dem i 4 månader).
Igår hittade jag för första gången grönkål i affären och det var mycket populärt!
Annars ger vi vitkål, spetskål, broccoli (dock bara stjälken då de inte gillar blommorna - men blommorna kan ju vi äta
)
Droppa c-vitamin i vattnet (en av 2 flaskor) eller ge i hö/pellets.
#13 c-vitamin i vatten hjälper inte. Försvinner efter 30-60 min så marsvinen hinner inte få i sig en bråkdel av dagsbehovet tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För att få grisarna att äta BRA mat måste du först sluta ge "godis" helt.
Några av mina åt inte vtkål först heller, men nån dag utan morötter och annat tjafs gjorde susen.
Mina får varierat:
Brysselkål, vitkål, broccoli, paprika (mina hanar får ofta svamp så det är bara 1 paprika per vecka här), kålrot, rotselleri, ibland lite persilja/basilika, lite morötter (ges alltid EFTER dom ätit bra mat), ibland slinker det in lite andra godsaker med. Äter vi tacos får dom "buffe" men godsaker.
Du Kan Prova Apelsin eller citron mina marsvin älskar apelsin, det har mycket c vitaminer eller så kan du gå till en vet och fråga efter en c vitamin spruta. marsvin behöver c vitaminer dagligen. 
jag bruka ge mina marsvin en buffe på morgonen med lite salad, gul paprika,apelsin, och moroter.
Jag recomenderar att inte ge droppar i vattenet för då kanske det tycker att det är äkligt och då driker inte
Tack för alla tips!
#12 Grönkål har jag inte hittat ännu i butiken, men det kommer väl. Dock fanns det fortfarande persilja ute i landet! Vilken härlig bild föresten. En tråd piggas alltid upp med bilder! ;)
#15 Skall jag bara ge vitkål & broccoli osv, Ingen annan ''godisgrönsak''? Bananflugor drar sig ganska snabbt till grönsaker som ligger för länge i buren. Tror du dom blir uppätna om jag tar bort godiset helt? Bra tips isåfall! :D
#17 Innan jag visste att det inte fungerade så drack dom vattnet utan problem. Men som Frida säger så är det bara onödiga pengar att droppa vitaminer som ändå inte tas upp i den lilla marsvinskroppen.
#18 Kollat på Coop (forum främst) och Maxi? Där har jag hittat. Även på city gross :)
Kollat på humlans sida? Finns bra fakta där vilka grönsaker som är bra, som dom kanske gillar? :D
#19 Okej, nej jag har bara tittar på Ica! Men tack för tipsen! :D Ska kolla in humlans sida.
Jag har c-vitamin droppar som jag ger varje morgon. Ena svinet älskar dom medans man måste lura det andra med lite sallad :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Apelsiner :)
Humlans marsvin har en hemsida som #19 nämner. Där finns en tabell med olika grönsakers näringsvärde. Vi använde den som "husbibel" i början. Marsvinsungar behöver mer C-vitamin per dygn än vuxna djur.
Att marsvinen vill ha goda grönsaker först och struntar i vissa nyttiga om de får gottiset samtidigt är ju inte så konstigt. Så följ du råden du fått här ovan, så ska du se att dina marsvin lär sig att äta rätt.
Våra marsvin har sina favorit-grönsaker. Den ene är tokig i paprika, medan den andre hellre smaskar i sig vitkål först eller broccoli. Ingen av dem åt särskilt mycket vitkål från början om det låg morötter, paprika eller annat som lockade mer i skålen. Då började vi servera vitkålen först och vänta ett tag - kanske en timme - innan de fick de andra grönsakerna.
Mia Winge, som skrivit boken Mitt husdjur marsvinet - en fantastiskt bra och lättbegriplig bok - avråder också från C-vitamindroppar i vattnet. Däremot har hon en "nödlösning" med askorbinsyra (rent C-vitamin från kryddhyllan) i en s k dubbelgurka.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#23 Tack för tipsen! :D Men jag har lärt marsvinen nu att både Vitkål, grönkål & paprika är smaskens! Så nu knapras det på för fullt i burarna. Har alltid en skvätt askobinosyra i gröten jag ger ibland. Och inga droppar i vattnet då det känns helt onödigt när det ändå inte hjälper. Så problemet är löst! Jippie! ;D
#22 Det skrev du i ett inlägg ovan ;) Att gå till en vet och få c-vitaminer i spruta känns ganska onödigt när askobinosyra finns på t.ex Ica. Men tack för tipsen ändå. ^^
#22 apelsin är endast bra att ge i liten mängd och inte ofta pga risk för bland annat munsvamp :)
#18: Vi har köpt grånkål i Coop Forum, så där borde det finnas iallfall (: