Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1065 ggr
Charmaine
0

Om man ska skaffa marsvin

vad ska man tänka på då?

Vi har nu haft 2 råttor ett tag som börjar bli gamla och funderingarna går lite på vad vi ska skaffa för husdjur efter dom. Vi har varit inne på många olika men fastnat lite exktra på marsvin. Ska man köpa unga djur eller går det lika bra att ta några som är lite äldre? Hur gammal blir ett marsvin. Nackdelen med råttorna nu var att dom var runt 1 år när vi tog dom för ca 1 år sedan och barnen har fäst sig så mycket vid dom. Så vi vill ha djur som blir kvar lite längre hos oss.

Jag har 2 barn och det kommer att blir "deras".

Det jag funderade över är ska man välja hanar eller honor om man vill ha 2 som rena sällskaps djur. Bur vad ska man ta då. Vi har nu en inomhusbur till råttorna, en låg lång stor bur kan man använda den? Har man marsvin utomhus under sommaren.

Mat har jag förstått är hö som bas och sen massor av olika grönsaker o frukt, gröt m.m. Ska dom ha saltsten.

Något annat man ska tänka på?

paronskrutten
0

Det går jättebra att ta hand om äldre marsvin, vart bor du nånstans?

Du  måste ha en bur, helst så stor som möjligt och dom ska få springa på golvet några timmar i veckan. Det finns många olika burar att välja bland, men till två marsvin är 100x50 eller 120x60 bra mått, självklart kan man ha större än så också.

Hö är basfödan, men pellets (oxbow´s helst) är bra till djur som växer.  C-vitaminer är nåt som dom måste ha också, precis som vi människor (hästar, apor) kan inte marsvin tillverka C-vitamin i kroppen. Marsvin är veganer och äter alltså inte animaliska produkter. Marsvin behöver ingen saltsten, dom kan tom ta skada av det.

Helena

Abico
0

Många frågor här ^^ Ska se om jag kan besvara en del av dom iaf.
Marsvin kan leva upp till 7 - 8 år, medel livslängden är 3 - 5 år.
Du kan köpa både lite äldre djur och ungar, om du köper lite äldre så se till att du köper ett par som suttit ihop länge.
Om du bara ska ha två stycken så spelar det ingen roll om du väljer hanar eller honor, hanarna är ofta lite nyfiknare på vad som händer omkring dom, men det är ju väldigt olika från marsvin till marsvin. Om du funderar på att skaffa ännu fler marsvin senare, så skulle jag föreslå honor, då dom har lättare att acceptera nya medlemmar i sin "flock".
Tänk på att buren inte ska vara för liten, jag har inte de precisa måtten i huvudet för hur stor buren ska vara, men 20 cm i takhöjd minst.
Under sommaren kan du ha ute marsvinen under dagarna om det är över 15 grader, tänk på att dom inte ska stå i direkt sol utan hellre i skugga. Jag vet att det finns många som har marsvinen ute dygnet runt på sommaren, men jag kan inte svara på hur det går och vad man ska tänka på i det fallet, men om man vänjer dom långsamt så går det garanterat också bra.
Saltsten ska dom inte ha, det är inte bra för dom.
Jag skulle vilja tipsa dig om att när det väl är dags för att köpa marsvin, att ta från ett omplaceringshem i din närhet, då kan man värkligen ge ett behövande marsvin hem. I annat fall kan du köpa från uppfödare, dom har oftast god kunskap och kan hjälpa er med marsvinen den första tiden. Så har vi djuraffären, jag skulle rekomendera att inte köpa därifrån, spc. inte om det är första marsvinen, dom ger så mycket felaktig information och har ofta inte alls koll på vad dom säljer.

Det finns väldigt många bra böcker på biblioteket också, bla. en som Mia Winge skrivit (minns inte vad den heter) men den är riktigt bra, kolla efter den ^^

Kram Hanna

Hanna 

MikaelaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvin kan bli upp till 8 år (men det är väldigt ovanligt)

Det går lika bra med båda fast det är roligast med ett litet marsvin för då så har man dom längre och får uppleva måda barn, tonåringar, vuxna och gammla.

Det är lättare med två honor en två hanar.

Dom ska inte ha saltsten då får dom så mycket salt i sig.

Sen kan du tänka på är att marsvin kan bli sälskapssjuka s holl på med dom mycket!!!

Lycka till!!!!!

paronskrutten
0

MikaelaH: Det är inte alls lättare att ha två honor än två hanar, honorna kan vara ännu jävligare mot sina burkompisar än hanar.

