Marsvinsbur vs gallerbur, pros & cons?
Tjo! Jag har lyckats övertala (ungefär..) min mamma att mina grisar ska få en större bur, på det villkoret att vi ställer den i gästrummet.
Jag personligen vill gärna bygga en bokhyllebur men mamma är oerhört skeptisk. Hon anser att det
1. tar för mycket plats
2. marsvinen hoppar över
3. krångligt att städa
4. det är fult
Jag har försökt förklara för henne att en bokhyllebur både är snyggare och mysigare men hon lyssnar inte riktigt. Så det jag frågar om här är vad som är bra/dåligt med bokhyllebur respektive gallerbur, och hur jag ska få min mor att gå med på att bygga en? 
Hejdär!
Vad roligt att du är på god väg, själv hurrar jag för bokhylleburar av många olika skäl! :) Jag presenterar i en lista;
Bokhyllebur
* Djuren får större yta att röra sig på
* Du slipper eventuellt galler-gnagande
* Det är mycket snyggare med bokhyllebur
* Jag skulle säga att det är lättare att städa en bokhyllebur
* Du slipper möta djuren med skrammel skrammel när du öppnar gallret
Att bokhyllan tar lite större plats än gallerburen är ju själva meningen men det behöver nödvändigtvis inte ta så mycket mer plats egentligen.
Marsvinen hoppar väldigt sällan över burkanten om de trivs i sin bur. Av säkerhetsskäl bör kanten vara runt 30 cm hög.
Personligen tycker jag att det är fulare med en gallerbur. Bokhylleburar går att utforma så att de i stort sett ser ut som en del av hemmet - en möbel. Man kommer närmare sina marsvin och slipper ha galler emellan.
Heja bokhyllebur! Lycka till :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Har inte marsvin själv, trillade bara in på sajten :)
Lite bilder på (enligt mig) snygga bokhylleburar som du kan visa för din mamma:
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=206&Itemid=127
http://chokladfrabrikens.se/boendeskotsel.htm
Kommer upp ganska mycket att visa för henne om du söker på google, då kan du övertyga henne om att det är snyggt :)
blir det mer stök med bokhyllebur? :) tänkte om det skvätter ut mer och liknande… tycker det ser sååå mysigt ut när alla gjort så fina burar men min mamma är för det första otroligt ohändig och för det andra har hon städmani så det hon är rädd för är att det blir för mycket stök och att buren kommer "vara i i vägen".
Hon verkar inte inse att gallerburar både är fulare och större :) i alla fall på höjden
Oh! Valet med bokhyllebur var megaenkelt för mig och har aldrig ångrat det!
De får en mycket större yta att röra sig på, detta är det största argumentet för mig och borde vara för alla.
Det är snyggare och man kan "skräddarsy" buren så att de passar in i rummet. Hade jag köpt en gallerbur hade jag inte kunnat utnyttja platsen till fullo. Men bygger man en bokhyllebur så kan man utnyttja all plats. Min bur vill jag säga tar mindre plats än en gallerbur då jag har ordnat så jag har förvaring under buren + att jag har en våningsbur (ovanvåningen är tillbyggd efteråt, ännu en fördel med hemmabygge).
Du slipper gallerbitande!! Både p.g.a. att där inte finns något galler och för att djuren får mer plats och blir mindre underaktiverade. Mina marsvin jag hade som lite gnagde JÄMT på gallret!!! De fem jag har nu, är jag jätteglad att ajg inte har galler till! De gnager inte på träet heller, vilket jag var rädd för i början.'
Jag tycker inte att min bur är krånglig att städa. Investera i en bra våtrumsmatta och täck burens alla delar. Mät noga så att där inte blir några glipor. Jag gjorde misstaget på den undre delan av min bur att inte klä ända upp hela vägen på kanterna och så slarvade jag med skärningen så att det blev glipor. Den delen är "jobbigare" att städe än den övre där jag var mer noggrann. Den är en fröjd, bara att torka av! (Jag har fleecefiltar i min bur och spån i lådor bara).
De hoppar inte över kanterna om de är tillräckligt höga. Knaterna i en billy-bokhylla är tillräckligt höga :)
Här kommer en bild på mitt bygge. Jag har plexiglas på framsidan så jag kan se in och dem kan se ut. Sen ska jag sätta på lister på kanterna på buren så att det blir ännu lite snyggare.
#3 för mig har det skvätt ut mindre ur min bokhylle bur än ur mina gallerburar när jag hade dom. :)
Ååh vad fint! Det ser ju såå mycket mysigare och roligare ut än en gallerbur, tror ärligt talat att det är smidigare också, för just nu måste vi hälla ut hela min gallerbur i en stor sopsäck, sen tvätta ur hela noggrant pga att det fastnar halm där de kissat… sedan måste vi bära hela burbottnen till garaget, fylla på spån osb och sen in igen… Med en bokhyllebur kan man ju bara slänga allt i en sopsäck direkt - torka ur så är det klart. :) Ska försöka övertala mamma lite mer… Hon är lite "buren de har duger alldeles utmärkt!" och visst duger den men det kan ju aldrig bli för stor bur liksom…
Vad ligger kostnaden på? För hon är inte helt antti till att köpa en ny, större gallerbur men de är väl rätt så dyra ändå?
