Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 874 ggr
Ilya
3

Livet som djurägare

Jag har en del tankar och frågor om livet som djurägare. Ni får mer än gärna svara på dom och diskutera hur det är att dela vardagen med fyrbenta!

• Tröttnar ni på djuren ibland? (Marsvinen i sig eller dom andra djuren i hushållet)
    **Eller är ert marsvins/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?
    **

• Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen?

• Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls?

• Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt)

• **Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?

**

• **Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller marsvin)?

**

• Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra?

Fridaaaa
2

Har 1 hund, 2katter, 6 marsvin, 5 kaniner och höns tillsammans med min sambo :) Plus 1 akvarium

Tröttnar ni på djuren ibland? (Marsvinen i sig eller dom andra djuren i hushållet) **Eller är ert marsvins/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?
**När jag är sjuk och knappt orkar ta mig upp i sängen, kan det bli lite jobbigt, eller om det blir mycket på en gång: t.ex dödsfall, sjukdom osv. Men det är så sällan jag är trött på dem. Är uppväxt med djur sedan jag föddes, så intresset är liksom "inbyggt" tror jag eller vad man ska säga:P

**Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen?
**Om det är någon dag när jag är trött på allt, så tänker jag på alla roliga stunder man har haft med dem, hur underbara dem är och hur mycket dem ger :)

**Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren?
**Nej blir inte direkt påverkad. Det är mina djur, inte deras :) Inte dem som ska leva med dem, utan det är jag, huvudsaken är att jag älskar och gillar mina djur, sedan får andra tycka vad dem vill. Fått t.ex en del kommentarer ang skinnysarna, men bara att skaka av sig :)

Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till?
Vid vilket antal går din gräns?
Ha inte mer djur än jag har tid med. Ska inte bara ingå städning och utfodring utan även tid till kel, mys och hagtid t.ex :) Ska finnas tid till djuren också inte bara skötsel och ekonomi t.ex :)

**Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?
**Det är jättesvårt att säga hur mycket tid det är till varje enskild individ. Beror helt på dagarna, osv :) Hunden & katterna brukar få mer tid i regel eftersom de är lösa i huset och kommer när de själva vill. Men ägnar mycket tid åt mina djur varje dag :)

**Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller marsvin)?
**Nej  absolut inte. Ett liv utan djur är inget liv enligt mig :)

**Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra?
**Marsvinen - Trevliga, relativt lättskötta djur. Mysigt prat och mysiga individer oftast. Passar för mys i soffan men ändå roliga när de springer i hagar osv med sina bus och upptåg.
Kaniner - Med trevliga och relativt lättskötta. Med mycket bus och upptåg, kräver dock en del utrymme (om man som jag, vill ha så stort som det bara går) och mer motion än marsvinen i regel. Man kan göra en hel del med dem också.
Katter - Underbara djur. Tillgivna, men ändå ganska självständiga.Behöver inte rastas på samma vis (beroende på hur man bor, mina går ut & in som dem vill) men behöver ändå kärlek, omtanke och aktivering.
Hund - Går inte att beskriva. Man kommer ut i friska luften, tillgivenhet, ger en kärlek och mycket annat!
Hönsen - Roligt djur. Ger ägg men ändå en hel del roligheter när de är tama och även när man kan ha dem lösa :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
5

Tröttnar ni på djuren ibland? (Marsvinen i sig eller dom andra djuren i hushållet)
Eller är ert marsvins/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?

Absolut gör jag det. Inte på djuren i sig visserligen, men på allt som tillkommer när man har djur, och speciellt när man har många djur. Jag har i nuläget 12 marsvin, 2 katter och en guldhamster på en yta av knappa 60 kvadratmeter. Om jag inte hela tiden ser till att det är rent i lägenheten, burarna är rena, kattlådan är rensad, golvet är rent från spån och utsprätta marsvinspluttar, kan jag få känslan av att jag själv är undanskuffad från lägenheten, och djuren har tagit över. Det gäller att hela tiden ligga steget före för att undvika den situationen, men ibland händer det att man hamnar där ändå.

Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen?

Jag gör det jag måste göra för att djuren ska må bra, men inte mer än så. Efter ett kort andrum infinner sig den underbara känslan av nyförälskelse igen och jag kommer ihåg varför jag har mina djur och vad de betyder för mig.

Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls?

Ingen har tyckt illa om mina djur så jag har inte varit i den situationen. Men folk är duktiga på att få mig att förstå att jag är konstig som samlar marsvin på hög. Men jag är nog konstig då. Hellre det än som alla andra. ;)

Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till?
Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt)

Jag skulle inte tröttna på marsvin oavsett antalet, men självklart har vi alla en gräns för hur mycket arbete vi klarar av runtomkring dom. Jag har 12 marsvin och min gräns för permanenta ligger vid 16. Eftersom jag föder upp kan det hända att antalet överskrids när det finns ungar, men det är något jag räknat med sker ibland innan de som ska flytta har hittat hem.

Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?

Jag är inte den som har principen att alla marsvin ska få si och så mycket personligt kel i mitt knä per dag, utan min princip ligger i att varje marsvin ska få så och så mycket tid utanför buren per vecka. Det händer att jag lägger mig på soffan med en utvald gris framför en film ibland, eller sätter mig med en gris i knät framför datorn ibland, men jag ser ju själv på marsvinet att det hellre skuttar omkring med kompisarna i lekhage än sitter med mig och kollar på film. Mysstunderna i knät ser jag mer gynnar mig än grisen. ;) Jag passar också på att lyfta upp och sno en puss eller femton när jag känner för det, men det är också för min egen skull och inte grisen som älskar att få ett stort människoansikte tryckt mot nosen. ;) Ut och leka försöker jag få alla marsvinen till att göra i alla fall varannan dag om det hinns med. Hur länge de är ute är olika men allt från 30 minuter till ett par timmar.

Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller marsvin)?

Nej. Trots att jag ibland då jag hamnar i situationen jag nämnde i första punkten säger till mig själv att när dessa djuren inte finns mer ska jag aldrig mer ha djur, så vet jag innerst inne att jag har inte varit utan ett husdjur sedan dagen jag föddes, och kommer knappast vara det en dag i framtiden heller. Visst skulle det bli enkelt och rent, men ack så tråkigt. ;)

Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra?

Mina djur passar mig bra därför att de är lättskötta djur med stora personligheter, och de ger mig så mycket glädje att få ta hand om och titta på. Guldhamstern är det lättsköttaste djuret jag ägt, han kostar mig kanske en tjuga i månaden, och han är fasligt söt och rolig att titta på.

Katterna är även dom otroligt lättskötta. Rensa i kattlådan ett par gånger om dagen, hälla upp mat lite då och då, klappa, kela och moffla ner huvudet i den lurviga magen när man behöver tröst, de är underbara pojkar som jag levt med i snart 15 år och jag bävar för dagen de inte längre finns kvar trots att de kostar mig ca 500 kr i månaden i bara mat.

Marsvinen är väl de som egentligen skulle vara nästan mest lättskötta, men kräver absolut mest utav mig. Dels är det väl för att jag har så pass många jämfört med bara två, och dels för att jag är otroligt mån över att de ska ha det så förgrymmat bra att det är larvigt. Det arbetet och de pengarna jag lägger på dessa grisar månad efter månad borde i sig visa att jag brinner för mina marsvin.

Jag asar hem säckar med hö, balar med spån, ställer mig i kassan på ica för att betala 12 paket havregryn och får varenda gång höra "ska du laga gröt?" och inte sjutton skäms jag. "Nej, jag föder upp marsvin" svarar jag glatt och påbörjar resan hem med bussen med mina 18 kilon havregryn i en resväska.

Jag åker bussen till granngården och köper mina 20 kilossäckar med lucern, som jag måste stå på parkeringen och skära upp och hälla över i stora kassar med handtag så att jag kan åka bussen hem med det igen.

Allt för att marsvinen ska ha sitt. Blir det några pengar över, då äter jag. ;)

Zorro_Tiger
1

Okej, Jag har inte marsvin men jag har 1 hund, 1 katt och 3 hamstrar så jag skriver ändå ;)

Tröttnar ni på djuren ibland?

Katten: Vi (Hittade henne på en motorväg mitt på natten) hittade henne när hon var 3 veckor, Hade precis öppnat ögonen och helt hjälplös så därför har jag fått ta tahand om henne som min lilla bebis, Haha ;) Nej men seriöst så ser jag henne som min dotter typ :P Jag är så stolt över att se henne växa upp från söt katt unge till graciös (Heter det de?) och vacker katt :')

Hunden: Hon är som min syrra, Så det är som att fråga: Tröttnar du på din syrra ibland? Nej men , Haha, Ni förstår vad jag menar. Men när vi tog över henne (Från min mammas nya mans pappa) så kunde vi knappt gå i koppel med henne för hon hade bara gjort det ca 1 gång i månaden på 6 år… Då kändes det hopplöst ibland. Men vi tränade och tränade och nu är hon den perfekta familjehunden och hon drar inte det minsta lilla, Så tålamod och träning lönar sig! <3

Hamstrarna: Eftersom 2 av dem är helt otama och jag försökt få de 2 tama i 1 år nu så ja, Jag är trött på de nu. Men den som man kan ha upp (Fast med handskar på) har jag inte tröttnat på. Låter kanske hemskt men så är det!

Blir du påvärkad av dina nära och kära ang djuren?

