Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 18473 ggr
liinneakangas
0

Bygga egen marsvinsbur

Hej! :) Snart nån gång kommer jag och pappa bygga en marsvinsbur, eftersom jag tycker att gallerburen jag har nu är alldeles för liten. Vet inte om jag ska bygga en av Billys bokhylla från IKEA, eller finns det några andra förslag? :) Vad rekommenderas att ha i botten så inte träet förstörs osv… Jag har hört att vaxduken inte är så bra om grisarna biter sönder den! ;) Lägg gärna till bilder på era burar eller nåt sånt! :)

liinneakangas
1

Någon? :(

emmaaslund
1

Hej! :) Vad roligt, grisarna får ju oftast så mycket mer plats i en rymlig bokhyllebur. En Billybokhylla är ju endast ett alternativ, det finns för det första andra slags bokhyllor som fungerar super att använda, sedan kan man ju snickra en egen :) Själv har jag en Billy-variant med måtten 200x80 cm med en utbyggnad på. Virket till utbyggnaden köpte jag på Byggmax och det gick på ca. 200 kr. Vi sågade av bokhyllan efter de mått jag själv ville ha och snickrade sedan ihop resterande. 

I botten kan man använda sig av vaxduk eller våtrumsmatta. Vaxduken häftas fast med en häftpistol alternativt fästs med lim. Vaxduk är ett billigare alternativ men precis som du skriver så kan ju grisarna råka ha sönder den eller så slits den ut så småningom. Jag har vaxduk i botten på min och jag tycker inte att det är speciellt jobbigt att byta den men det känner man ju själv.

Vattenflaska borras lätt upp på burväggen med en flaskhållare för cyklar, går att köpa på Biltema, Clas Ohlson eller liknande butiker.

Jag lägger upp en bild på mitt hemmabygge :)
Lycka till!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Twili
0

#2 wow villket paradis, stort, mysigt inrett och stoort för 4 små knottingar

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

liinneakangas
0

#2: Innan tänkte vi bygga ihop en egen bur, men det känns lite jobbigare än att bara lägga en bokhylla på rygg och sen typ fixa resten. Om jag ska ha en bokhylla som marsvinsbur tror jag att Billys bokhylla (202x80cm) verkar bäst/rekommenderade och billigast. Enligt mig är den också lite för bred, men marsvin brukar väl också uppskatta bredden lika mycket som längden? Så det spelar ingen roll! :)

Kommer nog använda mig av våtrumsmatta, så det inte behövs bytas lika ofta som vaxduk. Finns säkert någon stanns där det är billigt och bra, beror ju på vilken affär det är! :)

Vattenflaskan var typ det ända problemet med bokhyllebur tyckte jag, men tack för det tipset att borra upp flaskan på burväggen. Då är ju det problemet löst! :)

Vilken fin bur! En sån skulle jag vilja ha om jag hade plats. :) :(

Tack!

liinneakangas
0

#3: Ja, eller hur? :D Där trivs marsvinen säkert jätte jätte bra! :)

_Charlie
0

#4 Kilby är lite smalare om bredden på Billy är lite för djup. 194x67 om jag inte minns fel. :) Den kostar dessutom bara 199 kr.

liinneakangas
0

#6: Den bokhyllan hade säkert varit perfekt i mitt rum enligt storleken, men jag är negativ mot färgen som inte går att byta och jag inte gillar. Hade tänkt mig en vit, så den passar in i rummet! :)

emmaaslund
0

#4 Jag tycker att bredden är lite småviktig eftersom jag vill att de ska få plats att möta varandra utan att behöva klättra på varandra haha! Sen är ju inte 80 cm nödvändigt utan 67 cm (som _Charlie säger) fungerar ju också kalas! 

Haha, jag har gett grisarna plats, den finns inte egentligen. Buren och fyra tokiga grisar är det man möts av så fort man kliver innanför min dörr :D Jag hade nyårsmiddag här hemma och det var många som kikade fundersamt på hall-inredningen ;)

/ Emma

liinneakangas
0

Det finns en bokhylla från Jysk som är 10cm mindre bred. Här är en länk till den - http://www.jysk.se/750/326/3659056/a/catalog-sales Men den kanske inte är lika bra? Jag vet inte. :)

emmaaslund
0

#9 Jodå, den där skulle bli jättebra! :) Dock går det ju att hitta mycket billigare på ex. Blocket. Titta där först! :)

/ Emma

liinneakangas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Det räcker säkert med 67cm! :)

Haha! :D :)

Förresten… Brukar en liten övervåning uppskattas av marsvin? Tänkte mig en sån som är på bilden, fast buren av bokhylla.

(Lånade bilden från google :3)

liinneakangas
0

#10: Ska kolla där först! :)

emmaaslund
0

#11 Marsvinen uppskattar yta på läng och bredd snarare än på höjd :) Om den "liggande ytan" däremot inte blir lidande av en liten upphöjning på det viset så tror jag absolut att det kan vara till användning. 
Dock är det viktigt att både det upphöjda planet och rampen är riktigt stabila och att rampen i sig inte är för brant.

/ Emma

bohan85
0
liinneakangas
0

#13: Hade tänkt att ha hö, mat och vatten där uppe. Då kanske dom är lite mer där uppe. Man kan väl använda sånt som katter klöser på, på rampen så dom inte halkar? :)

liinneakangas
0

#14: Ser väldigt bra ut! Alla har lyxhem till sina marsvin. ;)

emmaaslund
0

#14 Riktigt tjusig! :)

/ Emma

Sammetskatt
0

#11 Jag har en liten hylla till mina, som är som en tunnel, fast med "fönster". Där uppe har jag fleecefilt att ligga på och matskålen. Den är MYCKET uppskattad, de turas om att ligga och sova där uppe, eller stå och spana ut. Fuji popcornar gärna däruppe, så söt :) Ett tips är dock att inte ha allt för mycket mat där uppe, då det kan bli trångt och leda till bråk. Ha hellre myshörna däruppe. Det kan också vara en idé med två uppgångar eller att de hoppar upp via ett hus och alltså inte har ramp. Annars kan det bli tjafs på rampen om en vill upp och en vill ner, eller att en blir inträngd i ett hörn och inte tar sig förbi den andra. Speciellt om du har hanar kan det bli problem. Men jag har alltid haft övervåning i mina marsvinsburar och det har ALLTID uppskattats mycket!

Sammetskatt
0

Min är lagd på längden av buren och är ca 80x25 cm, med ramp från ena sidan och hopp från hus på andra sidan + ett "fönster" på mitten där de också hoppar ut ibland "nödutgången" :) De hoppar upp och ner MÅNGA gånger på en dag, så de bygger ju muskler också ;)

liinneakangas
0

#18: Nä, det kanske inte är så bra om man ska ha så mycket mat. Men myshörna kan man ju ha! :)… Rampen kanske kan vara lite bredare eller nåt?… Bra att det uppskattas! ;)

#19: Min övervåning kommer då vara 80cm bred och 25cm djup. Kommer nog också ha ett fönster, annars ser dom ingenting utanför buren! :D

Sammetskatt
0

#20 Jaså, samma storlek som min :) Vill du att jag ska fota min hylla så du kan få lite inspiration?

liinneakangas
0

#21: Ja tack! Om du vill. :)