Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 673 ggr
Essentials
0

Lunginflammation, digivande hona?

Min hona Angel fick bebisar den 4/1, och nu idag har hon börjat rossla när hon andas. Hon är pigg, äter med bra aptit och jag kan inte se att nosen rinner eller något liknande. Jag misstänker att hon kan ha en förkylning eller lunginflammation. Dock är det väldigt varmt i marsvinsrummet och hon har inte utsatts för drag, så skulle vara konstigt. Jag har aldrig haft ett marsvin med lunginflammation eller förkylning innan.

Jag undrar då om jag ska beställla tid till veterinär direkt, eller om jag ska ge henne lite extra vitaminer och beställa tid om hon blir sämre? kan man medicinera en digivande hona, tänker på om bebisarna fortfarande kan dia under medicineringen?

nightmares
0

Har du Bactrim hemma hade jag behandlat direkt. Annars är det möjligen bättre att avvakta en aning för att slippa stressa honan, men om det inte försvinner eller om hon blir allmänpåverkad är det nog säkrast med ett veterinärbesök. Håller tummarna för att det är något övergående och inte lunginflammation.

Olika mediciner påverkar foster/diande ungar olika, så det generella svaret är att du ska fråga din veterinär om sådant. Enligt FASS är Bactrim, som du troligen skulle ge, okej till digivande honor ("Passerar över i modersmjölk men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser") men har fosterskadande effekter om det ges i slutet av dräktigheten.

Essentials
0

Tack så mycket för ditt svar! väldigt tråkigt när djuren blir sjuka Rynkar på näsan Tyvärr har jag ingen Bactrim hemma, men gör så att jag avvaktar lite då. Blir hon inte bättre, får jag ta henne till veterinär.