Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1410 ggr
juliino
0

Hjärnskada/hjärnblödning?

I Augusti tog min kära Pelle ett skutt ur min våningsbur när jag fixade med grönsaker och gallret var borta för en stund och herren tyckte matte var allt för sölig.

Reslutatet blev några tänder fattigare och han fick ett par läskiga kramper ca två gånger. Tänderna växte ut och eftersom han inte blev dålig så åkte vi inte in till veterinären.

HÄR finner ni tråden jag skrev då.

I oktober fick Pelle en ny kompis och han har varit hemsk mot honom.
Nu ikväll betedde han sig väldigt underligt. När jag skulle ta upp honom för att ge honom ringorms medicininen så började han kurra så fort jag tog i honom och sen så när jag skulle ta handen under magen på honom början han sparka åt sidan och bete sig som om jag var en marsvins hane som försökte bestiga honom. Så fortsatte det om igen. Väl uppe så var det en kamp. Vet inte hur jag ska förklara.. Han kunde inte sitta still. Och det var kurrande och pipande för fullt. Försökte kika närmare på honom för att se hur han mådde tex kolla ögon tänder så försökte försiktigt hålla honom stilla och då började han rycka/hoppa.

Är väldigt fundersam på om det kan vara hjärnblödning men undrar om det kan bero på fallet som skedde i augusti?

Kan dom gå med hjärnblödning så länge och jag tycker inte han har betet sig såhär underligt.

Vad tror ni? Vill gärna ha råd och tips snabbt av någon som kan vara lite erfaren kring detta vad ni tror.

Jag tänker självklart höra av mig till en veterinär ang detta!

[randi]1
0

Är ju absolut ingen veterinär, men om han skadade sig i fallet, så kan han ju ha fått en hjärnskada. Om han blev förändrad efter olyckan, så är det nog troligt att han fått någon skada. Berätta hur det gick för er hos veterinären (om ni får en tid dit). Lycka till med honom, och att allt ordnar sig.

Sammetskatt
0

På vilket sätt skulle hans beteende visa på stroke? Jag tycker mer han verkar irriterad eller kanske har ont någonstans och därför inte vill bli upplyft eller pysslad med. Om det hade med fallet att göra borde det ju ha visat sig tidigare. Tycker hans beteende liknar min griniga älsklings tidigare beteende, så jag tycker inte det verkar oroande ;)

juliino
0

#1 Han blev inte föränndrad direkt efter olyckan dock därför jag blev fundersam.

Tack! :)

Hoppas någon kikar in och kan ge mig lite råd!
Känner mig så orolig!

[randi]1
0

# 3 Hur gammal är han? Han har inte ont någon annanstans? Det enda du kan göra, är att rådfråga en veterinär, och se vad de säger.

juliino
0

#2 Min hane brukae inte bete sig på detta viset. Och eftersom han varit med om ett fall och tecken på hjärnblödning kan vara förändringar i beteendet såsom aggrission. Sen fick han ju ryckningar ikväll så det är klart jag är orolig!

[randi]1
0

Han kan helt enkelt ha fått ett epileptiskt anfall, eller en hjärnblödning, fast inte utav fallet, eftersom det gått så lång tid som du säger (därav min fråga om hans ålder). Det är jobbigt när ens djur blir förändrade/sjuka, och ni får båda styrke kramar från mig (även om det inte ger dig något svar).

juliino
0

#4 1år fyller 2 i år. Han har en böld/knöl i munnen som jag varit hos vet med och pratat med annat folk med dock tror jag inte han har ont av denna eftersom han äter med god aptit och eftersom den är i munnen så tror jag att om han haft ont där så tror jag att han skulle haft problem med aptiten.

Jag ska rådfråga vet imorgon men jag vet att det finns kunnga människor här inne med :)

Sammetskatt
0

#5 Jamen stroke är ju ett akut tillstånd. Fick han riktiga ryckningar som var okontrollerbara eller var det mer som att han "hoppade" som jag förstod det på beskrivningen. För hopprycker gör Fuji också när han är upprörd/sur. Var det riktiga ryckningar utan kontroll förstår jag att du blir orolig, men tror inte på stroke pga fallet, troligare med hjärnskada. Men verkar han dålig så är det ju bara veterinär som kan svara och stroke eller inte är ju ovidkommande. Håller tummarna att det inte är något allvarligt!

Sammetskatt
0

#7 Ingen infektion då som kan sprida sig? För i så fall kan ju problemen komma senare :/ Var i munnen sitter den? I mjuk vävnad eller vid tänderna? Utslagna tänder och böld i munner låter inte som en bra kombination :/

juliino
0

HÄR är min tråd om bölden där skrev jag om vad vet gjorde och hur den känns och så finns det två bilder.

juliino
0

När jag kikade på ögonen förut på var han röd i överkanten på ögat. Men nu när jag tänker efter kanske det är början på Cherry-eye?

Ska försöka ladda upp bild

Mirinda
0

Is i magen Juliino; imorgon är en ny dag. Kolla hur han mår och beter sig. Ring och boka vet-tid till Pelle om du då fortfarande är väldigt orolig.

Hoppas du får sova lugnt i natt (oro gör ju inget bättre) och att det inte är något allvarligt med Pelle. Jag håller tummarna.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

juliino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Tack Mirinda! Vad tror ni? Början till cherry eye?

pinku
0

Jag tycker det ser ut som cherry eye, men det är väl inget farligt, vad jag har förstått.

Mr. Sniffles fick cherry eye för typ ett år sedan, betydligt större än på din gris, man jag hann aldrig ens ringa veterinären innan den började gå ner, och försvann helt på dag två. Det såg ut precis sådär, fast mycket större.