Skrämmande med avel
Har bara haft marsvin i 1 vecka och tycker det är skrämmande med allt prat om avel hit och avel dit.. Sammtidigt är folk emot alla djur affärer för dom anses inte vara seriösa.. Vad är seriöst med att hålla på med avel som tar fram det ena problemet efter det andra ?? Förstår inte logiken i det!! Varför inte köpa ifrån en djur affär ? Om inget annat för att dom ska få ett bättre hem ?
Samma sak gäller tex dom som håller på med hund avel.. FY det är "uppfödarnas" fel att dom har det ena problemet efter det andra så sluta beklaga er och sluta försöka mixa fram det bästa. Titta på historian om det så ser ni att det blir skit i slut änden hur ni än kämpar….
Det är inte vårt jobb att sköta evolotionen det sköter naturen..

Förstår inte riktigt vad du menar med "avel som tar fram det ena problemet efter det andra". Det är väl inga problem med att avla med marsvin om man bara har kunskap.
Det som jag anser vara oseriöst med djuraffärer är framför allt att dom inte har någon eller mycket liten kunskap om djuren och deras behov. Ex. rekommenderar djurmagasinet att man bara ska ha ett marsvin, för då blir dom tamare. Detta har jag hört av flera personer. Det är lag på att man ska ha minst två marsvin tillsammans. Likaså händer det alltför ofta att det säljs djur som är dräktiga, som är fel könsbestämda mm.mm.
Sen kan det ju som köpare vara roligt att veta lite om djuret som köper, titta på föräldrarna osv. Det kan du ju aldrig göra om du köper från djuraffär.

Köper du från en djuraffär så vet du inte hur djuren som fött dessa ungar har haft det.
Det finns grossistuppfödare som låter sina honor få kull efter kull tills de inte orkar mer. Ska man gynna sånt'?
Det finns både bra och dåliga djuraffärer så man ska väl inte dra alla över en kam. Ingen tycker det är konstigt att man inte för köpa hundar och katter i djuraffären. Varför ska man då få köpa marsvin?
Håller med dig om att hundaveln gått överstyr hos vissa raser, men att säga att det bara är uppfödarnas fel är nog att göra det lite för enkelt för sig.

Främsta anledningen till att inte köpa från djuraffär är för att inte stödja dem. Djuraffärerna är business som vill gå med så mycket vinst som möjligt, att djuren ska få det bra kommer i andra hand. Djuraffärerna har ofta dåliga kunskaper om djuren de säljer. Självklart gäller det inte alla djuraffärer.
Om nu största anledningen till att inte köpa ifrån en djuraffär är pengar hur mycket "mindre" kostar det att köpa ifrån en uppfödare ?
OM det inte är billigare vad säger att jag ska köpa ifrån en uppfödare ?
Ja dom kan mer MEN vilka håller raser som är mer eller mindre sjuka ??
Jag frågar kanske dumma frågor men ny på marsvin men min känsla är att en del inte stämmer .. Vad jag menade med att det blir dom ena problemen efter dom andra är ju att det är avlarna som "AVLAT" fram dessa "sjuka" gener eller påstår ni att dom fanns ifrån början ?
Detta är inget emot några uppfödare här jag bara frågar :-)
Jag har tingat två marsvin från djuraffär som flyttar hit på måndag. Mamman och ungarna samt pappan kom in från en privatperson som tröttnat. Då var ungarna 1 ½ vecka. Djuraffären är seriös och tar bara in djur från personer de känner och som är uppfödda i hemmamiljö. I ett sådant fall ser jag inga problem i att köpa därifrån.
Jag håller däremot med om att personalen i djuraffärer ofta vet lite om djuren, men om man läst på ordentligt vet man ju vad som är rätt ändå. Även om man självklart borde ha kunskap om det man säljer.
De flesta (nej, inte alla, men en mycket stor andel) marsvin i djuraffärer kommer från stora grossister som avlar helt utan kontroll. Man håller inte koll på vilka som är föräldrar, inavel, eventuella sjukdomar o.s.v. Dessutom hanteras inte djuren som små och får inte heller speciellt bra foder, t.ex. vet jag ingen grossist som ger grönsaker. Det är en vinstdrivande verksamhet helt enkelt. En viss grossist som levererar till hela landet tar dessutom in sina marsvin från utlandet. Troligen eftersom att de är billigare att föda upp utomlands där djurskyddslagarna inte är lika stränga och marsvinen t.ex. inte behöver lika mycket utrymme.
Sen transporteras marsvinen som mycket unga, ibland över hela landet, för att gå i en djuraffär som inte sällan har bristfällig djurhålling och kunskaper.
Varför stödja en sån verksamhet istället för att köpa marsvin hos en bra uppfödare? Det finns absolut ingenting som säger att djuren är friskare i djuraffärerna. Snarare säger min erfarenhet att det är tvärt om. Grossisterna har som sag tingen koll på eventuella ärftliga sjukdomar eller inavel. Djuren går i stora grupper och sen "skördar" man ungar när de är tillräckligt stora.

#4 Priserna på marsvin varierar väldigt mycket på djuraffärer, här tar dom 350:- Jag tar 200:- för mina marsvinsungar, föder enbart upp till kel, inga stamtavlor eller så, ofta blandraser. Nu är det ju inte så stora summor det kostar, det är ju tillbehören som kostar, så jag tror inte priset spelar så stor roll.
Annars kan man ju kolla på blocket för där finns det marsvin som folk tröttnat på eller inte kan ha kvar pga allergi som ofta skänks bort eller säljs med alla tillbehör för en liten slant.

#4 Är det vissa raser du syftar på? Och i så fall vilka raser?
Jag tycker att det känns fel att jämföra hundaveln (som på många raser gått alldeles för långt) men marsvinsaveln eftersom den skiljer sig såpass mycket. Marsvinsaveln, tycker jag, är överlag väldigt sund och jag kan på rak arm inte komma på mer än någon enstaka marsvinsras med riktiga problem så att säga.
Och andra, mer eller mindre, ärftliga problem som dyker upp hos marsvin kommer du inte undan för att du köper grossistdjur. Tvärt om är jag övertygad om att det är enklare att undvika att köpa "problemdjur" om du kan se vad som finns bakåt. Ett uppfödarfött djur har i stort sett alltid en stamtavla och det går att göra viss research på föräldradjuren. Ett marsvin som sitter och ser gulligt ut i djuraffären kan ha precis vad som helst bakom sig (och med sig för den delen, Ohyra är poppis i de flesta djuraffärer) och där har du i 99% av fallen inte en chans att kolla upp föräldradjuren innan du köper marsvinet.
Hanna

det finns ju inte någon direkt koll på djuren i naturen som " sköter " sig själva utan människan inblandning.Det finns ingen som ögonlyser,höftledsröngtar osv med djuren i naturen.Så vi kan ju inte riktigt veta om dom inte har likande problem.
så länge vi människor köper djur så länge finns oseriös avel kanske speciellt när vi köper djur för bla sällskap,utseende osv och inte till något speciellt ändamål så som för pälsen skull,får tex,höns för äggen osv.det är vi människor som skapar "mode" i tex små hundar,långhåriga katter osv,när något blir "mode" så brukar det bli galet i djurvärlden.
så det är ju upp till dig som ska köpa ett djur att läsa på,och att göra det bästa du kan göra för detta djur.
och det kommer alltid finnas debatt om vad som är " seriöst" & "oseriöst" inom avel på alla våra djur.hur galet är det inte att våra kor för X antal år sen fick galna kosjukan?eller att grisar,kor m.m står i fållor,åker trånga lastbilar långa vägar för vi ska alltid kunna ha kött,ägg osv i våra butiker.hur kunde det bli så?hur kan det vara så att kravmärkt mat är dyrare än den andra maten?
