Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1950 ggr
lisora
0

När kan de börja bo tillsammans?

Hej! Vet inte riktigt vart jag ska sätta detta inlägg under så det får bli under "boende och inredning", är det alltför knas får någon flytta :)

Men idag fick Mimo äntligen en ny marsvinskompis efter att hans förra bästis gick bort. Hanen jag har tagit hem är just nu här på prov, han är ett år. De har fått sitta i varsin bur bredvid varandra, nosat lite. De brydde sig inte något speciellt, det nya marsvinet tvättade sig och lade sig ner och gäspade så han verkar trivas i alla fall :) sen har de även fått träffas en snabbis på marken. De kivades lite och Mimo försökte visa att det var han som bestämde, men efter ett tag lugnade de ner sig och lade sig bredvid varandra.

Nu är min fråga när jag kan sätta ihop båda i samma bur? Jag ska självklart städa den först osv men när kan jag vara säker på att de inte kommer börja slåss? :)

Teddymarsvinet
1

Det låter som om de kommit ganska bra överens den korta tiden de träffats. Håll koll på dom bara och om dom börjar attackera varandra så särar du på dom. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

godisgrisen
1

Oj är det två vuxna hanar? Om det är det så är jag rädd att du kör en helt omöjlig taktik dömd att misslyckas. :-( Du borde ha läst på lite först. :-(

När man sätter ihop vuxna hanar ska de inte bekanta sig genom galler först. Och det sista man ska göra är att låta dem träffas ta isär dem och sättta ihop dem igen då kommer de troligen att börja bråka.

Det bästa sättet är att hitta en neutral ganska stor yta. Där man sätter ett tyg eller matta på golvet och fglera gömställen. Massor av distraherande godis ska spridas ut över ytan. Så badar man båda marsvinen i samma schampo så de luktar lika och släpper dem blöta i hagen. Låt dem stanna där minst ett dygn längre om de undviker varandra eller småbråkar. Sen sätter man dem i en nystäsdad bur.

Jäspningar är ett tydligt tecken på stress tyvärr.

Så fort man delar dem får man börja allt från start igen så dela dem inte om de bråkar de kan behöäva göra det för att få koll på varandra. Dela dem bara om de slåss väldigt mycket och skadar varandra. Så länge du har hopp om att de ska kunna bo ihop så låter du dem hållas delar du på dem är det troligen kört.

Så mitt tips är att sätta ihop dem så fort du kan helst igår…

emmaaslund
0

#2 Är gäspningar ett tecken på stress? Det kan ju inte stämma alltid, då flera av t.ex. mina grisar lägger sig tillrätta på sidan i både bur och famn och gäspar ;o

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

godisgrisen
0

#3 Jäspa kan marsvin göra av många anledningar. Men släpper man ihop två vuxna hanar som är osäkra på varandra jäspar de som bara den. Det är en överslagshandling för att de inte riktigt vet vad de ska ta sig till med varandra. Du har troligen tolkat dina marsvin korrekt men det är en helt annan situation.Glad

emmaaslund
0

#4 Alright, dåså :) (Då ska jag inte lämna TS ämne något mer)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Sammetskatt
0

Jäspningar brukar ju annars tyda på undergivenhet. Så om han lägger sig ner och jäspar kan jag då inte se det som ett tecken på stress?

juliino
0

Jag har försökt sätta ihop en hane på 4år och en hane som var strax under 1år och dom lade sig ner och jäspade och deras ihop släpp slutade med djupa sår även fast att jag gjorde allt engligt regelboken. Dom bråkade mycket och hade det nog stressigt.

Jag har aldrig sett något marsvin jäspa vid någon annan ihoåsläppning men vid denna gjorde jag det oh jag tror att det är den enda som inte fungerat.

lisora
0

Jag har läst på ordentligt, han gäspade för övrigt inte med det andra marsvinet utan precis när han kommit hem - så visst kan det bero på stress, det är ju inte så konstigt eftersom han precis kommit till ett nytt hus, däremot har jag svårt att tro att det alltid tyder på stress då mitt andra marsvin ofta gäspade när han lade sig ner - och han var verkligen intre stressad. :-)

Som jag skrev så fick de träffas redan samma dag, det var inga större problem, de markerade ju revir osv och det blev väl lite småtjafs men definitvt inget allvarligt, tror verkligen inte att det är omöjligt att sätta ihop två vuxna hanar, däremot är det ju svårare. De har fått sitta bredvid varandra i varsin bur nu och de bryr sig inte speciellt mycket om varandra faktiskt, de ska få träffas idag igen och sen om det går bra ska jag nog prova att sätta ihop dom - går det så går det, annars har jag en bebis jag kan få köpa i månadsskiftet :)

lisora
1

Sen förstår jag inte varför det skulle bli kaos bara för att jag delar på dem? Är det samma sak då med två vuxna hanar som bott med varandra länge? För eftersom mitt förra marsvin opererades två gånger så fick de ju bo ifrån varandra minst två veckor, och de blev bara glada när de fick träffas igen

lisora
0

Så för att förtydliga han gäspade INTE under ihopsläppet utan när jag precis satt ner honom i hans egen bur :)

Fridaaaa
0

#9 De är nya för varandra, och risken är att de ska göra upp rang på nytt osv. Det är skillnad om de bott ihop länge. Dock är det risk att sära även på dem i 2 veckor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sammetskatt
1

Vissa hanar trivs ihop och andra inte helt enkelt :) Jag har satt ihop två vuxna hanar en gång…de var ca 2 och 4 år. Rengjorde buren noga, badade marsvinen. Lät dem träffas på neutral mark en stund och satte sedan direkt båda i den nystädade buren. Det äldre marsvinet var osäker och stressad pga tidigare dåliga upplevelser med marsvinshanar, så han försökte attakera och starta bråk, men när han inte fick något gensvar av den andra, som bara ignorerade honom och gick iväg så gav han sig. Det blev ett kortvarigt "tumla-runt-slagsmål". Sedan var de oskiljaktiga, älskade varandras sällskap, bråkade verkligen aldrig. Men man vet ju aldrig innan. Om jag var du skulle jag snarast städa och tvätta dem samt släppa ihop dem, så vet du sedan. Ingen mening med att dra ut på det, risken är snarare att det går sämre. När du väl släppt ihop dem, låt dem rida, tjaffsa och nypa varandra för att de ska kunna göra upp. Blir det däremot riktiga slagsmål, då de tumlar runt, så låt det bli max två-tre sådana SÅVIDA det inte kommer blod vid första, då ska du sära på dem för alltid. Försök inte avbryta ett slagsmål mitt i, för då lär du bli biten, ofta släpper de varandra snabbt.

Lycka till!

lisora
0

så hur skulle ni rekommendera att jag gör nu? ska jag bada dom osv först och sen släppa ut dom på en stor yta med godis och hus? och om det går bra släppa ihop dom i en ren bur? usch blir så nojig över sånthär!

Sammetskatt
0

#13 Japp, det skulle jag rekomendera. Lika bra att få det gjort! :)

godisgrisen
0

Jag tror absolut det är möjligt att sätta ihop två vuxn hanar det kan gå jättebra speciellet om minst en är över två år. Jag har gjort det många gånger men man har bar en chans. Det finns absolut möjlighet att dina kommer att funka. MEN om du låter dem träffas korta stunder och tar isär och sätter ihop igen innan de får chsnsen att verkligen göra upp kommer det inte att funka. Troligtvis har boende intill varandra samma tråkiga effekt. För att det ska gå bra måste man låta dem få fria tyglar och träffas pang på utan att de först fått förutfattade meningar om varandra. Flera av mina hanar tycker hemskt illa om varandra efter att ha känt varandras lukter och sett vrandra genom galler de skulle jag aldrig kunna sätta ihop men jag kan sätte ihop dem med andra hanar som de inte känner. Ofta är det omöjligt att få ihop ett hanepar på nytt som en gång börjat slåss.

Det är möjligt att jag missuppfattade jäspndet på din hane men om två nyihopsatta djur jäspar i varandras närhet så är det absolut ett tecken på stress och osäkerhet på vrandra. När jag sätter ihop hanar har jag koll på jäspndet. Om det ser till synes lugnt ut mellan dem men de jäspar mycket finns det en spänning under ytan och de brukar då i regel behöva mer tid att göra upp rangen. Jag sätter inte in jäspande hanar i en bur utan låter dem stanna på golvet tills de jäspat klart. Många är lite fega och undviker varandra i de fallen jäspas det friskt.

Jaag hoppas att det kommer att funka det gör jag. Glad Om jag lät hård och grinig var det för att jag blev lite trött när jag såg att du gjorde flera missar.  Hoppas det går bra när du gör om och gör rätt. Glad

Sammetskatt
0

Sålänge de rider varandra, hackar tänder osv, kan de vara kvar på den stora ytan. När de slutat med varandra och äter av godiset istället kan du släppa ihop dem i buren istället och hålla tummarna! Om du är väldigt orolig kan det vara klokt att inte stå allt för nära dem, för de kan känna din oro och bli påverkade av den.

Hur stor bur har du till dem?

lisora
0

#15 jo jag förstår men det står så mycket olika på internet och hen jag köpte marsvinet av rekommenderade att låta burarna stå bredvid varandra till de struntade i varandra typ, det finns väldigt mycket olika åsikter om vad som är rätt och fel bara, påminner lite om hästvärlden ;) 

#16 min bur är inte jättestor, ska troligen bygga mig en bokhyllebur men just nu har de bara en 110x60 :/ det funkade som sagt jättebra med mina två andra hanar men dom har ju bott med varandra sen de var bebisar.

godisgrisen
0

#13 Du har fått tips i #2 och i #12. Det finns en bra artikel på MiF har jag för mig om ihopsläppning som beskriver samma modell.

