Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1509 ggr
_Charlie
0

Tappat tänder, luktar apa.

Min lilla Edwardbulle försökte ta sin morotsbit ikväll men tappade den gång på gång. Jag skrattade lite och sa men edward då, har du tappat tänderna eller? Mycket riktigt är övertänderna utslagna så när som på några mm på ena sidan, och han är även lite missfärgad i tandköttet allra längst upp. Jag tyckte även att han luktade lite fränt i munnen och jämförde med ett annat marsvin som inte luktade något alls.

Jag har haft en gris som slog ut tänderna förr och det krävdes inga åtgärder.

Denna blir jag ju dock lite orolig över pga doften, men han fick en sanering i munnen med hjälp av en tops och jag fick borta många missfärgningar. Han hade nämligen rejält med matrester lite varstans som jag tog bort och tvättade rent, och jag hoppas att det är matresterna som luktade illa och inte en infektion. :(

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var mycket svårt att ta en bild på pojken då jag dels har en urusel kamera som visserligen ger löjligt snygga bilder i dagsljus på balkongen, men i övrigt ger mig 1 skarp närbild av 50 övriga tiden på dygnet, och dels var ju inte detta världens skönaste grepp att bli utsatt för tyckte liten gris. ;)

Jag ville dock dela med mig av bilden och fråga om någon varit med om infektion där själva tänderna ska sitta. Som ni ser på bilden ser man att det är gult och missfärgat där tänderna ska vara.

Det kan vara så att när tänderna åkt ut har det blivit en öppen grop ner i tandköttet, som på oss när vi tappar en tand, och att hö och mat åkt in i dessa hålen. Jag ska ta upp honom igen när det är lugnare hemma och se om jag kan rengöra det.

Jag kommer ringa vet i morgon bitti och rådfråga ändå.

_Charlie
0

Undertänderna är för övrigt mycket fina och i perfekt längd. En kontrollmätning med måttband har gjorts på flera andra vuxna marsvin, och de har alla 1,5 cm långa undertänder precis som Edward. Jag vet dock att de kan börja växa sig långa, men nu har jag iaf en längd att jämföra med, och får hålla koll på längden framöver.

_Charlie
1

Just det, ni kan även se på bilden att det finns en bit tand kvar till höger, till vänster var tanden till synes helt borta.

Picasso
0

Men hur har han kunnat slå ut tänderna han har väl inte ramlat ur buren eller?

_Charlie
0

#4 Ja du, det är väl nästa fråga. Jag har inte en blekaste aning om hur han lyckats slå ut sina tänder.

Han bor ihop med Ella som är parad för länge sedan, i en av de provisoriska burarna som väl kan vara omkring 80x70 någonting. I buren har de 2 pallar, en matskål och en vattenflaska. Spån och hö. Kanten på buren är minst 40 cm.

Antingen måste han varit sjuk under tänderna, och därför tappat dom. Men då tycker jag att båda tänderna borde lossnat helt, och inte lämnat några mm på ena sidan. Det tyder ju på att de är utslagna snarare än tappade. Men hur har han slagit ut dom?

Kanske han bet i keramikskålen lite väl hårt? Eller i vattenflaskan? Jag har ingen aning…

godisgrisen
0

Håll koll. Troligen är det ingen fara. Antar att det blir ett litet sår om tämderna slås ut men det läker nog ska du se. Glad

_Charlie
0

#6 Jo jag hoppas med att det är lugnt, men blir orolig av doften. Har du känt lite skunkdoft från någon grismun? Visserligen hade han ju som jag skrev rejält med gott i munnen som nog legat ett tag, han försökte få bort sådant som låg bakom undertänderna men tungan ville inte riktigt nå, så jag fick lossa en rätt stor klump gammalt hö där.

Längst ner runt undertänderna var det gråsvart av gammalt hö.

Ber en stilla bön att det blir bättre nu när han är ren i munnen och att han inte behöver antibiotika för någon infektion.

Hur lång tid brukar tänderna ta på sig att växa ut igen? Jag har för mig att det gick väldigt snabbt för Plura.

godisgrisen
0

#8 Nä ingen lukt men jag hade en hona som tappade undertänderna ofta och hon hade alltid en massa sopor i munnen. Fast det var rätt länge sen kanske det luktade minns inte…

De växer ut förvånande snabbt det syns skillanad på en dag.

_Charlie
0

#8 Oj då, okej, tack! Då ska jag se hur det ser ut i morgon och på fredag och tvätta rent med koksalt, blir det inte sämre till fredag avvaktar jag över helgen innan han åker till tandläkaren. ;)

Picasso
0

Jaaa om han inte trillat ner från pallen och slagit tänderna i keramik skålen :/ Lite långsökt kanske men de kan ju hitta på saker de där små grisarna ;) Hoppas han klarar sig ifrån tandläkar besök Oskyldig

Sammetskatt
0

Det ser inte bra ut…utseendet i bilden och lukten du beskriver, samt det faktum att marsvinet hade massa mat i såret tyder verkligen på att det har blivit en infektion. Bara att hoppas på det bästa!

_Charlie
0

#11 Inte omöjligt, men jag hoppas att det inte är så såklart. Vi får se hur det ser ut i morgon.

_Charlie
0

Idag är utväxten av Edwards nya tand synlig med någon mm och bildens högra tand mäter nästan en halv centimeter. Otroligt! Inte mycket gul alls idag.

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från nyss, ca 20 timmar efter förra bilden.

Picasso
0

Det ser ju bättre ut idag Skrattande