många många frågor.. människan har skapat mycket lidande för många djur även för människan själv..
så jag tycker så här.. ska du köpa ett djur,så är det ditt ansvar att se till att det djuret kommer i från ett ställe som är så bra som möjligt.. sen vart det är kan bara du själv bestämma.. vad vill du stödja.. ingen kan göra allt,men alla kan vi göra något…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Man kan inte dra alla djuraffärer över en kam. Där ja bor finns de en jättebra djuraffär där de har fött upp marsvin själva. Man får se både mamma och pappa och dom har det jättebra (de har varit för sig, inte i själva djuraffären).
De har en dörr som man måste säga till om man vill kolla på marsvinen.
Ja tycker att folk som har kunskap och intresset gärna ska föda upp marsvin.
Ja har 2 marsvin, en från uppfödare och en från djuraffär. Dom är lika underbara och fina.
Att jag valde djuraffär var för att de fanns inga honor hos uppfödare där ja bodde att köpa. Sen ville ja ha en virvel. De fanns bara på djuraffären. PLUS att djuren var fina och de var fräscht och ja fick veta massor om marsvinet när ja köpte henne. Så alla djuraffärer är inte dåliga.
Dom köper även in marsvin från uppfödare. Så uppfödare borde väl då sluta sälja till djuraffärer eller???
Något jag tycker är skrämmande är när någon som inte har någon insyn plötsligt kastar ur sig nedlåtande kommentarer om uppfödare som brinner, lever för sina djur och sina ungar, och ist höjer vidriga grossisterna till skyarna.
Känner du till företaget Imazo AB? Om inte, googla gärna det.
Jag har själv vetskap genom djuraffärer att de flesta djuraffärer köper in sina djur från Imazo. Det är djuraffärsägares egna ord. Djuraffärerna får åka till Imazo och titta, vi får inte det. Det finns ändå delar av Imazos lokaler som inte ens djuraffärsägare får lov att se. Varför tror du? Jag har fått veta precis hur det ser ut där.
Det bästa är att läsa på, fråga om man undrar något, och när man har all fakta, då kan man bilda sig en uppfattning om vilken typ av avel som är skrämmande.
EDIT: Och vilken typ av avel man själv har hjärta att stötta..
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag skulle tro att du jämnför med tex Hundavel vilket det finns en del dokumentärer om där de visar många hämska saker. I vissa länder är det tillåtet med incest inom avel och en det inom lands föreninget i det landet t.o.m uppmuntrat vissa uppfödare att göra det eller har gjort det själv just för att ta fram vissa egenskaper (men alla vi här vet att risken är stor att det blir problem eller lidande för djuren då)
Och ja en del uppfödare tycker man ska avliva om hunden inte följer den standard de avlar på (vilket är väldigt hämskt att säga eller göra. De som avlar marsvin säljer hellre vidare de ungar som inte passar till avel)
Jag är ingen uppfödare men jag registrerade mig här för knappt en månad sen för att söka mer (korrekt) information om marsvin och söka kontakt med uppfödare. Och vad jag sett på denna korta tid på iFokus är att medlemar såväl uppfödare bryr sig mycket om sina marsvin och vill inte att de ska hamna i dåliga händer, är tydliga med att de inte säljer marsvin till underåriga som leksaker, att de enbart säljer marsvin i par om ägaren inte har andra marsvin, de uppmuntrar intresserad att söka mer information om marsvin eftersom djuraffärer säljer många saker som egentligen inte passar marsvin.
Vad gällande pris har jag sett 100-800kr styck hos uppfödare beroende på ras etc men vanligastt kring 200-300kr per unge och rabatt om fler köps. På Djurmagasinet här i luleå tar de 400kr per marsvin och enbart 100kr rabatt om man köper två. Så ja uppfödare är billigare om man inte söker avels/utställnings svin (vilket nog skulle vara svårt eller omöjligt att hitta i djuraffär annars)
Jag vet inte om trådskaparen (TS) jorgengustavsson finns kvar på MiF och läser detta. Tråden är ju sen 2009.