Att bada släppa ihop på neutral mark och låta dem göra upp är det sätt som enligt de flesta funkar bäst. Personligen skulle jag aldrig våga prova något annat.

lisora
0

Tack så mycket för alla tips i alla fall, får hoppas att det går bra ändå! Glad Ska göra som ni föreslagit, så man är på det säkra sidan

lisora
0

Hej igen! De fick sig ett bad och en stor neutral yta.. Och till en början gick det väldigt  bra men sedan började den nya hanen gäspa, och redan där insåg jag kanske att det inte skulle gå någe vidare :/ Sedan hackade de tänder mot varandra under ett bra tag och till slut började de gå runt i cirklar och till sist rök de ihop, och där valde jag att avbryta… Tror dessvärre att båda killarna vill bestämma väldigt mycket och det passade inte riktigt… Riktigt synd tycker jag men jag visste ju att det var svårt med två vuxna hanar :( 

Så nu blir det troligen en bebis till månadsskiftet, det är ju lite lättare..

lisora
0

Kan tilläggas att den nya hanen gått med honor de senaste månaderna, gör det att ihopsläppet blir svårare?

_Charlie
0

#21 Om han gått med honor i flera månader är chansen nästan obefintlig att han skulle acceptera din 1 åriga hane, berättade säljaren det för dig innan du köpte honom? Om inte, tycker jag du ska kontakta säljaren och kräva att h*n köper tillbaka hanen för detta visste h*n om h*n föder upp marsvin, och så köper du en unge och gör om detta så ska det funka fint.

lisora
1

Nej, det är hanen som är ett år och min gris som är 3,5. Och ja, jag visste detta, jag hade blivit varnad om att han gått med honor och att det då kunde bli svårt, och som sagt så är han bara på lån då vi hade på känn att det kunde bli problematiskt, så har ej betalat ännu. :)

_Charlie
0

#23 Vad bra att det löser sig smidigt att lämna tillbaka honom. Att sätta ihop 2 vuxna hanar varav den ena gått med honor är i princip omöjligt om man inte har mycket erfarenhet av detta och en rejäl skopa tur med sig. Du gör klokt i att hitta en liten bebis till din herre så blir nog både du och han glada. :)

lisora
0

#24 jaa jag känner det också, är första gången jag har ett ihopsläpp med två vuxna marsvin, annars har det bara varit bebisar… det blir nog bäst för alla om jag tar bebis istället (som förövrigt är efter den hanen jag har på lån just nu, så även om jag fäst mig lite vid honom blir det i alla fall hans son haha.)Oskyldig

godisgrisen
0

Synd att det inte gick så bra men lycka till med den lilla istället! Det ska nog gå bra i alla fall.Glad

Sammetskatt
0

#22 Inte alls obefintlig. Inlägget jag skrev i #12, där var den yngre en tidigare avelshane och han var den lättaste hane jag haft att sätta ihop med hane. Många uppfödare har ju också vuxna avelshanar tillsammans. Så nog kan det gå, men visst är det ju svårt :) Beror väl på om båda hanarna är "haniga" helt enkelt, är en undergiven spelar nog inte åldern så stor roll.

_Charlie
0

#27 Nej visst, det kan gå, men i de allra flesta fallen krävs erfarenhet för att veta hur och när de kan sättas ihop igen. De som har avelshanar tillsammans med andra hanar brukar dels låta dom gå helt ensamma en längre tid för att "avhormonisera" sig, och dels låta dom gå med bebisar. Om hanen dels inte hunnit lugna ner hormonerna och köparen dels får galen information om att de ska sitta i en bur bredvid varandra och träffas korta stunder på golvet, då är det ju nästintill bäddat för att misslyckas. :)

lisora
1

#27 Hanen hade bott ensam under en tid just för att lugna ned sig så det hade han redan gjort. :) Sen var det nog mest jag som gjorde fel och lät de träffas först en kort stund, fick ej några instruktioner som löd så utan har läst på internet, men det finns så många olika åsikter om det där som sagt så det fanns en väldig massa olika förslag om hur man skulle göra, vad som var bäst osv. Läste i ett inlägg här på iFokus också att någon hade fått låta dem sitta bredvid varandra i bur först och att det hade fungerat utan problem så tror det beror på vad marsvinet har för personlighet också, visst finns det riktlinjer men tror också att det finns undantag då de "mindre bra" sätten fungerar de också. :) 
Jag är också alldeles för osäker för att klara av ett ihopsläpp ännu känner jag, det hade kanske fungerat om en mer kunnig person hade försökt. 

27# Vet att min hane jag har just nu också gärna vill bestämma så de var inte de bästa marsvinen att sätta ihop, i alla fall för mig som gör det för första gången ;) 

Men ingen skada skedd och en erfarenhet rikare!