Helena

Samaraz
0

#4 jag  håller med paronskruttan, jag tycker rent av att hanar är mer personliga och mysiga : ) Om jag fick lov att sälja alla mina så skulle jag spara några hanar.

Sedan så tycker jag att det är väldigt överdrivet det här med att man alltid ska skaffa en unge av vilket djur det än är man vill ha. Visst de är jätte söta men vuxna djur blir precis lika tama, personliga och präglade på just dig. Att bara vlja ha ungar helatiden fattar inte jag, väldigt många av de djur jag haft, från Getter, hundar , kaniner och katter till marsvin har varit vuxna djur när jag fått hem dem och det har varit super. Jag tycker dessutom att det känns bra att kunna hjälpa ett djur till ettfortsatt bra liv när någon måste sälja det : ) Bifogar bild på min katt som skulle avlivas men jag tog hem hennetill mig istället. Tycker bara hon e så fin så jag kunde inte låta bli att visa henne fast det inte var riktigt rätt ställe : )

paronskrutten
0

Stackars kisse, men vad söt hon var!

Helena

KvirrZ
0

#5 Jättevacker katt :)

- Mvh Emma

fulfisk
0

Jag blir lika ledsen varenda gång jag läser om medellivslängden.

Betty Boop <3

paronskrutten
0

fulfisk: vissa marsvin lever ju tio år

Helena

Charmaine
0

Tack för alla svar. Vi har som sagt tagit hand om 2 råtthanar som var ca 1 år när vi fick dom. Nu har vi haft dom i snart 1 år och vet att dom ju tyvätt inte har så lång livslängd. Så nästa gång vill vi ha djur som blir några år ialla fall. Marsvin verkar passa oss på flera sätt.

Vi har en stor bur redan nu som fäljde med råttorna, och dom kommer att vara ute varje dag.

Då marsvin har lite längre livslängd så kan vi mycket väl tänka oss att ta omplaceringsdjur den dagen det är dags.

Tack igen för alla svar.

KvirrZ
0

#10 Men man kan inte ha marsvin i en råttbur, de är anpassade på helt olika sätt.

- Mvh Emma

Sandra-B
0

**Ska man köpa unga djur eller går det lika bra att ta några som är lite äldre?
**Jag tycker lika gärna att man kan ta äldre djur som ungar, det som är en nackdel med de vuxna är att de förmodligen inte kommer leva lika länge hos er, men det vet man inte säkert. En sak som är bra med äldre är att man mer kan sga hur deras temprament är.

**Hur gammal blir ett marsvin?
**Ett marsvin lever i genomsnitt 4-5 år men de kan bli upp till 8 år. **Det jag funderade över är ska man välja hanar eller honor om man vill ha 2 som rena sällskaps djur?
**Jag har uppfödning och har både honor och hanar. Jag tycker personligen att hanar är trevligare än honor om man nu ska välja ett kön, det är väldigt individuellt. Generellt kan jag dock säga att mina hanar är mer framåt, honora är skyggare. 

Bur vad ska man ta då. Vi har nu en inomhusbur till råttorna, en låg lång stor bur kan man använda den?
Hur bred, lång och hög är buren?

**Har man marsvin utomhus under sommaren?
**Det finns säkert några som har sina marsvin ute under sommaren, det är dock inte att rekomendera. **Mat har jag förstått är hö som bas och sen massor av olika grönsaker o frukt, gröt m.m. Ska dom ha saltsten?
**Marsvin ska alltid ha fri tillgång till fint hö och friskt vatten. C-vitamionrika grönsaker ska ges varje dag, lämpliga grönsaker är vitkål, paprika, morötter, persilja. Pellets/kraftfoder kan man ge, speciellt till växande marsvin. Till mina djur använder jag numer kornkross & havrekross, till dräktiga & digivande honor samt växande ungar ger jag även Lottiepellets. Saltsten bör inte användas eftersom saltet kan orsaka problem med njurarna. 

**Något annat man ska tänka på?
***Man behöver inga vitamintillskott eller liknande från djuraffärerna, det är bara onödigt. *Man måste ha minst 2 marsvin (av samma kön). *Djuren bör inte köpas från djuraffärer utan direkt från en uppfödare. *Spån/hö är ofta väldigt dyrt att köpa i djuraffärer. Spån köper man mycket billigare på tex granngården, hö dirkt från en bonde. *Det är viktigt att de har någonstans att gömma sig, tex en bräda över kortsidan på buren. Marsvin är bytesdjur och ska enligt djurskyddslagen ha tillgång till ställe att söka skydd.

Har du fler frågor så fråga på, lycka till med ert val!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!