#13 Vad kul att du på bara en månad fått samma positiva intryck som jag har av sajten och de marsvinsuppfödare som är aktiva här!
Sällan har jag mötts av så mycket engagemang och osjälviskhet som här på MiF. För att nu inte tala om den uppfödare jag köpte sonens marsvin av hösten 2011; Stina som har uppfödningen Isoldes marsvin.
Att föda upp marsvin är inte något vinstgivande företagande. Det kostar pengar, tid och kraft att vara en seriös marsvinsuppfödare. De ger inte bara sina marsvin allt de behöver. De ställer också upp för oss köpare. Vilka andra uppfödare av husdjur ger livstids support för de djur de säljer?
Att man från början inte förstår privatuppfödarnas upprördhet över hur en hel del zoo-kedjor beter sig när de säljer marsvin och att "våra" engagerade uppfödare blir förbannade på grossistföretagen, beror på att man inte satt sig in i saken. För visst är marsvinen i djuraffärerna söta…. Och tyvärr är det billiga husdjur som är lättillgängliga för föräldrar till barn som önskar sig ett husdjur. Men där slutar också det lätta. Det är inte köparnas fel. Aningslösa föräldrar, som bara vill göra sina barn glada, litar så klart på de anställda i djuraffären.
Det är svårt att hitta adekvat information om marsvin i böcker t ex. Jag fick tag på Mia Winges bok "Mitt husdjur marsvinet". Det är en jättebra nybörjarbok, som kan läsas av både vuxna och barn. Här skaffade vi boken flera månader innan vi började leta marsvin. Vi läste den tillsammans och pratade mycket om vad det innebär att ta hand om ett husdjur. Om alla djuraffärer sålde boken först, innan de stoppar in marsvinet i en liten kartong och glatt skickar familjen i fråga till kassan, utan att ge dem en chans att hinna sätta sig in i skötseln ordentligt först, så skulle det vara toppen.
Här på MiF finns många engagerade marsvins- och djurvänner som gärna hjälper till och hänvisar till länkar med ännu mer info. Ställer någon en fråga i en tråd dröjer det inte länge förrän flera medlemmar svarar.
Den positiva anda som finns på den här sajten får man leta länge efter. Heders åt alla er snälla medlemmar spridda över hela landet!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Det är många som säger att "min djuraffär har sagt att de bara tar in från lokala uppfödare" och "min djuraffär har sagt att deras djur kommer från en seriös uppfödare" etc, och jag vill bara säga att många av de som säger så här har blivit lurade då detta är standardsvaret från i princip alla djuraffärer när de får frågan om var deras djur kommer ifrån.
Det är inte förrän man visar att man har kunskap om grossister som man kan få ett ärligt svar, vilket jag har fått och det är jag otroligt tacksam över. Jag har visat att jag har kunskap, och de har svarat mig ärligt på frågor och respekterat mig ist för att behandla mig som en dum kund att lura, likväl som jag har respekterat dom tillbaka tack vare det, även om jag inte respekterar deras handlingar.
Som ett exempel fick Imazo förra året en beställning på 900 guldhamstrar. Dessa levererades sedan runt om i Sverige. En djuraffär håller väl i genomsnitt 5-20 guldhamstrar i butiken åt gången. Då kan man snabbt räkna ut att det var fler än ett par djuraffärer som mottagare i denna beställningen.
Med stor sannolikhet fanns "er djuraffär" med som mottagare.
Herre gud, 2009 missade jag helt! :D Men det var bra att ämnet hoppade upp ändå nu tycker jag då det är ett mycket viktigt ämne!
Det verkar som om du, TS, har fått många svar redan men jag kände att jag också ville säga mitt.
Som privatperson och icke-uppfödare vill jag nämna kort varför jag valde uppfödare framför djuraffär. För mig är det en självklarhet men jag ska försöka att formulera mig rätt och förhoppningsvis förståeligt.
