Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 806 ggr
lisopasi
0

Dominans, brunst eller vad...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köpte ju två marsvin i juli i somras (honor) och de är nu ca 8 månader. Idag vid frukost skulle den ena konstant rida på den andre (aldrig hänt innan). Är det bara vanlig dominans eller vad. Bifogar ett foto på könet på den som hela tiden vill rida på den andre. Hona eller hane?

idipidi
0

Absolut hona. Det är inget ovanligt beteende utan helt normalt, speciellt kring brunst.

lisopasi
0

Tack!

Virvlan
0

Ja det är inget konstigt och de brukar vagga fram och tillbaka också och låta :P

lisopasi
0

Jo precis så gör hon, tycker bara så synd om den andra som inte får vara ifred. Vi har haft uppe och kelat med dem var för sig så hon ska få vila lite

Alexandra1
1

Min ena hona har likadant beteende med ungefär 2 veckors mellanrum. Hon försöker rida på den andra honan och vaggar fram och tillbaka. Brukar också tycka synd om den andra honan som blir "utsatt" men om jag tar bort henne så blir det ett väldans liv och de börjar ropa efter varandra, så de vill tydligen vara tillsamman i buren, konstigt :P Men det är nog bara att vänta ut oftast går  det om nån dag, till och med kan det bara vara några timmar ibland.

Virvlan
0

Haha ja så är de med mina också. De brukar vara någon dag när den ena är väldigt på den andra. Men de går över, inget farligt.

lisopasi
0

Skönt att höra att det är normalt. Kändes bara konstigt att hon höll på så konstant när hon i vanliga fall är en relativt blyg tjej Skäms