Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3103 ggr
[Jessica-B]
0

Bonde i Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hör å häpna! Nu har Jessica äntligen hittat de perfekt bon'höt. ;)
Tog en sväng till Säve i Göteborg, med pappsen som då självklart satt bakom ratten. Vidare åkte vi till Torbjörn Johansson med fru, och köpte cirkus 12-13kg för ynka 30kr. Snacka om att ha gjort en superbra affär!

Höet luktar så gott att jag själv skulle kunna tänk mig ett strå, och höet är grööööönt och så där lagom lätt "fuktigt". Åh, de luktar jättegott. Tänk va glada pojkarna skall bli. :) Jag fick ner massor i en jättepappsäck. Pappsäcken står nere i vårt källarförråd, öppen, för att höet inte ska bli instängt. Och så har jag min älskade tvättkorg här uppe då som jag fyllt på me med färskt hö i. Och sen när jag behöver påfyllning springer jag bara ner till källarn å fyller på tvättkorgen med hö, och kämpar mig upp för alla 3 trappor med tvättkorgen lite afrikanskt på huvudet. - Skämt åsido. Hua! ;) Näe, de är faktiskt hur smidigt som helst att ha det så här. Är sååå nöjd!

Vill tacka så mycket för alla tips jag fått som har lett till att jag hittat en bra bonde, fint hö och idéen om pappsäckar! Tack tack folket!

Här kommer lite bilder, så att ni blir lite avundsjuka. Cool Inte för att man direkt kan ta snygga lockande bilder på hö, men jag vill ändå visa upp mitt köp stolt, för jag är så himla nöjd! :)

Om någon är intresserad av bondens hö - skriv, så PM:ar jag telefonnummer och adress.

[Jessica-B]
1

Säcken som ska ner i källarn : )

[Jessica-B]
1

Hö hehe höhöhö

chickwheels
0

Grattis :D välkommen till den lite billigare hövärlden och grymmt glada grisar (höhöhö) när höet serveras. Mina föredrar alltid höet som står på balkongen än de som varit inne några timmar.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Charlotta-B
0

Grattis! =)

Charlotta-B

[Jessica-B]
0

tack ;) ja.. det blir ju flera tusenlappar billigare om året nu. :)

FeliciaS
0

Jag har köpt hö från samma bonde i ett par år nu :) Nu när antalet grisar utökats med två tog de senaste balarna slut väldigt fort så jag måste ta och köpa mer snart :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Charlotta-B
0

lätt att det blir :D

Charlotta-B

Creation
1

Super!

12-13kg för 30kr är väl ganska normalpris för bondehö? :-) Dock är det ändå extremskillnad mot djuraffärernas löspackade 5kg säckar för 100kr styck.

Jag bytte till hö från bonde i höstas och är supernöjd! Iom bytet kostade mig höet för fem månader 80kr istället för den tidigare kostnaden ca 700-800kr för samma period. Djuraffärshö är rena rånet!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

paronskrutten
0

Jag som tyckte det lät rätt dyrt, men det beror ju på vad man jämför med :) Härligt att du hittat så fint hö! :)

Helena

chickwheels
0

jag betalar 25 kr för 10 kilos balar av knallgrönt friskt doftande hö. :)

Creation
0

#9 Det är nog billigare om man bor typ på landet, som du… ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

chickwheels
0

men bra kvalitetshö (så att säga) kostar iaf 2 kr kilot. har iaf gjort under den tiden jag hade häst…

sen finns de väl förra års skörd för 1.50 eller så..

så mellan 1-3 kronor får man nog ge beroende på skörd o årsgång :P

paronskrutten
0

Mycket möjligt, louise :D nåt bra iaf

Helena

[Jessica-B]
1

Jag har inte tatt i nu, men heller inte snålat. Jag gör mig av med max ~16kg/mån.

Tidigare handlade jag ekologiskt hö från djuraffär. Då betalade jag 25kr/kg, dvs 400kr i månaden. = 4800kr/år

Nu handlar jag finare och billigare hö från bonde. Nu betalar
jag 2,30kr/kg, dvs. 36kr i månaden. = 432kr/år

Jag och mina jämförelser, hehehe. ;)

Isnona
0

Visst är det stor skillnad på hö och hö? Jag var nästan chockad när jag fick hem mitt ;)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[Jessica-B]
0

Min haka är fortfarande nere hos grannarna. Och marsvinen blev helt ärligt helt ställda när jag serverade de nya höet. Dem bara stod å titta på höet. Dem hade nog aldrig sett nått liknande. Sen gick alla in i höklumpen och börja äta som hästar haha. :o Sjukt!

FeliciaS
0

#14 Oj, 16 kg på fyra marsvin? När jag har räknat efter har 0,5 kg/marsvin och vecka alltid stämt bra här hemma :P

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

#17 Mina marsvin är ju ute och springer hela dagarna och nätterna. Dem är typ överaktiva, så dem äter som hästar. Kan va därför :P Sen blir mycket av höet nedtrampat och oätbart här.

Missebba
0

Hej Jag vill jättegärna ha tel nr till din bonde. Lät som ett gott foder till mina kaniner. Ebba.lilja@hotmail.com mvh Ebba

[Sara-]
0

Jag är jätte intresserad av att köpa hö från den bonden med! Har försökt PM:a dig, men går inte sidan krachar så skulle du kunna prova att skicka ett till mig :)?

FeliciaS
0

#19 #20 Jag har numret till honom, kan skicka det till er.

Mvh Felicia

[Vargöga]
0

Vill ha tips om hur man hittar en bonde som säljer hö. Skulle vilja köpa sånt till mina grisar.

FeliciaS
0

#22 På Blocket.se eller Hastnet.se kan du kika efter annonser :)

Mvh Felicia

[Vargöga]
0

Vad smart. Kanske jag kan lägga en egen annons här på åländska marknaden?

[Jessica-B]
1

Antar att Felicia PM:ade nummret, så jag hoppar att göra det :)
Tack felicia!

Vincent...
1

är också intresserad av hö, skulle någon kunna PM:a mig om det. Skrattande

HAHAHAHAHAHA…..

pinku
2

Nä, nu tänker jag också börja leta efter bönder! Jag blir så upprörd över summorna som jag betalar för hö som med all säkerhet är sämre än hö man kan få från en bonde. Låt jakten börja!!!

lizzielollipop
0

Skulle någon kunna PM:a mig om din bonde?? Skrattande