Jag behöver inte gå igenom de anledningar som tagits upp tidigare i tråden, gällande grossister, okunskap och djur som far illa. Där behövs det inte sägas så mycket egentligen, självklart är varenda djurmänniska emot detta. Något annat kan jag inte tänka mig.
Förutom ovan nämnt så är en stor anledning till att jag valde att köpa mina djur (och kommer fortsätta med) från uppfödare kommunikationen. För mig är det viktigt att få träffa uppfödaren, se hur uppfödaren håller sina djur, kika och klämma lite på föräldrarna till djuret samt få rätt och riktig kunskap om djurhållningen. Som flera tidigare nämnt kan kunskapen om djur variera enormt och när jag köpte mina marsvin hade jag inte haft smådjur (marsvin eller kanin) på över 10 år. Hade jag då köpt djuren i en djuraffär och tagit till mig deras "kunskap" och råd så hade inte mina djur mått så bra idag. Och jag hade nog inte heller mått så bra när jag så småningom hade fått reda på hur jag hållt mina djur.
Jag upplever det som att majoriteten av marsvinsuppfödarna i detta land vet vad de sysslar med. De är väl insatta i genetik och ras och om vi diskuterar naturens gång, så anser jag det väldigt mycket mer naturligt med friska djur på stora ytor som får rätt kost, till skillnad från djurgrossisters sätt att hålla djur på. Det, om något, är onaturligt.
Lämna över avel och ansvar till de som kan, d.v.s seriösa uppfödare. Det borde vara förbjudet att sälja liv i butik.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Oj, jag missade också att tråden var från 2009! (a)
Ämnet är dock fortfarande viktigt och aktuellt!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
det är jättebra att denna tråds togs upp igen och ni som skriver långa och utförliga inlägg ska ha en stor bukett rosor. det är en viktig fråga och vi måste hjälpa andra att förstå varför det inte är ett bra val att köpa ifrån affärer som bara* tänker på hur de tjänar bäst
* klart att det kanske finns några seriösa butiker där ute men precis som charlie nämner så är det nog väldigt svårt o hitta dem som faktiskt är ärliga om det.
Tycker det är starkt av er alla som håller på med avel. För själv skulle jag inte klara det om en liten dog.
Jag undrar vilka dom 3 medlemmarna är som klickat Bra Inlägg på trådstarten sedan den puffades upp tidigare idag. Jag trodde inte det fanns någon som förespråkade grossistavel före kärleksfull privat uppfödning i hemmet.
Dom där 3 "bra inlägg" är nog enligt mig det mest skrämmande i hela tråden.
#21 lite off topic men SATAN nu skulle jag kolla om man kunde klicka på den gröna siffran vid "bra inlägg" och se vilka som "gillat" det men det resulterade ju bara i att jag själv "gillade" inlägget … :(
det var ej min mening, jag går inte ens in i djuraffärer längre för jag blir så sjukt ledsen av att se hur djuren har det.
Vad är imagos? Jag var inne på en djuraffär i julas och såg att de hade marsvins ungar. Dem var så otrooligt små att jag var tvungen att fråga var de kom ifrån. Expediten var faktiskt ärlig och sa att de kommer från- och jag citerar- en fabrik. De var tydligen från en grossist som heter imagos eller så hörde jag fel och de kommer från det stället _charlie pratar om. Jag bara stod och gapade över hennes ärlighet och inte skämdes hon heller av att berätta hur de beställer ex antal hanar/ honor och vilka färger de önskar få in. 375:- för ett marsvin Mycket skrämmande och rent av sorgligt :(
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

Imazo finns det nåt som heter, grossistuppfödning. Tror även att dom tar djur från andra länder, det tycker jag är väldigt skrämmande att små ungar ska transporteras så långt.
Djurhandeln är hemsk. Kycklingar som får växa upp och bli mat. Kor som blir matade med blod osv (USA).
De är inget nytt. Tyvärr.