Jag tar alltid illa vid, Eller ja illa och illa, Jag blir bara sjukt arg. Har slått ner en klass"kompis" för att hon sa att jag var en djurplågare som plågade mina djur så ja, Arg blir jag allt ;)

Hur många djur av varje djur går din gräns?

Alltså jag skulle gärna ha 1 till hund och minus 3 hamstrar och plus 2 katter ;)

Hur mycket tid ängnar du åt varje individ och vad gör ni?

Katt: Busar suuuper mycket, Det går inte att ta slut på energin hos en kattunge ;) Sedan sitter vi bara och myser, Jag kanske sitter vi datorn och då ligger hon framför tangentbordet och spinner. På kvällen när jag går och lägger mig tar det 5 minuter sen känner man något lurvigt som kommer och kryper ner under täcket.

Hund: Går ut på promenader, Iblnad på långa upptäcksfärder i skogen. Super mysigt att gå och småprata (Inte för att hon svara genom att prata) och kunna berätta saker jag inte kan berätta för någon annan än henne. Vi sitter och myser i soffan eller är ute i trädgården och busar eller tränar olika trix's med klickern.

Tama hamster: Sitter i soffan och tittar på tv och bara myser, Gör lekhage i badkaret och låter springa i springboll.

2 otama hamstrarna: Gör lekhagar i badkaret till dem och låter de springa i sina springbollar och annat.

Kan du tänak dig ett liv utan dina djur?

Kan inte tänka mig hur det skulle vara utan min katt och hund men med hamstrarna kan jag tänak mig. Fast med katten är det som att fråga om man kan tänka sig att leva utan sin syster och syster/dotter, Hehe ;)

Varför passar djuren du har dig så bra?

Alltså det var värken meningen att jag skulle ha hund eller katt så jag vet inte riktigt :P Hamstrarna trodde jag skulle passa mig bra men det gjorde det inte.

Sådär då var jag klar :) !

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

flocken
1

Jag har 1 hund, 14 marsvin, 4 kaniner

Tröttnar ni på djuren ibland? (Marsvinen i sig eller dom andra djuren i hushållet)
Eller är ert marsvins/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?

Visst kan jag tröttna. har precis kommit ur en rejäl svacka då jag höll på spy på allt. Men då hade det varit extremt mkt sjukdomar & djur som dött

Oftast tvingar jag mig själv att vara inne hos djuren. Titta, klappa & ändra om. I helgen gav jag mina hanar större burar. Nu känns allt toppen igen

• Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren?

Mina djur. Mitt intresse.Gillar ni det inte behöver ni inte komma hit

Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns? Är rätt nöjd just nu. Brukar ha daghundar här oxå. Jag prioriterar mina djur. Men har även 2 barn på 5 år & 3 månader

• Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans? Kaninerna får komma ut i hagarna & sele flera gånger/v. HUnden får mäst uppmärksamhet. Vi hänger alltid ihop. Hos marsvinen får hanarna mäst uppmärksamhet. De går bara 2 & 2. I flocken är det 10 djur. De har varandra.Men de kommer ut på golvet regelbundet & på sommaren har jag stora hagar ute
  • Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller marsvin)? Aldrig!!
  • Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra? Hunden är min assiatant. Har flera kroniska sjukdomar som gör så jag behöver hjälp i vardagen. Marsvinen är ett substitut av hästarna. de är lika men ändå inte. Jag har fortfarande hö lukten, pellets/havre, spån. Sen att de är helt underbara djur som får mitt hjärta att smälta är bara ett plus.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Virvlan
1

Rolig idé =)

• Tröttnar ni på djuren ibland? (Marsvinen i sig eller dom andra djuren i hushållet)

• **Nej aldrig. Dom är så roliga dom är en del av min familj.
    **

• Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? T.ex om någon tycker illa om dina djur. Blir du ledsen då, svalnar ditt eget intresse eller bryr du dig inte alls?

Nej ja anser bara att dom inte fattar grejen, dom måste förstå att marsvin är speciella djur. Om dom inte gillar dom, visst. Men klaga inte på att ja har dom. de är mina djur.

• Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns? (Beror kanske på djurslag, men försök tänka rent generellt)

ja har 2 men kan tänka mig 2 till..

jag kramar dem och har dem ute, rastar dem. ger dem mat. pratar med dem… umgås =)
    **
    ALDRIG
    **
  • Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra? dom är så fina djur, dom är snälla och tama. dom älskar mig. luktar inte. behöver inte gå ut med dom..haha =)
Ratzo
0

Har inga marsvin men har andra djur.

Ja men det är inte ofta

• Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen? Hittar på något kul med dem, t.ex så brukar jag göra en hinderbana till råttorna.

• Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren? Bryr mig inte, huvudsaken är att jag gillar dem och det gör jag!

• Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till?  Vid vilket antal går din gräns? Det antalet jag har nu räcker (7 st)

• Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans? Jag har ingen bestämd tid som jag ska ägna åt varje individ, utan det blir bara att jag tar upp någon och gosar när jag känner för det.

• Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller marsvin)? Nej inte!

• Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra? De är lätta att sköta.

I can't drown my demons, they know how to swim.

MiniW
0
    **Eller är ert marsvins/djurintresse så gediget att det aldrig ger med sig ens för en stund, dag, veckor?
    **Det händer ibland - om man har haft mycket att göra och är trött eller kanske sjuk.

• **Vad gör ni för att få tillbaka intresset igen?
    **Prioriterar. Jag vet att jag mår mycket bättre med djur än utan. Vid sånna tillfällen då jag känner mig lite trött så prioriterar jag mer tid med grisarna och vips så är jag back on track igen!

• Blir du påverkad av dina nära & kära ang djuren?
    Nej, inte direkt. OM någon av dom har någon åsikt så låter jag dom ha det; däremot om de vill påverka hur jag tar mina beslut vidare om jag ska ha husdjur eller inte angår inte dom då de inte bor med mig.

• Hur många djur/marsvin kan ni själva ha innan ni tröttnar (för mycket av det goda?) eller inte får tiden att räcka till? Vid vilket antal går din gräns?Jag har två stycken marsvin då jag tycker det är alldeles lagom för mig, lägenheten och för deras skull. Jag tycker om att kunna ge MYCKET tid till mina individer så att ha flera skulle inte fungera för mig.

**Någon timme varje dag. Oftast har jag båda mina grisar i knät samtidigt om de sitter där - är de på golvet så är de alltid tillsammans.

**Helst inte. Jag har vart där men jag mår som sagt mycket bättre med djur.

• **Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra?
    **Jag tycker om sociala djur som har många olika förmågor. De är även lättskötta och relativt billiga i drift (nåja, det beror på hur man är som matte/husse; jag själv handlar hellre massor med saker till grisarna än mig själv).

godisgrisen
1

Älskar den här typen av trådar. Tack TS för väl genomtänkta och viktiga frågor.Glad

• Mitt intresse är nog väldigt grundmurat. Jag ledsnar aldrig inte ens på att mocka burar. Ibland är jag inte lika motiverad kanske men skötseln och ungänget med djuren är rutin och mitt liv. Nej jag ledsnar inte. Men när de är sjuka eller om någon dör då blir jag väldigt less… och då känns det ibland tungt med djurägandet.

• Om jag är depp för att någon är sjuk eller dött tar jag upp en frisk en då får jag tillbaka energin.

• Det är klart att jag blir lite besviken när folk jag gillar och som är viktiga för mig inte gillar mina djur. Men jag gillar inte djuren mindre för det. Det är nog lite svårt att få det ur mig tror jag,

• Jag har ju två katter också. Det är ett måste utan katt känner jag mig inte hel men kan ändå inte tänka mig att ha fler än två. Det är väldigt lagom många. Fiskar har jag också fem akvarium just nu troligen skulle det var bättre om jag bara hade två. ;-) Marsvinen är många för tillfället finns 33 st här och en hel del av dem måste vara här för att min uppfödning/avel ska funka men det är en del extra djur som gamla älsklingar jag inte vill släppa. Några är ungar som ska flytta så 29 st är mina kanske är det för många med tanke ppå utrymmet och annat men jag tycker det fungerar bra och jag tycker att jag hinner med dem. Fler kan jag inte ha för jag har inte plats för fler.

• Hur mycket tid ägnar ni åt varje individ, och vad gör ni då tillsammans?

• **Jag tar ju inte upp och gosar med alla varje dag men så ofta jag hinner och jag ser noga till att de får golvtid, mat och rent omkring sig. Jag pratar och marat och mutar hela tiden. Katterna är oftast på mig vi umgås intensivt.

**

• Skulle du kunna tänka dig ett liv utan djur (djur allmänt eller marsvin)?

• **Nej jag kan inte tänka mig att leva utan katt eller marsvin och jag saknar hästarna i mitt liv.

**

• Varför passar just marsvin (eller dom andra djuren du har) dig så bra?

• Katter är heligadjur övriga kommetarer överflödiga. ;-) Fiskarna är spännande jag älskar att pyssla med mina akvarium och har haft det intresset sen jag var liten och vill inte vara utan det. Marsvinen är mitt uppdrag. Jag tycker att de är de bästa tänkbara husdjuren.De är sociala, trevliga, roliga, glada, intressanta, lättsamma osv, jag tycker de är perfekta helt enkelt. Ger man dem förutsättningarna så kan de bli hur bra husdjur som helst. Jag älskar att dela mitt liv med marsvin och jag vill att fler ska förstå hur perfekta de är!