#8 Kostnaden för en ny gallerbur kan dra iväg rejält. En så pass stor som de måste/borde ha kan kosta en del, ex. på Bromma Zoo säljer de en gallerbur (150x75 cm) för 995:-.
En bokhyllebur kan ni hitta för 200:- eller 300:- (ibland för hundralappen eller t.o.m. bortskänkes) samt att vaxduk eller våtrumsmatta blir några hundralappar. Vaxduk i min bur kostade ca. 250:-.
Så ännu ett plus - det är billigare med bokhylla än en ny gallerbur :) Mer lycka & yta för pengarna.
/ Emma
Jag vill ha bokhyllebur men går ej pga katterna, lite trist :/ Men gallerburar fungerar bra här med hehe
Jag har fyndat mina gallerburar hihi
Lycka till med bokhyllebygget :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 min är bara 110x60 nämligen, och visst det fungerar men de är inte jättemycket rörelseyta, därför måste jag ta ut dem varje dag i golvhagen, känns så taskigt annars :(
får prata mer med mamma, hon är dock svårövertalad… synd att mina päron är skilda, pappa är mer lättövertalad :-)
#9 problemet här är i så fall när mina systerdöttrar kommer, de når inte ner i gallerburen jag har nu, men i en bokhyllebur kan de enkelt ta upp dom (och tappa dom…) men får se till att ha dörren stängd när dom är här i så fall. :) men prio ett är mammaövertalning haha
#10 Har ni några andra djur hemma? Jag tänkte att det kanske är lättare för din mamma att få ett perspektiv på marsvinshållning om det går att jämföra med något djur som hon är intresserad av :) Att buren ni har idag är laglig och "räcker bra" är inte det som det handlar om och inte alls det du syftar på. Du vill (om jag förstått dig rätt) ge dina djur högre livskvalitet och det är en fantastisk gåva att kunna ge det till djur, tycker jag :')
Marsvinen är uppenbart ett intresse för dig och du vill kunna gå in 110%, hur kan man säga nej? ;)
/ Emma
Nej, vi har inga andra djur. Mamma bryr sig verkligen om marsvinen osv (hon som betalade 6000 i veterinärkostnader för att mitt föra marsvin Lulle skulle kunna bli opererad) men hon är också en människa som måste ha det väldigt rent och snyggt hemma, och hon tycker väl inte att en bokhyllebur passar in i vår inredning (konstigt tycker jag då gallerburen verkligen är ännu fulare…)
Och ja, precis! Speciellt när jag ser hur glada de blir när de får vara ute på golvet och undersöka, önskar att de kunde få samma glädje i deras hem liksom
får leta upp några riktigt snygga bokhylleburar och visa henne ;)
(bra att jag skrivit "marsvinsbur" istället för bokhyllebur märker jag nu <3 hahaha)
Det låter som om våra mödrar är väldigt lika ;) Nu bor jag visserligen inte hemma längre, men när hon hörde att jag skulle göra en bokhyllebur var hon vääldigt anti det. Hon trodde också att grisarna skulle hoppa över och att det skulle bli extra smutsigt på golvet.
Absolut så kan det bli spån på golvet (jag har inte en Billy bokhylla utan en något lägre variant), men jag har en kvast och skyffel ståendes bredvid buren så jag sopar bara upp det på en sekund.
Jag tycker dessutom att en bokhyllebur är mycket smidigare att städa än en gallerbur (och jag har haft båda två). Jag har en kattsandspade (?) som jag mockar buren med var eller varannan dag istället, och det tar kanske någon minut. Jag kollar då de ställen där de vanligtsvis kissar och bajsar, tar bort det spånet och lägger dit nytt, det smutsiga spånet slänger jag i en soptunna med lock så luktar det inte onödigt mycket i rummet :) På så sätt behöver jag sällan tömma hela buren och behöver inte slänga rent spån.
Min mamma blev extremt positivt överraskad när hon kom hit, för dels blir det snyggare när det inte är galler som tar upp en massa luftrum, men sen tycker jag att det är härligare att bara kunna klappa och klia mina pojkar när jag (dem) vill :)
Hoppas att du kan övertala din mamma, jättebra att du är så engagerad i att dina grisar ska bo stort och fint :)
Har inte läst alla inlägg nu men läst att du hade ett problem med att ni hade systerdöttrar som gärna ville vara på och ta upp marsvinen.
Bifogar en väldigt gammal bild på min hemma byggda bur :)
Vi har begränsat med utrymme hemma hos oss och det blev jätte praktiskt för oss att få upp en bur på ben och få under hö och annat under buren. Samtidigt som marsvinen kommer i en klappvänlig höjd :) Det är super enkelt att sticka ner händerna i buren och jag är så glad att slippa det nedrans gallret! Det är så enkelt att städa. Min mamma var negativ till en början men idag så är hon helnöjd. :) Efter att jag och hon målade buren i vitt som inredningen här hemma går i så har det blivit en snygg möbel :)
Numera bor det tre hamstrar under buren och vaxduken är vit med ett vitsilvrigt mönster :)
Om du gör en bur som ligger/står direkt på golvet kan du sätta hjul på. Då är det bara att rulla den åt sidan när det ska städas på golvet.
Heja bokhyllebur! Mer trivsel åt kelgrisarna!
Finns det någon som kan lägga in länkar åt TS till de där superenkelt fixade och lättskötta hemmabyggena jag sett här på MiF? Jag kan inte få dit länkar i mina inlägg.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare